Gå til innhold

Tips til sjalu 5 åring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble nok ikke slik han hadde tenkt det når mamma sin gullklump ble storebror. Ikke nok med at babyen skriker, men jammen må mamma kose med henne også!!

Den ellers så søte og snille gutten har utviklet seg til å bli et monster til tider. Han roper å skriker inne, og ørene henger mest til pynt.

Han skal ha all oppmerksomhet hele tiden, og stakkars den som prøver å si han imot, og som regel blir det en del krangling og masing. Blir så lei av det!

Vil ha tilbake god gutten min. Tips til hvordan taes imot med takk!

Han er veldig snill med babyen, vugger og synger til henne, og slår ikke noen eller noe sånn, men han er så veldig sjalu. Prøver å la han ta del i alt, men det er ikke alt han kan gjøre heller. Og om natten syns jeg det blir litt feil å la han ligge i senga vår bare fordi babyen får ligge der. Da sover jo ingen godt!

Ble litt langt og kanskje rotete, men håper noen gidder å lese/svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste tips jeg har er at enkelte kamper må en ta, men det må også være rettferdig! Gutten din må få ordentlig alene tid med en av dere og gjerne sammen med dere for å få tilbake sine foreldre. Han føler kanskje at han holder på å miste dere og da er nok all type oppmerksomhet oppmerksomhet for han. Han savner dere nok og føler seg kanskje alene til tider. Vår eldste gjorde det og det kom frem under en samtale med han om hvorfor han var så sinna så ofte.. Var helt forferdelig å høre på og det grep meg i hjertet. Han var da nesten 4 og har en søster og fikk så en lillebror.

Vi måtte bare prioritere tid på han og lot han være oppe etter de andre to hadde lagt seg, vi kjøpte spill, klisterbøker, og mye annet morro for å ha noe å gjøre med han når minste og mellomste hadde lagt seg.

Når de er 5 så kan de ordlegge seg mye, hør på hva han sier og ta det alvorlig for det er slik han føler det og det er da virkeligheten for han.

Men gutten min var veldig tydelig på at han var ikke sinna på lillebror og gledet seg veldig til de kunne leke sammen.

Ting har blitt mye bedre og han er ikke så sinna lengre, ørene er mange ganger bare til pynt men det er også viktig å huske på som foreldre at en må være tålmodig når en forventer noe av barnet sitt.

Og roper en mye, kjefter mye, mange nei, ikke lar de delta på alt lillebror får så lager en mye selv også av sjalusigrunnlag.

Kanskje ikke mange tips, men min erfaring.

Tips om å ikke la han sove i sengen din er å vise han bilder når han var liten beby og skryte av hvor mye du gleder deg til bebyen også kan sove i sin egen seng slik som storebror. Men der også har vi lempet litt, for vi har ofte tatt inn de to eldste på vårt soverom i egne senger for å ha en koselig stund. De elsker å sove inne til oss, og de maser ikke lengre om å få ligge hos oss etter å ha fått flere netter mange ganger i egne senger på soverommet vårt. Trangt men sinnsykt koselig!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...