Gå til innhold

Dere som jobber i helsevesenet og skryter på dere daglige tunge løft...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjerp dere da.. trives dere med tunge løft dere da? Dere vet at dere ikke får erstatning for varige skader som følge av tunge løft, med mindre man er vikar. Vi som har høgere utdannelse skal vite (det krever loven av oss) at vi utsetter kroppen vår for en enorm belastning ved å foreta tunge pasientløft daglig. Så hvorfor skriver så mange her (særlig gravide) at dere sliter med at dere har tunge løft daglig?

Dere VET VEL at man ikke løfter på andre mennesker?? Dere vet det finnes hjelpemidler, forflytningsteknikker som ikke innebærer løft og et personlig ansvar ovenfor din egen kropp og pasienters kropper??? Slutt og løft og slutt og syt! Gå på forflytningskurs om dere enda ikke har skjønt det da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt sagt, Helt enig. Har ofte lurt på hva folk snakker om. Men det er vel generelt at det er en tøff jobb. Men det er de fleste i dag.... så slutt og syt og klag!

Skrevet

Signerer.

Har jobba som fysioterapeut på sykehus og lært ut utallige forrflytningsteknikker til hjelpepleiere og sykepleiere ved div. tilfeller, og neste gang jeg jobbet sammen med de, ja, så dreiv de på å løfta igjen.... *oppgitt*

Skrevet

Jeg jobbet i helsevesenet tidligere, men har sluttet nå. Fikk vondt i ryggen. Synes det er ufattelig tungt å forflytte enkelte pasienter uansett, du må jo snu og vende på de for å få på seglene, få på klærne o a. Er ofte alene. Har heller ikke akkurat vært bortskjemt med kurs i forflytningsteknikker. Men har som sagt sluttet, for hesligere jobb enn helsevesenet finnes ei:)

Skrevet

Slik følte jeg det i praksis og. Jeg hadde nettopp fått god kursing før vi gikk ut i praksis og var litt giret på å overføre gode teknikker da jeg så at de hadde helt håpløse vaner der... men neida, som å snakke for døve ører... helt merkelig... La frem alle gode argumenter, de prøvde seg på "har ikke tid" osv, jeg slo ihjel alle.. men hjalp ikke det.. så da får de bare løfte da..

HI

Skrevet

På mange steder er man dessverre alene på tunge beboere, og for å komme gjennom supertravle morgenstell må man bare ta den kjappeste løsningen - som også ofte er den tyngste. Det tar rett og slett for lang tid å bruke ståheis eller seil, eller å få beboeren til selv å samarbeide hvis de ikke er helt i godlaget.

Skrevet

jaha...

å du er smart?

jeg er fullstendig klar over at det finnes hjelpemidler å BRUKER det også, rett og slett for å spaer ryggen min..

MEN allikevell skadet jeg ryggen da en bruker plutselig sviktet i føttene å jeg måtte bare skynde meg å holde brukeren oppreist til en kollega kom å fikk hjulpet meg!

h*n har aldri sviktet i føttene før, var en sterk å oppegående bruker. men fikk plutselig et svimmelanfall..

så i dine øyne HI skulle jeg bare latt brukeren falle???

er også fullstendig klar over at jeg ikke får yrkesskade erstatning pga dette, men DA hadde jeg kun 2 valg: redde brukeren fra et stygt fall eller bare latt brukeren falle..

blit for dumt å komme med et slikt innlegg vet du!!

så her sitter jeg med ødelagt rygg, å må bare finne meg i at jeg må skaffe meg et annet yrke i fremtiden!

tror du må være sjalu jeg. for vi er jenter med TAK i.. sitter ikke å støve på et kontor å klager på rygg smerter å muse arm!!

patetisk innlegg HI å resten av dere..

Skrevet

Ikke så enkelt når bruker plutselig blir mye dårligere en fredag ettermiddag, hvor skal man få tak i heis ol da???? Hjelpemiddelsentralen stenger jo kl 15.

Ofte ringer de kl 14 på fredager fra sykehuset for å melde at de sender hjem dårlige pasienter (de har ikke selv bemanning til å ha dem i over helga), da har vi jo ikke mulighet til å skaffe sykehusseng, rullator, rullestol, toalettforhøyer, snu laken, heis ol. Men pasienten har krav på hjelp, og vi som jobber i hjemmesykepleien kan ikke si "nei det er fullt hos oss" sånn som de sier på sykehjemmene. Mange steder bør\skal man være to ved forflyttning, men når det ikke er nok personale skal man da la dem ligge til klokka er 13 før de får morgenstell og kommer seg opp. Tror ikke mange ville godtatt det.

Hadde vi hatt nok folk og bedre samarbeid med sykehus og sykehjem kunne det vært mindre tunge og feil løfteteknikk.

Kanskje prøve et par vakter "på golvet" før dere uttaler dere.

Skrevet

Du skal faktisk la brukerne falle. Det er lett å tenke som deg, men verneombud og ledelsen sier du skal tenke på deg selv. Altså ikke å ta i mot.

Hilsen vernepleier.

Skrevet

Jeg er enig i at om man jobber på sykehjem eller sykehus og HAR hjelpemidler tilgjengelig så er det bare dårlige vaner og sløvhet som gjør at de ikke blir brukt og da har man bare seg selv å skylde på.. MEN mange jobber også i hjemmesykepleien og DER står det mye verre til.. Mange har små trange bad slik at f.eks heis er helt umulig.. Så må man klare seg med å støtte pasienten eller bruke rullator/prekestol der det er mulig.. (snakker da om oppegående pasienter som er svake og tidvis går svært dårlig hvor man ville brukt heis om man hadde hatt den tilgjengelig) Mange har lave senger som ikke kan flyttes på (altså for å utføre stell) og det tar tid å få tak i sykehusseng om bruker har et varig behov for dette.. I mellomtiden må man gjøre det beste ut av det.. Man må også ha pårørende på lag til å fjerne den gamle sengen og lage plass til sykehusseng, mange pårørende er veldig negative til dette og skjønner ikke "at det skal være nødvendig" med så mye styr.. Dørterskler, dårlige lenestoler osv osv gjør jobben tyngre enn den ville vært på et sykehjem eller sykehus.. Enkelte ting kan man gjøre noe med, men det tar tid å få ergoterapeut til å komme ut til bruker og det tar tid å få rekvirert utstyr fra hjelpemiddelsentralen og det tar tid å få tekniske hjemmetjenester til å installere ting..... Imellomtiden sliter man, på rygg og nakke.... Så har man de brukerne som plutselig blir forkjølet eller får influensa eller omgangssyke, og det er slettes ingen selvfølge at de blir sendt på sykehus så da må man også stille opp og jobbe under forhold som slettes ikke er gode..... Så ja, noen av oss kan med rette "skryte på oss" daglige tunge løft uten at det er vår skyld...

Skrevet

what?

hadde aldri klart leve med meg selv hadde jeg latt brukeren falle..

man står da bare ikke å ser på mennesker som faller??

Skrevet

Nei, jeg forstår deg og jeg har selv tatt i mot. Det har heldigvis gått bra, men ledelsen og verneombud der jeg jobbet tidligere var veldig klar på dette området. Du skal ikke ta i mot, men la personen falle. Nettopp fordi du skal unngå å skade deg på jobb. Fall regnes som en del av hverdagen enkelte steder, og skulle alle tatt i mot, vel, da hadde det vel vært mange sykemeldte og arbeidsuføre.

Hilsen vernepleieren.

Skrevet

jo jeg skjønner poenget (anonym ovenfor)

men jeg hadde aldri klart det. enn vist det hadde endt med brudd eller død??

grøss..

Skrevet

Da har jeg en idè, vi bare lar dem falle, et lite lårhalsbrudd koster jo bare samfunnet ca 150 000-200 000. Sikkert ikke billig med hjerneblødning og kraniebrudd heller :)

Lurer på hvordan helsebudsjettet ville sett ut da????

Skrevet

Anonym 20:21, man SKAL faktisk la brukerne falle om alternativet er at du skader deg selv.. Om man KAN skal man prøve å gjøre det til et kontrollert fall f.eks ved å la de skli ned langs låret ditt... Man skal ikke risikere sin egen helse for å hjelpe pasientene, det er det INGEN arbeidsgivere som forventer.. Om en pasient ble utagerende og du følte situasjonen var truende hadde du blitt værende da??? Det ville du nok ikke, du ville forlatt situasjonen og tilkalt hjelp.. MEN det skal sies at jeg har gjort det samme selv, men det var en ren refleks hvor jeg grep fatt i en bruker som holdt på å falle - kjente at dette er ikke bra for ryggen min og jeg lot da brukeren falle kontrollert langs foten min.. Han slo seg litt men det gikk bra....

Skrevet

det var rett og slett en refleks handling da jeg tok tak i brukeren..

Skrevet

Jo, det er sant det, det kan jo i verste fall føre til død. De aller fleste vil nok ta i mot i ren refleks. Jeg har som sagt også tatt i mot, selv etter at vi fikk denne beskjeden om å ikke ta i mot. Hadde f eks en pasient som fikk epilepsianfall i stående stilling på badet, og tok ham i mot. Jeg klarte heller ikke å la ham falle. Da kunne han ha knust skallen. Kjenner at jeg ville blitt svært bitter om jeg hadde skadet meg selv pga at jeg tok i mot, men hadde også bebreidet meg selv kraftig om noen hadde blitt alvorlig skadet fordi jeg ikke tok i mot.. Er ikke sikker på hva som ville skjedd, om vi kunne blitt stilt strafferettslig ansvarlig? Husker ikke om ledelsen sa noe om det. Men er ikke sikkert at dette er vanlig praksis heller andre steder. Dere kan jo forhøre dere der dere jobber.

Skrevet

ALDRI hørt noe om at man skal la pasient/bruker falle..

verken under utd eller i jobb..

Skrevet

Jeg er relativt nyutdannet og på forflytningskurs lærte vi hvordan man SKAL hjelpe brukeren å falle. Inntil låret og holde hende våre rundt hodet til pasienten og "falle" med dem ned for å begrense skader.

Dere snakker om samvittighet og at lårhalsbrudd koster samfunnet mange penger... Hva med deres egen kropp og samvittigheten ovenfor den, og samfunnet må betale mye mer om dere blir uføretrygdet resten av livet. Jeg jobber i helsevesenet fordi jeg er glad i mennesker og vil hjelpe, men jeg kan jo ikke være til hjelp om jeg selv er skadet og får varige skader?? Må jo først og fremst ta vare på seg selv.

Og dere som snakker utifra erfaringer i hjemmesykepleien. Jeg har jobbet både der og på sykehjem og ser at det er store forskjeller på tilgjengelige hjelpemidler. MEN det er den som har kartlagt pasienten som ikke har gjort en god nok jobb. Det går an å gå inn med ny kartlegging og foreslå flere hjelpemidler. Enkelte pasienter i hjsykepleien har heis hos seg hvis det er behov for det. Det kan dere som arbeider hos dem kreve, OM det er kartlagte behov for det!!!

Og dere som sier dere jobber mye alene, ofte har man ikke to tilgjengelig når det trengs, men det er så mye man kan klare selv. Bare ved hjelp av et laken og en søppelsekk, og innøvde skyve-dra-teknikker!!!

HI

Skrevet

Hehehe... Prøv å ta noen dager i min jobb, så får du se hva løfting er! Dersom man i et privathus har en livløs mannsperson på et baderomsgulv i 2. etg - hvordan mener du man skal få ham ut derfra, ned trappa og inn i en ambulanse UTEN å løfte..? Tilkalle brannvesenet og rive ned veggen? Bare spør.

På et sykehus/sykehjem er det som regel mange flere hjelpemidler man kan benytte seg av, som heiser, sklilaken, osv. men skjønner hva du tenker på, jeg har selv jobbet på flere steder i helsevesenet, og det er altfor mange som ikke benytter seg av de hjelpemidlene man har eller mener at det tar for lang tid å bruke dem. Hvis man tenker sånn, så er det klart at man får tunge løft. Jeg merket at det var den eldre garden som i hovedsak ikke ville/orket å bruke hjelpemidler eller lære seg "nymotens" forflytningsteknikk.

Skrevet

Ja jeg innser nok at i ambulanseyrket, hvor det står om akutt behov for hjelp er man nødt til å utføre noen løft. Men dere får også god opplæring i hvordan løfte båren riktig og ellers skal dere helst ikke løfte hverken pasienten eller noe annet, men skyve eller dra.. uhyre viktig både for dere og pasienter at den ikke løftes/slenges rundt og opp på båren for å komme hurtig avsted.. Hørte nettopp om en undersøkelse blandt ambulansepersonell der det desverre fremkommer at mange foretar unødig løfting, pressede situasjoner og det at man tror det er enklere med løft enn riktig forflytningsteknikker er samlede årsaker.

Men ja.. dere må nok regne med å løfte båren, den ser jeg og ;)

Tenker i hovedsak på alle stedene jeg til nå har vært innom, hvor lite folk bryr seg om dette... på tross av opplyste medarbeidere, som nesten presses til løft...

HI

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med HI her. Og jeg har også latt en bruker gå i gulvet. Ikke hardt og brukeren fikk ingen skader - men ble sittende på gulvet til en kollega kom å hjalp meg. Dette skjedde da vi skulle gå fra stuen til brukeren og ut på badet. Brukeren brukte rullator, midt i knakk knærne sammen og bruken "datt" sammen. Første jeg tenkte på var å redde brukeren fra å gå i gulvet, men kjente at hoften min og ryggen ble vond av det. Så da lot jeg brukeren "falle" i gulvet.

Etter episoden snakket jeg med tillitsvalgt, verneombud, og avdleder og alle sa jeg hadde gjort det eneste rette..

Skrevet

HVORFOR får dere ikke yrkesskadeerstatning? Det er det eneste jeg tenker når jeg leser dette.

Skrevet

Joda HI, noen ganger svikter kartleggingen i hjemmesykepleien, men det er jo ikke sjelden mennesker plutselig blir verre enn de vanligvis er og hjemmesykepleien må da inn "på minuttet" uten at det er gjort noen kartlegging.. Har fått mange sånne telefoner fra sykehuset eller fastlegen eller behandlerkontoret på fredags ettermiddag der hjemmesykepleien må gå inn og hjelpe i helgen og der man kommer hjem til brukeren og det ikke finnes NOE utstyr og det overhodet ikke er tilrettelagt.. På mandag griper man jo fatt i det, men den helga MÅ man få det til å fungere på ett eller annet vis... Og som sagt, det tar tid å få på plass utstyr også.... I en ideell verden skulle... vettu.. Verden er ikke ideell og minst av alt helsevesenet, det finnes mange morsomme og gode løsninger der ute som er funnet på i sene kveldstimer når nøden er størst.. Og noen ikke fullt så gode.. Og yrkesskadeerstatning?? Det får vi ikke pga de går ut ifra det samme som HI gjør - at verden er perfekt og totalt tilrettelagt og at alle har fått opplæring og at pasienten samarbeider.. Om man da skader seg er det ens egen feil....

Skrevet

Fordi det er en eller anne idiotisk regel fra 19hundreoglengesiden som sier at i typiske kvinneyrker må du påregne en stor risiko for skade og slitaje.

Hvis du derimot er mann og bærer sementsekker og tar ryggen din på det...Da er det yrkesskade...

Forstå det den som kan :-I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...