Gå til innhold

Tette tårekanaler noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi på 6 1/2 mnd har slitt med en tett tårekanal siden fødselen.

Har forstått at det er en del babyer som blir født med dette.

Det gikk over av seg selv etter ca 3 mnd, og var helt bra i ca 2 mnd.

Så, når kulda kom, tettet det seg til igjen, og nå ser jeg at hun plages.

( Gjorde ikke det før )

Legen sier at de vokser det av seg i løpet av første leveår, så der er det ingen hjelp å få. Visstnok stikker de det ikke opp før de er året.

Men nå synes jeg det er så vondt å se på henne,

for hun blir helt hoven i øyekroken ( hvor pusset samler seg ),

blir sår rundt øyet fordi jeg må tørke så mye, og hun klør veldig.

Våkner gjerne på natta av at øyet er helt klistret igjen, og det gjør nok vondt når jeg prøver å åpne det.

Noen som har opplevd det samme og har noen gode råd?

Har gjort som jeg har fått beskjed om, å vaske med kokt vann og dryppe morsmelk, men det er jo bare svada!

Begynner å bli skikkelig irritert over at ingen gidder å gjøre noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi fikk beskjed om å massere øyekroken med lillefingeren,og det funket som bare det...borte nesten med en gang:)

Skrevet

For det første: Om du skal dryppe med morsmelk må du være helt sikker på at du ikke har noe sopp eller annet fanteri på puppen, ellers gjør du bare vondt verre.

Men altså, tett tårekanal oppskrift:

Vask hendene dine. Legg en varm kompress på øyet som er hovent (ta f.eks litt varm vann i en engangshanske som du krnyter igjen og legg en tynn vaskeklut mellom). Hold den der så lenge du klarer (hvertfall 10-15 sekunder). Dette er for å løse opp talg og puss som tetter tårekanalen. Så masserer du tårekanalen ved å legge lillefingeren din i øyekroken hennes og trykke ned langs neserota. Opp og ned (med mest trykk nedover) en 10-15 ganger. Etterpå renser du med sterilt saltvann på en bomullsdott. Og vask hendene dine igjen. Gjør dette minst 4 ganger om dagen, gjerne mer de første dagene. Hold deg unna øyet mellom hver gang du masserer. Du irriterer bare mer enn du gjør nytte for deg ;)

Dette fungerte som en drøm på snuppa vår da hun slet med det samme. Hun hadde så mye puss at hun var helt blålilla rundt øyet. Hylskrek bare vi nærmet oss og det bare tøyt ut puss da vi masserte. Stakkars liten :( Men hun ble bedre allerede etter en dag med denne behandlingen. Vi var ikke tidenes mest populære mamma og pappa da det sto på, men det var jo til hennes eget beste så!

God bedring og lykke til!!

Skrevet

Halleluja!

Tusen takk for svar.

Da får vi prøve i morgen :0)

Skrevet

Hvis det ikke hjelper med å massere så går det an å få krem for dette. Vi slet med det i flere mnd da snuppa var nyfødt. Snuppa er 9mnd snart å ikke hatt det på 5mnd nå) Vi måtte ha kur på kur på kur,men til slutt sa legen faktisk at det beste var å ikke gjøre noe å la det forsvinne av seg selv.. Huff,stakkars jenta di da,er ikke kjekt.

Men det aller beste er selfølgelig å ikke bruke noe medisin..

( Jeg hadde det også når jeg var lita,men jeg måtte operere til slutt da,når jeg gikk på barneskolen,alle trodde jeg gren hele tiden,veldig plagsomt..)

Lykke til å go bedring,håper det ordner seg selv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...