Zenobia Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Venter en liten gutt i mars,jeg og barnefaren er kjærester, men vi har aldri bodd sammen og vi har ikke planer om heller - selv om han nok kunne tenke seg det.Vi har vært veldig uenige i diskusjonen om navn, jeg føler at jeg bør få siste ordet mens han mener at siden han er far så har han like mye å si.Han er ikke i jobb,og jeg har sagt at jeg synes han heller burde bruke energi på å skaffe seg arbeid og dermed kunne bidra til den lille familien - enn å henge seg oppi hva gutten skal hete. Nå er spørsmålet om etternavn dukket opp,er det fortsatt mest vanlig at barnet får fars etternavn eller er det like vanlig med mors ?
Vipsenmamma Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Herregud for en innstilling du har! Selvfølgelig har en mor og en far like mye å si når det kommer til navnevalg. Eller er han bare en du har lurt? Etternavn velger dere også - hva som er vanligst spiller vel ingen rolle?
MirandaC Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Synes gutten bør få begge foreldrenes etternavn. Så sant d ikke er Ole Hansen Nilsen. Blir litt likt med 2*-sen :-p hehe hvis det så er tilfelle, bør han få farens etternavn. hvertfall min mening
Gjest Siklerotte Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Ja, her var jo hele familiekonflikten på plass. Jeg synes kanskje du bør snakke med "kjæresten din" - dog, du virker noe bitter - og ser ikke ut til å behandle han med respekt. Hvem vet; er kanskje gjensidig. Også bør du endre innstilling og innse at han har like mye rett i å ta del i barnets liv, navnevalg for barnet etc. - arbeidsløs eller ei.
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Enig med deg! Så lenge faren ikke er mann nok til å forsørge familien sin, har han ingenting han skulle ha sagt. Går ut fra at ungen skal bo hos deg, så da er det ikke noe å lure på: Du bestemmer hele navnet.
Gjest Siklerotte Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Skal du ta den diskusjonen, kan vi jo si at alle alenemødre etc. som lever på arbeidsledighetstrygd, overgangsstønad +++ ikke er mødre nok til å ha noe å si om barnet sitt, fremtiden til barnet OG navnevalget. For hun er jo ikke dame nok til å forsørge familien sin.
År og dag Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Her nord var det visstnok vanlig før at dersom mor og far ikke var gift når de fikk barn hadde barnet mors etternavn. Dermed hadde jeg min mors etternavn til jeg var 1 år, for da giftet min mor og far seg, og både jeg og moren min fikk fars etternavn. Idag er det vel mest vanlig at foreldrene blir enig om noe seg imellom....
mamma til fire små Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 jeg hadde min mors navn frem til foreldrene mine giftet seg. vet ikke hva som er vanlig idag. synes du skal ta hen med på navnevalg! arbeidsledighet er irrelevant i denne sammenhengen!
Marolla Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Men kjære vene. Hva er dette for en instilling!! Klart han har like mye stemmerett som deg. Hvis dere ikke bor sammen syns jeg at han burde få begges etternavn
TurboMaria Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 Det var jo du som valgte å få barn med en som ikke har jobb, og da kan du ikke plutselig begynne å straffe han når det er noe du vil ha. For en grusom innstilling du har, og helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor dere er kjærester.Du virker jo ikke så glad i han... Uansett så må jo selvfølgelig han også få være med å bestemme navnet. Jeg syns også barnet skal få begges etternavn såfremt de ikke krasjer helt.
erteposen + 4 Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 Begge foreldrene har jo like stor rett til å mene noe om navnet og engasjere seg i det om de skal delta i barnets oppvekst. Det er fortsatt mest vanlig i følge ssb at barnet har fars navn til slutt, men det har blitt vanlig at mors navn er mellomnavn. I vår vennegjeng er det ca 50/50 som har mors eller fars navn sist. Vi har bagge navn. Hans navn er kort/vanlig, mitt er sjelden og lengre. Kombinasjonen var fin, men om det ikke hadde fungert hadde mit familienavn blitt brukt alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå