Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

På grunn av komplikasjoner i forrige svangerskap skal jeg settes i gang 3 uker før termin denne gangen. UL-termin er 1. april. Jeg har pratet med NAV og de sier det er UL-terminen de går ut fra ved permisjonsstart og at det er denne jeg må oppgi i mine papirer - altså skal min permisjon opprinnelig starte ikke senere enn 11. mars (3 uker før UL-termin). Det er jo litt upraktis i og med at jeg skal igangsettes 10. mars! Jeg vet at jeg står fri til å starte min permisjon tidligere enn dette og jeg tenker at jeg vil starte denne 18. februar - altså 3 uker før igangsettelse, men 6 uker før UL-termin. NAV vil jo uansett "ta" disse 3 ukene før fødselen selv om jeg ikke benytter meg av dem. I mine papirer må jeg altså oppgi at jeg ønsker å starte permisjon 6 uker før termin. Mitt spørsmål er: når gutten kommer til verden 3 uker før termin, vil jeg da bare ha brukt 3 uker av permisjonen? De vil vel ikke trekke fra 6 uker bare fordi jeg i papirenen mine oppgir at jeg starter min permisjon 6 uker før UL-termin? Altså - hvis jeg har opprinnelig termin i uke 14, skal igangsettes i uke 11 og søker om permisjon fra uke 8 (altså 3 uker før igangsettelse men 6 uker før UL-termin) da vil uke 8 bli stående som permisjonsstart? De vil ikke flytte permisjonsstart til uke 5 (altså 6 uker før igangsettelse)? Jeg har pratet med NAV men er ikke helt sikker på om hun forsto meg og jeg forsto henne.

Skrevet

Du har rett i ditt eksemper. Om du starter permisjonen 6 uker før ul termin er det den datoen som blir gjeldene. Så om du velger 44 uker med 100%lønn har du 6 uker før fødsel og ca.38 uker etter fødsel (alt etter hvor lang fødselen blir).

De 38 ukene inkluderer fedrekvoten på 6 uker.

Skrevet

Altså mener du at min permisjon starter 6 uker før UL-termin selv om jeg føder 3 uker før denne? Ble litt forvirret av svaret ditt fordi det for meg ser ut som om du svarer to forskjellige ting - først at det er datoen 6 uker før UL-termin som blir gjeldende når barnet kommer 3 uker før termin, deretter at det forsvinner 6 uker FØR FØDSEL og jeg sitter igjen med 38 uker (eller i mitt tilfelle 48 uker) etter fødsel. Eller mener du 6 uker før UL-termin og 48 uker etter UL-termin?

Samme spørsmål på 3.trimester ga til svar at det er datoen 6 uker før UL-termin som blir stående, slik at jeg i mitt tilfelle (siden barnet kommer 3 uker før) får "gjort unna" 3 uker permisjon før fødsel og har igjen 51 uker etter fødsel.

HJELP!!!

Skrevet

Tror nok du kan stole på svaret du fikk på 3.trimester.. Herkules har peiling virker det som.. Uansett er det jo bare å ta kontakt med nav og få det avklart..

Skrevet

Ja jeg skerv feil .Mente før ul termin ikke fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...