Gå til innhold

Får man ikke støtte av NAV før bodd 12 av de 18mnd siste måneder alene??Hva gjør man da??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ringte NAV for å høre hva jeg kan få av støtte for å klare meg og ha sjanse til å kunne fortsette videre utdannelsen min om jeg flytter fra samboer. Han jeg snakket med bekreftet det som står på nettsiden om at man skal ha bodd 12 av de siste 18mnd alene. Hvordan er det da mulig å klare seg om man ikke får støtte på et år? Føler meg fanget i en forfærdelig uhyggelig situasjon! :-(

Fortsetter under...

Nei nei. Over hodet ikke!! Jeg har kjempet lenge og jobbet hardt for forholdet i to år. Jeg jobber mot strømmen og etter så lang tid, har følelsene sluktnet. Det blir bedre for alle tre at jeg flytter ut med sønnen vår. Han skal så klart få ha omsorg med sønnen vår og jeg er ikke ute etter å tjene penger på å bo alene. Men jeg er avhengig av hjelp for å klare meg alene, jeg skal forsørge meg selv og sønnen min og jeg er midt i utdannelse. Men godt å høre at jeg får støtte fra måneden jeg flytter ut. Har ikke tatt endelig standpunkt enda, men sjekker opp i muligheter jeg har om så blir. Takk for svar :-)

ok: var ikke meningen å være nedlatende mot deg, men er nok av de som prøver å lure til seg penger /snylte og det har jeg ikke noe til overs for. kunne bare virke litt slik ut fra innlegget ditt. beklager det :)

den regelen med 12 av siste 18 mnd gjelder motsatt holdt jeg på å si... du mister retten til stønader som enslig hvis du har levd sammen med en mann i 12 av de siste 18 mnd ( annen enn barnefar, for da mister du med en gang)

Det høres ikke så enkelt ut nei..

husk at du ikke får støtte som enslig forsørger om dere har 50/50 omsorg..du må ha hovedansvaret alene. (og rik blir man jo ikke av å være alene, men har det selv myye bedre alene med sønnen min og den i magen enn sammen med eks-samboeren min)

du har rett på overgangstønad og du kan ha rett på utdanningsstønad(kommer an på hva du har fra før og hvordan uttdanning du tar..

ta kontakt med nav så får du svar:) )

er barnet i barnehage kan du få barnetilsynsstønad (dekker 64% av barnehagekostnaden) hvis du er student eller jobber i minst 50% stilling ( eller er tilknyttet nav som aktiv arbeidssøker

du kan også søke husbanken om bostøtte ( er gjennom kummunen)

du får også gå over i skatteklasse 2 som enslig..blir litt mindre skatt da.

hvis du er midt i utdannelse har du rett på forsørgerstipend fra lånekassen og (ev fødselsstipend-kommer an på hvor gammel barnet ditt er)

kan ikke så veldig mye om akkurat dette så ta kontakt med lånekassen og hør med de :)

men vær obs på ; om du får full overgangsstønad blir mye av stipend gjort om til lån.. er noe med inntektsgrenser.. men dette vet de hos lånekassen :)

ønsker deg lykke til :)

Jeg vet det er mange som utnytter systemet, men jeg er ikke en av dem. Du gav meg mange gode opplysninger som jeg kan ta med når jeg skal ha møte med kundebehandler på NAV. Det er greit å vite hva en kan ha rett på i forkant.

Men stakkars deg som er alene ikke bare med et barn, men nå alene med et barn i magen i tilegg?! Det var trist å høre, å gå gravid er så flott og noe en ønsker å dele med barnefar sammen med barnefar. Det går desverre ikke alltid slik som er best eller slik en ønsker...uff:-(

Når det gjelder utdanningsstønad hvet jeg ikke om jeg er innenfor det, det er videreutdanning på sykepleierutdanning, så da er det vell ikke viktig nok for at jeg får støtte. for det.

Ønsker deg også lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...