Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Hvordan fungerer det når den lille blir syk og foreldrene må være hjemme? Jeg har nå vært hjemme med sykt barn i fire dager. Må jeg skaffe sykemelding snart eller holder det med egenmelding?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Det er en egen pott på ti dager i året for sykdom hos barn eller barnepasser. Det går ikke på bekostning av dine egenmeldingsdager. Sjekk arb.miljøloven (www.lovdata.no).
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Du må høre med arbeidsgiveren din. Barn eller barnepassers sykdom skal dokumenteres med egenmelding. Arbeidsgiver kan kreve sykdommen dokumentert med legeerklæring fra fjerde dag. Dette gjelder uavhengig av at du har krav på ti dager i året. Her må du nok inn i folketrygdloven for å finne svaret:p (Folketrygdloven § 9-7)
Snupi27 Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 du får ikke sykemelding av legen når barnet ditt er sykt.. jeg spurte sist emilie hadde lungebetennelse og dobbelsidig ørebetennelse. fikk beskjed om at jeg ikke fikk og måtte spørre noen snille besteforeldre om hjelp.. eller ringe trygdekontoret..
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Dette har ikke noe med sykemelding på henne selv å gjøre! Ikke blande dette inn her! Loven sier at arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra fjerde dag, det vil si at de får et bevis på at barnet er sykt og ikke bare noe man finner opp fordi man vil ha fridager:p I tilfelle arbeidsgiver krever skriver legen en erklæring på at barnet feks har influensa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå