It's all about me Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Skal ta opp historie, og hadde da vært lurt å lese litt tenkte jeg..... Noen som har tatt opp historie i det siste?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Hei! Velkommen til kunnskapsløftet. Det finnes ikke noen bok som er pensum. Det finnes ulike lærebøker som blir brukt av skolene, men det eneste som egentlig definerer pensum i fagene i skolen er kompetansemålene som du finner på udir.no. Men en skole i nærheten av deg kan sikkert hjelpe deg med hvilke bøker som kan være lurt å kjøpe. I praksis følger sikkert de fleste fortsatt en bok.
OsloMor Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Hei! Når du er privatist, så bestemmer du selv hvilken bok du vil lese, gå i bokhandelen og si du skal ha bok for historie, evt. ring en privatskole og spør hvilken bok de bruker. Lykke til:-)!
It's all about me Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2009 Jøss, det høres da rart ut at de ikke følger en bestemt bok. Tenk om boka jeg ender meg ikke inneholder det de spør om..... Ja ja, får dra innom Nordli og spørre hviken de selger mest av, he he.
Frøken Anonym Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Velkommen som privatist! Du har nå satt deg i en situasjon der du må finne ut av ALT selv. DU har ansvaret for å sjekke alt i forbindelse med eksamen du skal ta (om du er heldig så vil de gi deg beskjed om eksamensdatoen/sted blir flyttet). Og du må bare ikke tro at de har samlet informasjonen noe sted... Du bør ta kontakt med skolen der du skal ta eksamen - hvis du har fått beskjed om det enda - og høre hvilken bok de bruker. Ellers skal alle bøkene følge læreplanen, og du skal ikke få eksamen om noe utenfor læreplanen. Har vært privatist i to år nå (tar hele videregående kurs på denne måten) og det er fryktelig vanskelig å få svar på ting man lurer på. Er nesten så man skulle kjent en lærer som kunne svare på slike ting...
It's all about me Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2009 Ja dette høres jo supert ut, ha ha ha. Glad jeg ikke skal ta alt, men bare fikse den ene karaketeren jeg strøk i........for 14 år siden, wrææææl. De har ikke blitt lagt ut ennå hvor eller når eksamen er ennå, bare at det er til våren. Mye å gå etter ja. Men hvis jeg da går i en bokhandel som selger skolebøker og ber om en bok i historie så bør den dekke alt som kan bli spurt om....?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 Jeg anbefaler å sjekke udir.no, og å gå i en bokhandel som fører bøker til vgs og kjøpe en eller kanskje t.o.m to forskjellige bøker. Du må kanskje ha både 2. klasse og 3.klasse, siden det ikke lenger heter eldre og nyere historie slik det gjorde for 14 år siden. Jeg anbefaler deg veldig å ringe en historielærer på en vgs nær deg og be om råd.
It's all about me Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2009 Takk, skal sjekke den siden. Har også skrevet mail og gravd mer. Så får ta det derifra.
vildejenta Skrevet 11. februar 2009 #10 Skrevet 11. februar 2009 jeg tar historie nå, boka heter historie vg3
It's all about me Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2009 Tuuuusen takk ) Det er historie etter kunnskapsløftet?
vildejenta Skrevet 11. februar 2009 #12 Skrevet 11. februar 2009 jepp det er det... skolene bestemmer selv hva slags bok de vil bruke, så det er mange forskjellige bøker å få kjøpt.. Så jeg kontaktet historielæreren min på skolen som jeg skal ta eksamen på, så jeg fikk låne boka på skolebiblioteket.. boka er ganske dyr, over 600kr, så det er verdt er forsøk å høre med skolebiblioteket om du kan få låne den:)
It's all about me Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 11. februar 2009 Men jeg aner ikke hvilken skole jeg skal ta eksamen på. Har bare meldt meg opp på Privatistweb jeg.
vildejenta Skrevet 11. februar 2009 #14 Skrevet 11. februar 2009 å? rare greier.. når jeg meldte meg opp til eksamen så måtte jeg jo velge hvilken skole jeg skulle ta det på. hmm... her er det bare en vgs skole, men vis du bor på et større sted med mange skoler så kan det vel hende de samkjører å setter opp forskjellige fag på forskjellige skoler.. da blir det litt værre å låne bok ja..
It's all about me Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 11. februar 2009 Bor i Bergen så her er det noen skoler å ta av ja. Takk for hjelpen iallfall. Får se hva de svarer på mailen, hvis ikek får jeg snakke med en bokhandel.
vildejenta Skrevet 11. februar 2009 #16 Skrevet 11. februar 2009 ok, da er det sikkert et sånn opplegg at de arrangerer eksamen i f.eks historie på en skole og ikke på alle.. så da får du nok beskjed i det brevet du får ca 1mnd før eksamen.. men det er iallefall en grei bok, godt skrevet,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå