Gå til innhold

den #¤&"¤% hørsels testen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen flere problemer med å få tatt den.

De på Ahus er ikke særlig flinke.

Vi venter time til 3. forsøk nå.

Neste løsning blir riksen.

Og der blir det vist full narkose, og opplegg.

Men mitt spm:

Er det noen flere som har gått gjennom dette?

Kvalm ved tanke på at de vil legge lille gutten i narkose!

Hva skjer da egentlig. Jeg vet jo at han hører. Han gir jo respons. Er dette virkelig nødvedig???

*stress* (som om ikke lillemann har nok med nakken og styr nå!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi sliter med hørselstesten.

Da hun ble født reagerte hun 99% på høyre øre, men ikke i det hele tatt på venstre øret. Slo ikke ut på testen.

Har vært inne på øre/nese/hals og tatt en ny test, vanlig hørselstest, og en med elektroder, og fikk samme svaret da.

Går nå og venter på innkallelse til ny time, og det måtte skje før hun var 3 mnd, og det er litt under 2 uker til, og vi har fortsatt ikke hørt noe mer.

Føler selv at hun hører på begge sidene, så veeeeldig frustrerende.

Men klart dersom det er noe galt, er det jo i grunnen godt at vi får sett på det slik at de kan gjøre noe med det ;)

Lykke til ;)

Skrevet

Hei vi og prøvde 3 ganger på den testen.. gikk fint tredje gangen... Var ikke no særlig irritert når jeg måtte kjøre en time en vei for å sjekke noe som tok 5 min! jaja :)

Var på fredrikstad vi da.

Skrevet

Vi har nå vært på vårt 4 besøk på sykehuset (Øre, nese, halsavd) med lillegutt. Han besto ikke hørselstesten som ble tatt på barsel når han ble født, så vi ble henvist videre. Alle 4 gangene vi har vært der har fått samme utfall.. Han stryker på hørselstesten (den sensitive testen med plugg i øret). Så tar det en trykktest på trommehinnen. 2 ganger har vi fått høre at han har væske i mellomøret og hører kun høye toner (mer sånn bomullslyd..) En gang kom legen å sa at han hørte helt fint.. Forstå det den som vil...

Vi var det på vårt 4 besøk for 2 uker siden... Første testen strøk han på, som vanlig.. og trykktesten viste at trommehinnen var fin, men med et undertrykk.. (litt væske i mellomøret, igjen). Men at han hørte. Vi skal tilbake om 9 mnd for å se språkutvikling på han. Viser ingen tegn til hørselsproblemer, ennå. Legen mener han har redusert hørsel, men vet ikke i hvilken grad. Vi som foreldre er ikke enige i legen der. Han hører kattene våre mjaue eller pipe, han hermer mye nå, og han er nå snart 10 mnd..

Det var også prat for oss å legge han i narkose for å ta den stille testen på han (den som han stryker på hele tiden). Men de ville avvente nå.. Så her går vi. Vært 4 turer på sykehuset å fått samme utfall hver gang; bare vent!!!

Så her går vi da..

Dette ble langt og rotete, men håper du skjønner hva jeg mener. Vi har samme problemene som deg her, tror jeg...

Skrevet

Tar de denne testen på alle nyfødte? Vi fikk en jente i juli, og jeg tror ikke hørselen hennes ble testet. Fødte på Ullevål. Hun hører, det er tydelig, men jeg er søren ikke sikker på hvor godt...

Skrevet

Sambo sin eldste var igjennom hørselstest, narkose, dren og full pakke da hun var litt over året. Han var ikke med pga noe anspent forhold til mor (samt at de bor veldig langt unna), men hun ble utskrevet samme dag og det hele forløp i følge journalene fra sykehuset helt finfint. Hvordan testen utføres er jeg ikke sikker på, men det var rimelig fort gjort i alle fall- hun ble hørselstestet og fikk satt inn dren i begge ører samtidig, og ble som sagt utskrevet etter noen timer :)

Og til dere som mener at hørselen er god fordi de reagerer; vi var hellig overbevist om at ikke sjans i havet for at hun hørte dårlig - hun retningsbestemmer lyder veldig presist selv om hun ikke har sjans til å se hvor de kommer i fra, og reagerer selv på lave lyder og folk som snakker bak henne. Hørselstesten viste imidlertid at hun er helt døv på det ene øret, og har bare tilnærmet normal hørsel på det andre. Hun burde egentlig ikke kunne retningsbestemme lyd overhode... Så det er ikke alltid automatikk i at man merker det om de hører litt dårlig når de er små.

Skrevet

har ikke opplevd det, men jeg måtte også inn senerer pga det ikke gikk på barsel. Fant løsninga med å sitte å amme han hehe. D a gikk den igjennom da han så vidt dubbet ved brystet.

Ikke lett å få de til å sovne på kommando.

Men å legge de i narkose, trur jeg hadde nektet det pga en hørseltest.

Skrevet

Jeg er fryktelig skeptisk til å legge så liten i nakose for noe sånt. Og etter som jeg har hørt. Så er det bare de siste årene dette ble testet på de så små overhode.

Kjenner jeg rives i to retninger. For jeg vil jo også få det bevist en gang for alle at han hører bra.

Prøvde å amme også. men nei da. vi fikk respons på målingene. bare ikke nok til godkj.

noe dritt dette her.

Skrevet

Jenta mi ble testa da hun var helt nyfødt, på riksen. Var ikke snakk om narkose osv da. Hvorfor må barnet legges i narkose egentlig?

Skrevet

Gutten min hadde fin hørselstest på barsel. (Ja, til deg som spurte: Det skal tas hørselstest av alle barn på barsel, hvis du er i tvil om det ble gjort, kan du vel ringe sykehuset og høre? Det skal stå i journalen.)

Når det gjelder hørselstest i narkose, så vet jeg ikke så mye om det - men det jeg vet er at det er kjempeviktig å få en diagnose tidlig hvis barnet har hørselsproblemer, mtp språkutvikling etc. Det har f.eks. vært mye snakk om cochleaimplantater i media, de må opereres inn ganske tidlig, og da må man jo selvsagt vite sikkert at noe er galt hvis det skal være aktuelt... Jeg tror nok jeg ville tatt en hørselstest i narkose, hvis legene hadde anbefalt det. Men det er meg, da. :)

Skrevet

Eh, nå innser jeg at innlegget mitt ble litt teit - jeg skrev ikke at gutten min hadde fin hørselstest på barsel for å "rub it in", men for å understreke at jeg ikke har personlig erfaring med dette... Mao: No offense!

Skrevet

Noen sykehuse har tatt hørselstest på nyfødte lenge, men jeg mener det ble nye regler nå at alle sykehuse skal begynne med dette.. Er bare en kort test tatt mens barna sover. De legges ikke i narkose for denne testen. Det blir visst vurdert når de er større. I vårt tilfelle så er det vurdert, men vi avventer litt nå. Lillegutt er ikke plaget med ørebetennelser eller andre plager med ørene, ennå... så vi skal tilbake til sykehuset til høsten igjen for ny test. Og da skal det vurderes om han skal i en "lett" narkose for å sove seg igjennom testen. Det har vært vanskelig å fullføre testen med en aktiv 9 mnd gammel gutt på fanget. Vi har også 1 times kjøring til sykehuset, så han sover i bilen. Så det blir kjempevanskelig å få han til å sove seg igjennom testen..

Det skal visst ikke være ille. De legges ikke i full narkose, bare en veldig lett så de sovner..

Men vi ba sykehuset om å vente med ny innkalling. For vi ville se hvordan språket utvikler seg. Foreløpig mener de at han er ganske "normal", men kan ha nedsatt hørsel... men vet ikke i hvilken grad..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...