Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann er 3 uker gammel og har den siste uka begynt å gråte mer og mer.. Han gråter nesten i hver eneste våkne øyeblikk, og jeg merker at det begynner å gå meg på nervene!! Virker ikke som han har kolikk, for han gråter like mye på dagen som på kvelden. Og ikke flere timer i strekk, er mer det at han er utilpass mesteparten av tiden. Ligger også å grynter og kaver i søvne når han først sover... Virker bare som om han sliter med å fordøye melken eller noe, og det er ikke greit i det hele tatt!! Er så fortvilende når man ikke får gjort noe for å hjelpe.

Bruker Minifom før hvert måltid, prøver å holde meg unna matvarer som skal kunne påvirke ham, raper flere ganger i hvert måltid osv, men ingenting ser ut til å gjøre noe forskjell..

Er dette normalt??

Evt; er det noen som har det på samme måte og har noen tips?? Merker at jeg begynner å bli helt utslitt! Har nesten ikke fått sove siden fødselen, og føler kroppen bare går på autopilot for tiden.. Hadde ikke drømt om at barseltiden skulle være så tøff!

Takker for svar....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lillemor her var også sånn.. men da hun bikka 3 uker så stoppa det.. hun ble mer nysgjerrig. så hun ville se mer.. det de kan se hehe..

da jeg ble tryggere på meg selv ble det store vendepunktet :) da begynte hun å sove hele natten.. nå er hun bare 5 uker til fredag. så det har jo ikke vart lenge heller, men jeg merka mye forskjell da jeg begynte å stole på meg selv..

hun her hylskrek 5 timer i strekk hver natt..

Skrevet

ja de kan nok gråte så mye... kolikk eller ei.

her hadde vi kolikk, men han kan jo ha magesmerter uten å ha kolikk da.... tarmene er ikke alltid fullutviklet.

her begynte kolikken etter 2 uker, får håpe det ikke er en opptrapping hos dere...

fikk du antibiotika under svangerskapet? Det kan ha brytet ned alle tarmbakteriene hans, slik at kroppen jobber med å produsere nye. Dette kan ta tid, men det finnes midler på helsekosten. Dette hjalp oss! Men ikke på kolikken, så det kan være noe slikt....

Når den lille da får melk, er det vondt og vanskelig og bryte ned det som kommer...

Uansett trenger han masse nærhet og trygghet. Kjøp dere et baretøy eller slynge så sparer dere ryggene deres! Finn et som ikke trenger mye knytetrening, og at den kan brukes av andre enn mor også.

Lykke til!

Skrevet

Hei Live_79. Jeg kunne skrevet nøytaktig samme innlegg som deg da jenta vår var 3 uker. Da var jeg superfrustrert, fortvilet og lurte virkelig på hva jeg hadde gjort som skaffet meg barn... (jeg er førstegangs...). Følte meg både mislykket og uerfaren og var redd det var noe jeg gjorde feil som gjorde at hun gråt så fælt...

Vet ikke hva det kan skyldes hos din lillemann, men hos oss hjalp følgende:

Gå lange turer (gjerne 1-2 timer om gangen), så ungen får god søvn. Er ungen trøtt blir han 10 ganger mer survete enn ellers. La han sove ute i vogna hvis temperaturen tilltater det. Vår jente sov i hvertfall MYE bedre utendørs enn inne. Og så får du litt fri til å "bråke" litt rundt inne også :-)

Har han problemer med sure oppstøt og gulping kan det hjelpe å gi Gaviscon 1-2 ml. etter hvert måltid. Gis med doseringssprøyte du får kjøpt på apoteket. Vi fikk beskjed om dette av barnelegen, og det hjalp litt.

Før nøyaktig dagbok over hva du spiser. Da finner du fort ut om det er noe han regaerer på. Hos oss viste det seg at jenta vår har allergi og intoleranse mot en rekke produkter - blant annet kumelk. Kumelken fant vi ikke ut av før jeg hadde fjernet absolutt alt som inneholdt kumelkproteiner fra kostholdet. Og det er virkelig ikke småtteri!!! Et tips for deg kan være å kutte ut alt som er merket kumelkprotein, myse eller melkesyre en ukes tid og se om han roer seg ned. Les deg opp på astma- og allergiforeningen sine sider om matallergi. Det er så mange rare myter om hva unger reagerer på i kostholdet, at det kan være greit å støtte seg til fagstoff her.

Få han undersøkt hos en manuell terapaut. Det kan hende han har vondt i rygg eller nakke. Jenta vår hadde KISS, og i tillegg en væskeansamling mellom skulderbladene som kan være litt vondt i enkelte stillinger.

Hos oss var det nok matallergien som var det viktigste. Da vi fant ut av alt hun reagerte på, roet hun seg ned betraktelig. Da var hun vel ca. 2,5 måned Nå er hun 4 måneder, full av energi og smiler som en sol :-)

Håper du finner ut av det!!! Alt går nok bra etterhvert skal du se! Lykke til :-)

Skrevet

Siden du ammer...Får barnet ditt nokk melk? Om barnet ditt gråter hele tiden kan det være et tegn på at du har lite melk. Du kan godt prøve morsmelkerstatning et par dager å se etter forandringer.

Veninna mi hadde samme problemet som deg å hun sov ikke på flere døgn. Ingen fortalte henne at hun kunna ha lite melk i puppene...

Når hun begyndte med mme så forandret hele barnet seg.

Det kan også være noe du ikke spiser eller at du spiser for lite.

Du kan også skifte ammestilling å sjekke om det er luft hun sliter med.

Skrevet

Jeg tror det er ganske normalt - vi hadde også en sutretopp rundt 3-4 uker, selv om det aldri var så ille som hos deg.

Jeg støtter rådet om å gå tur! Jo bedre søvn han får på dagen, jo bedre vil han sove om natten og jo bedre vil han føle seg i det hele tatt :)

Jeg ville nok kuttet ut miniform en periode, det finnes de som får mer luft i magen av det. Kutt ut melk og melkeprodukter (det finnes mange gode erstatningsprodukter), løk o.l., kål, for mye sitrus (juice f.eks.) og andre sure ting. Jeg måtte holde meg unna hele den gode gamle smørbrødlista (som visstnok egentlig ikke er gyldig lenger, det meste stemte her i alle fall...). Jo nærmere hun ble 3 mnd., jo mer kunne jeg spise av alt mulig. Når du skriver at han er utilpass, så tenker ikke jeg at det er luftsmerter - jenta vår hylte virkelig når det var luft på gang. Utilpass var hun mer når hun slet med å få avføring, var for trøtt eller for varm. Jeg husker godt en kveld hun var virkelig ille, så tok vi av henne klærne for å ta på pysj - og vips, en helt ny unge...

Den første tiden ER tøff. Sørg for å få frisk luft, nok mat og drikke, og nok søvn. Det siste er jo egentlig en vits, men du bør alliere deg med noen så du får sove litt. Kanskje noen andre kan gå tur med sønnen din mens du sover? Og stol på deg selv, du er mor, du vet best :)

Stor klem

Skrevet

www.kiss-kidd.no :) kan nesten garantere deg at det er KISS, som er en forskyvning i nakken.. Min gutt var på akkurat samme viset! Ta kontakt med manuellterapaut og få det undersøkt. Står liste over de som behandler barn på nettsida der.. Masse lykke til :))

Skrevet

Dette høres ut som en beskrivelse av min datter! Hun hadde KISS, og slet med de samme tingene du beskriver.

KISS er meget enkelt å behandle. Gå til en manuell terapeut med erfaring på barn. Etter 1-2 behandlinger vil du få et helt nytt barn, uten plager, som er blid og fornøyd, og som sover mye bedre.

Se forøvrig www.kiss-kidd.no

Lykke til :)

Skrevet

sånn var det her og med småen vår, var rolig og bare sutret litt de første 3-4 ukene, og etter det var det mer intens gråt, fikk alltid roet henne på et tidspunkt, og det var ikke kolikk. noen ganger var det sikkert vondt i magen og luft og slikt.. men det roet seg ved 3 mns alder, så ved juletider (da var hun nesten 4 mnd) fikk vi soveproblemet på dagen. Bare skriking nesten hver gang hun var trøtt og kjempet imot, ville ikke sove. HUn sov da i armene våre noen uker, la henne i sengen hennes på dagen, men det var en kamp i noen uker. Nå sover hun i vognen og det er ingen problem idet hele tatt. :)

Men må si en ting til, var akkurat til kiropraktor med henne, (jeg kom over en nettside det sto om KISS, og følte alt stemte.... men hun hadde ikk det ) det viste seg at hun hadde noen stive muskler i nakke og hofte. Fikk 2 beh og er bra nå, og har faktisk merket at gråten er roligere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Dere som foreslo KISS hadde helt rett! Han hadde en kjempe låsning i nakken og var stiv i hele høyre side.. stakkar lille har hatt det kjempevondt. Glad jeg stolte på mammahjertet om at noe var galt i stedet for å høre på alle de (velmenende) rådene om at "barn gråter bare mye".

Nå har jeg etter 3 behandlinger fått en helt annen baby og vi koser oss sammen fremfor at mor blir gal og lillemann skriker. Han har blitt en harmonisk baby som kun gråter når det er forståelige grunner til det.

UTROLIG at ikke det blir opplyst om dette på barsel så vanlig som det er - spesielt når man har hatt tøffe fødsler som jeg hadde. Sikkert utrolig mange som har barn som skriker i månedsvis og som bare tenker at det er kolikk/matallergi/startvansker..

Takk for tips alle :)

Skrevet

SÅ bra at du fant det ut. Men en ting jeg lurer på....har dere hatt 3 behandlinger på 9 dager? var det hos kiropraktor dere gikk eller manuellterapeut? Vet at manuellterpeuter er veldig nøye på at det skal være minst 4 uker mellom hver behandling.

Er jo kjempebra at han er blitt en helt annen baby og at dere endelig kan kose dere sammen. Håper det fortsetter slik :)

Skrevet

Hei du,

Ja det stemmer - 3 ganger på 1 uke faktisk.

Hun jeg går til er ekspert på KISS der jeg bor og er kiropraktor.

Men ekspertene strides vel om dette som med alt annet! :)

Er bare kjempe glad for at han er blitt bedre, og føler virkelig vi er i gode hender. :)

Skrevet

Okey...ja, det er vel kanskje ikke helt enighet om behandlingshyppigheten da. SKjønner godt du er glad for at han er bedre. Vet veldig godt hvordan det var å ha en gutt som sleit med kiss. Huff...vonde minner fra den tiden.

Lykke til videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...