Gå til innhold

Født i uke 22+4... Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som var gravi med tvillinger. Så gikk vannet i uke 22 (+4) og tvillingene ble født. Den ene (minste av dem) døde etter 6 dager, men den andre klarer seg visst fortsatt.

Noen som har erfaring med så fortidlig fødte? Har denne lille jenta noen sjanse? Tenker så mye på den lille familien om dagen. At de måtte oppleve å miste det ene barnet sitt er ille nok. Kan ikke forestille meg hvor tøft de har det. Men om de mister begge to...

Hun veier litt ver 600 g. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste om ei som fikk i uke23 , og det gikk bra.

Vekten har ikke så mye å si sa de til meg da jeg født prematur, men det var ukene babyen var i magen som var det viktigeste, så det er klart det kan komme mange komplikasjoner når man føder så tidlig som venninna di gjorde.

Jenter er ofte sterkere sa de til meg, og det kan bli en fordel for denne babyen.

Om denne jenta har en sjanse kan bare legene svare på, det er utrolig forskjell på premature uansett når de blir født.

Også grunnen til at de blir født så tidlig har noe å si for hva som skjer videre.

I mitt tilfelle fødte jeg ei frisk prematur jente, det var viktig for at det gikk så bra med jenta mi. Det var kroppen min som gjorde at fødselen startet ikke babyen min.

Det viktigeste du kan gjøre nå er å være der for venninna di, hun har det nok tøft nå, mistet et barn og det andre kjemper.

Du bør nok ikke snakke for mye om hva du leser om premature til henne, for min del kunne det skremme meg mer.

En solskinnshistorie om at barn født i uke23 klarer seg er nok fint å høre, men for mange fakta kan virke skremmende.

Vil også si at når jeg var på sykehuset orket jeg ikke besøk hele tiden, og selv om venninner ville komme måtte jeg av og til si nei fordi jeg var sliten.

Tilby deg å være der for henne når hun er klar for det.

Skrevet

jeg fikk jenta mi i uke 23 og 3dager lille mirakel er hun....

ble forløst på vanlig måtem var 625g og 30lang... var veldig sprek når hun kom

hun hadde 2hjerneblødninger på grd 1 og 2 og en cyste som forsvant..

hadde en infeksjon.. ja det vard et hun hadde....

nå i etetrtid har vi blitt fiortalt at hun var aldri kritisk syk var hele tidne stabil

l¨på respirator i 3uker og cpap 2mnd

hun spiste bra oga lt var helt toppers...

alt gikk bra me dhenne men barn rundt den uka er jo veldig tidlig så de ser ann barnet...

håper det går bra med tvillingen men 22 og 4dager er utrolig tidlig

men min jente er et ekspempel på atd et går ann..

hun har ikke men abre slite rlitt med luftveoene denne vinteren men vokser det av seg

spise rbra og utvikler seg helt normalt

er i dag 9mnd(5mnd korrigert) er 6,3kg og 65cm lang

send en pm hvis du lurer på noe

Skrevet

Håper virkelig det går bra med den lille, venninnen din og resten av familien. Selv om babyen er født tidlig og det ikke finnes garantier så er det godt å vite at legene er utrolig flinke og at babyen er i de beste hender.

Jeg fikk selv en liten tass i uke 25 +0 som de har gått bra med :) Han har operert ductus (trengte hjelp til å lukke en blodåre som skulle ha lukket seg ved fødsel/like etter fødsel), operert øynene og han har dårlige lunger (BPD). Han er fortsatt for ung til at vi vet noe mer, men vi krysser fingrene for at alt annet er i orden :) Han nærmer seg nå seks måneder korrigert og har akkurat lært seg å rulle rundt fra rygg til mage :)

En venninne av meg var en veldig god støtte under det hele. Hun var ikke redd for å ta kontakt på sms. Det var supert for da kunne vi svare når vi kunne (man har telefonen av på avdelingen). Det var godt å ha noen å oppdatere og som tenkte på oss i oppturer og nedturer. Andre venner tenkte på oss også, men Ranveig var liksom tett med oss hele veien :)

Hun søkte råd her og her er svarene hun fikk: http://www.dinbaby.com/forum/thread/137522315

(vet ikke hvorfor jeg var anonym her - var vel litt overveldet av det hele)

Lykke til. Våre tanker går til den lille jenten, din venninne med familie og deg.

Skrevet

Hei igjen, det var nok "mammen til Thomas " jeg mente når jeg sa jeg hadde lest om ei som fødte i uke23 :)

Så godt å høre at det går bra med datteren din da "mammen til Thomas " , og hun har jo blitt stor på kort tid virker det som!

Lykke til videre, og sender tanker til foreldrene og den lille tvillingjenta!

• 2 uker senere...
Skrevet

:o)

Må jo innom og snoke her av og til, sjølv om eg ikkje høyrer til. Godt å vite at eg klarar å gjere noko riktig ;o)

HI: Lykke til til den lille jenta og familien, og deg som veninne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...