Gå til innhold

Strikke ammeinnlegg??

ღ Juksemaker pipelort +spire ღ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan vel lage egne ammeinnlegg?? Dere som strikker mye: Bør man bruke lanolinull, og MÅ man lage runde ammeinnlegg? Er ikke så dreven i strikkegamet, så jeg lurer på om man kan lage firkantete i stedet, og i såfall hvor mange masker tror dere man trenger? Ca 15-30 eller noe sånt??

Skrevet

Jeg har en oppskrift på runde ammeinnlegg, som er veldig enkle å strikke... må bare finne den frem... best å bruke ull med lanolin ja... men går sikkert fint med babyull også :-)

skal prøve å huske å sende deg en pm med oppskriften :-)

Skrevet

Da har jeg prøvd å sende deg en pm... si fra om du ikke får den, så skriver jeg inn oppskriften her...

Skrevet

Hei

Fikk pm ja. Takk :)

Skrevet

Hei=)

Å strikke ammeinnlegg hørtes kjekt ut=)

Kunne du ha lagt ut oppskriften her også?

Hadde vært arti å prøve å strikke det=)

Skrevet

Hentet fra boka "myk start":

Garn: tykt eller tynt ullgarn, helst med lanolin Pinner: Se bandreole på garnet. Jeg foretrekker å bruke tynt ullgarn og forholdsvis små pinner. Du begynner på tuppen og strikker rundt. Legg opp 6m, og fordel de på 3 strømpepinner. Strikk 1 omgang rett. Strikk 2m i hver m (= 12 m) Alle pinner strikkes slik: Strikk 1m, øk 1m ved å plukke opp tråden mellom m og strikke den vridd. Strikk rett pinnen ut. Gjenta på alle pinner, hver omgang. Strikk slik til innlegget er så stort du ønsker. Fell av. Fest trådene. Dypp innlegget i vann, og strekk det ut til fasong. Krøll gjerne en vaskeklut sammen og legg den inni for å forme den. Innlegget skal ikke være flatt, men ha en liten spiss. Dette gjør at det ligger fint i bh-en. Håper du kan bruke denne :-) Hvis du vil ha det ordrett som i boka, kan du gi meg mail-adressen din, så kan jeg scanne inn og sende til deg... da er det også med bilde. Hvis du begynner og du synes det ser rart ut, så er rådet mitt å bare fortsette, gjør akkurat som det står, så ser du etter hvert at det blir bra ;-) Lykke til.

Skrevet

Kom på et lite tips ifht ammeinnleggene. Jeg har strikket mine med dobbel tråd.. dvs 1-tråds lanolinull... har gjort det slik:

Legger opp som i oppskriften med enkel tråd, strikker til jeg har seks masker på hver pinne. Begynner så med dobbel tråd. Så når jeg har strikket til nesten den str jeg ønsker, går jeg over til enkel tråd igjen. Strikker 5-6 runder med enkel tråd, strikker så en brettekant (en omgang vrangt) så glattstrikk 4 pinner igjen, da feller jeg en maske på hver pinne de tre første omgangene ved å strikke andre og tredje maske sammen. Så etter å ha felt av, syr jeg ned brettekanten. Slik blir det ikke "krøllekant" på ammeinnleggene.... bare et lite tips :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...