Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en dysmatur gutt på litt over 3,5 mnd.Føler meg ganske alene og lite kunnskapsrik på diagnosen. Fikk ikke vite mye om dette på sykehuset.Gutten ble født til termin, men bare 2560 gram. Gikk over til mme for en måned siden.'han veier nå litt over 5 kg og er ingen tungvekter.Spiser lite, bare mellom 400 og 500 ml mme om dagen. Har prøvd å vekke han om natta for å gi mat, men det nytter ikke.Ta imot mattips med takk:)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har en dysmatur jente, født uke 27, 525gr.

Jeg tror ikke du er alene å vite lite om dysmaturitet. Det virker som om det er lite informasjon å finne om det. Jeg vet at mange av de dysmature barna aldri tar igjen "det tapte", og forblir litt mindre enn gjennomsnittet. Når det gjelder mattips er jeg neppe den rette til å svare - jenta vår nekter å spise mat, så her sonder vi... sukk...

Skrevet

Minstejenta mi var dysmatur, 715 gram i uke 29, mindre enn halvparten så stor som tvillingsøster på 1570 gram. Hun har nettopp rundet 8 kg, rundt 78 cm lang,( 2,3 år ) hun forblir en liten snuppe med spiseproblemer..står på venteliste til peg.

Vet noen av dere om metoden til å regne ut hvor mange prosent dysmatur barnet er??

Har ikke så mange tips når gutten din er så liten, de styrer jo selv mengden som regel..ofte de legger på seg fortere med mme i hvert fall og du kan ha i maltekstrakt som det er masse kalorier i..når han blir større kan du ha næringspulver fra apoteket i melken..når har du tenkt å prøve med fast føde? Da kan jo ting fort endre seg:) Lykke til!

Skrevet

Takk for gode tips! Vet ikke formelen for hvor mange prosent dysmaturbarn er.Jeg begynner med maisgrøt om 10 dager.Da er han 4 mnd gammel.Hva heter næringspulveret fra apoteket ? Vet du når man kan begynne med det?

• 2 uker senere...
Skrevet

har dysmatur. 5 uker prematur

var snaut 1,9 ved foedsel.

ved 3,5 mnd - 3,5 kg

ved 10 mnd 8,3 kg

har ingen mattips ettersom hun har spist bra hele tiden.

dersom babyen foelger sin egen kurve, saa hadde jeg ikke stresset med vekking osv.

som du ser, saa har det jo gaatt straalende for oss!

er litt mindre en gj.sn., men har tatt igjen saa og litt til paa "ferdigheter"!

• 3 uker senere...
Skrevet

Har en dystamtur gutt, eller han var dystamatur han er nå 5 år:) Han var 1585 gram , født 6 uker før fødselen. Han er litt liten i vekst, men innen for normalen ja. Kan ikke se på han at han har vært liten.

Hva synes helsestasjonen om oppgangen på babyen din? Vet man kan gi energibust med mme, altså en tykkere mme en normalt. Men ville snakket med helsesøster før jeg hadde begynt med noe.

Annonse

Skrevet

Finne prosenten: fødselsvekt*100/gjennomsnitligfødselsvekt= X

Tar så 100% og treker fra X = Svar.

Tungvint måte, men eneste jeg kan.

Eks: 1585*100/2600=66%

100%-66%=34%, Guttten var da 34% dysmatur.

Gjest bissen
Skrevet

Aha! Da var altså jenta mi 48 % dysmatur. Tror jeg, hvis gjennomsnittsvekten i uke 29 er 1350 gram som jeg leste.. Interessant..hvor har du snappet opp dette?:) Takk!

• 1 måned senere...
Skrevet

hadde dysmatur (5 uker, prem og 1900 gram). Er nå ett år og ligger rett under gjennomsnittet i både lengde og vekt.

Ammet nesten fullt til 7,5 mnd. Jern og multivit som tilskudd.

(måtte flaske med pumpemelk en del de første 5 mnd, men det var da min melk....)

Prøvde med intro av fast føde ved 5,5 mnd, men hun var ikke klar. Brukte litt velling etter det (en gang om dagen). 2 fulle grøtmåltider først ved ca 10 mnd.

Ta det i barnets tempo så lenge veksten er grei - barnet har sin egen "kurve".

Skrevet

Vi har ei dysmatur og prematur datter. Det vi gjør er å booste mme med 1/2 ekstra skje mme per 100 ml melk (fikk rådet av ernæringsspes. på riksen) - i tillegg blander vi i grøtpulver. Vi har nemlig funnet ut at hun ikke drikker mer om det kun er melk så da kan vi booste melken enda mer og gi velling. (Må legge til at vi begynte med dette når hun var 3,5 mnd i samråd med lege på Ullevål).

MEN vår datter er ikke så veldig glad i flasken (begynte med det for 3 uker siden) så vi gir først velling når hun er våken og så fyller vi opp med resten når hun sover. Om natten vekker vi henne ikke så hun drikker i søvne. Ikke en ideell situasjon, men vi får mat i henne.

I tillegg spiser hun litt grøt, fruktpuree og middagsglass.

Lykke til :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Gutten vår ble også født til termin, veide drøye 2,5 kg, men gikk ned en del i vekt pga gulsot og lavt blodsukker. Han hadde stoppet å vokse i magen i uke 35 fant de ut, pga morkakesvikt. Det de sa til meg da var at han kom til å trenge et par år på å ta igjen "vekstkurven" sin. Han er nå 13,5 mnd og veier litt over 8 kg, så ingen tungvekter han heller. De har aldri vært bekymret på helsestasjon. På sykehuset sa de bare at jeg skulle amme/gi mme så ofte som mulig, og ikke tenke så mye på hvor mye han spiste,men at han la på seg og virket fornøyd. Hvordan er det med din lille?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...