Gå til innhold

Hvis det ikke er farlig å trene; hvor er alle gravide??

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest overalt at det er sunt å trene når man er gravid, både for meg og babyen. Men nå er jeg i uke 21 og har enda til gode å møte en annen gravid på sats! De har ikke egne gravidtimer på mitt senter så jeg trener Stram opp (enkel styrke) og Høypuls uten hopp. Begynner å lure på om det er jeg som tar sjanser eller om andre gravide er ekstra forsiktige for å være på den sikre siden? Hva tenker dere? Hva gjør dere andre for å holde dere i form? Hvor mye "vondter" er greit under trening? Jeg blir ofte stiv i ryggen og litt øm i bekkenet resten av kvelden, men er like fin dagen etter så jeg regner med det ikke er noen fare da?

Fortsetter under...

Jeg ville aldri vært å se på Sats verken før jeg ble gravid eller nå som jeg er gravid! Hater treningssentre! Jeg går turer og svømmer litt når jeg føler for det. Så der finner du meg ihvertfall.

Før jeg ble gravid så trente jeg flere ganger i uka. Var syk en periode før jeg ble gravid og måtte kutte ut treninga. Da jeg ble gravid så var det tungt å komme igang igjen fordi jeg var konstant trøtt. Orket ikke gjøre noe den første tiden. Da bindingstiden gikkut avsluttet jeg medlemskapet for å spare penger og fordi jeg begynte å få bekkenplager. Nå trener jeg hjemme og hos fysioterapeut. Er ganske mange på gruppetreningene hos fysioterapeuten.

Det er ikke farlig å trene bare man kjenner på sin egen kropp hva den tåler. Husk å ikke ta like tunge vekter som tidligere

Jeg har også vurdert den økonomiske siden ved det: Orker jo ikke å trene like mye som før, og i starten var jeg så trøtt at jeg ikke orket. Skjønner godt at folk avslutter medlemskapet av den grunn. Det blir dyre timer! Men uansett: Jeg har ikke sett EN gravid!

Annonse

Hei!

Fruktvann: Vet jeg er heldig som er i såpass form, har venninner som ligger rett ut gjennom hele svangerskapet. Fysiske årsaker er det ikke så mye å gjøre med... men jeg har en teori om at mange lar være få trene fordi de er litt engstelige og vil være på den sikre siden. Jeg er nemlig slik selv, og har alltid en litt dårlig følelse når jeg trener.

Til deg som trener på Elexia: Er det noe spesielt dere gravide får beskjed om IKKE å gjøre?

Som en annen skrev; vær glad for at du klarer! Mange godt trente mødre blir rett og slett for dårlig til å trene i svangerskapet. Også er det en god del som er redd for å trene, og da er det nok bedre å gå turer enn å bekymre seg for om en gjør noe galt. Man skal tross alt ta vare på psyken også i svangerskapet, og så lenge man rører litt på seg på en eller annen måte, og har en bra psyke, mener jeg dette er langt sunnere enn å få dårlig samvittighet for at man ikke får trent på senter eller liknende. Dette kan man ta igjen etter fødsel! En kan jo alternativt (dersom man er medlem) spørre om en veiledningstime med en som har god peiling med gravide, så hjelper de deg! Og veiledere som er usikre på trening med gravide SKAL være ærlig å si at dette ikke er deres felt. Hør evt om de har noen på senteret med ekstra høgskoleutdannelse innen dette.

Selv har jeg vært elendig, men trent imellom likevel. Rett og slett brukt siste krefter på å røre meg litt - noe de aller færreste vil gjøre - and I dont blame them! Det er JEG som er unormal, men dette er det rette for meg. Jeg holder meg til egentrening med styrke da det er stopp for gruppetimer - misunner deg som kan! Jeg hadde vært å se på gruppetimer til fødsel dersom bekkenet ikke hadde sagt noe annet ;-) En bør for øvrig være veldig trygg på styrketrening dersom man skal gjøre dette i svangerskapet. Alternativet er å skaffe seg en personlig trener, men dette koster jo ikke rent lite ;-)

Hilsen en som jobber med gravide og trening til daglig

Jeg jobber som gruppetreningsinstruktør på et treningssenter, og har fortsatt 3 faste timer i uken. Nå er jeg i uke 22+4. Jeg vemt og er slettes ikke redd for å trene, det er jo så mye positivt med det! Men det skal sies at jeg ikke har harde timer, tørr ikke å ha puls noe mye over 150. Alle fråråder det. Derfor har jeg enkle styrketreninger, og en enkel spinntime i uka. Akkurat passe slik at jeg holder formen ved like :-)

Hei.

Jeg trener fremdeles regelmessig både på treningssenter og ute i friluft.

På treningssenteret går jeg på vekt+spin timer. Jeg er med på alle vektøvelser unntatt mage og rygg øvelser som gjøres liggende på ryggen. Ellers er jeg ute på ski i helgen sammen med gutten min.

Selv er jeg ikke i super form. Har vært mye sliten og trøtt pga av lavt jern, og jeg sliter med bekken og hoftesmerter. Men til dere som ikke har prøvd ennå, det hjelper med litt bevegelse. Ellers så stivner kroppen helt! Det trenger ikke være mye, men sofaen bør heller ikke være din beste venn under svangerskapet. Og trening gir mer overskudd dersom du er sliten. Jeg sover så godt etter trening og dette gir meg en super dag etter.

Så lenge du trener innenfor dine egne grenser er det helt greit, og ikke noe farlig, du kjenner jo selv på kroppen hvor langt du kan gå :)

Jeg trener på fjellet, går opp til topps på det høyeste i området her, og går med staver, noe jordmor har fortalt meg er lurt, med tanke på bekkenet! Ellers svømmer jeg hver tirsdag i den lokale svømmehallen, og er med min veldig aktive gutt på 2 1/2 år :)

Det skal nevnes da at fjellturene i uka har blitt til fjellturen i uka, pga lite overskudd og ekstrem svangerskapskvalme med oppkast...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...