Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk som forventet mensen i går. Ble som vanlig kjempeskuffa, men begynner jo å bli vant med skuffelser etter to år med prøving.

Ringte legen min i går, og fikk bestillt time for å få startet utredning.

Fikk time 18.februar, så nå er det jo bare å vente.

Skriver hun en henvisning til gynekolog på sykehuset, eller blir det tatt noen undersøkelse og noen prøver hos fastlegen?

Jeg er helt blank på hvordan dette foregår...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med blodprøver hos fastlegen, tror jeg.. (det er lenge siden ,nesten 3 år, så jeg husker ikke helt lenger..:) Ble ihvert fall videresendt til gynekolog som sendte henvisning til fertilitetsklinikken. Der ble svømmelandslaget testet, og ble degradert til "lære å svømme-klubben". Derfor ble det IVF på oss...

Skrevet

Hei. Jeg har også bestemt meg for å utredes, og var hos legen for å starte dette forrige uke. Der tok jeg blodprøver, for å sjekke hormon-nivå osv. Jeg tok ingen gynekologisk undersøkelse, fordi det ikke er lenge siden jeg tok en. Jeg blir henvist til fertilitetsklinikken på nærmeste sykehus, så nå venter jeg bare på innkalling.. Der vil det bli tatt ultralyd innvendig osv. for å sjekke eggledere. (jeg har stabil syklus, og har eggløsning).Men det legen min sa er at man utredes som par, så partneren din må også sjekke svømmerne sine.

Skrevet

Ja, samboeren min skal være med meg til legen. Regner med det er litt nyttig for han og å få den infoen fra legen.

Tror ikke han er helt innstillt på å teste svømmerne. Er jo hele manndommen som blir satt på prøve. Hehe... Stakkars... For hans skyld håper jeg nesten at det er meg det er noe i veien med, tror jeg kommer til å takle det på en bedre måte.

Jeg krysser fingrene for at legene finner en feil, og at vi kan få hjelp.

Marerittet er at de ikke finner noen ting, og at vi fremdeles kommer til å være barnløse. Jeg gleder meg virkelig til å komme i gang.

Etter jeg endelig fkk bestillt time til legen føltes det som ett tonn fallt av skuldrene mine.

Skrevet

Ha ha ha, min mann var så grinete den dagen vi skulle til legen, for han var så redd for at det skulle være noe galt med svømmerene. Men siden dette var en vanlig legetime ble det bare blodprøvet, snakk om at han var lykkelig da. Menn er så komiske, spermen og egentlig hele utstyret deres der nede er deres store stolthet. :D

Skrevet

Heisann!

Det er uansett godt å være igang, nå kan dere komme videre :-)

Tenkte bare jeg ville tipse deg om at av oss som er barnløse, så er det hos ca 1/3 av tilfellene at det blir funnet feil hos mannen, ca 1/3 hos kvinnen og 1/3 er såkalt uforklarlig barnløse. Det er viktig at dere er klar over at det er ganske ofte man ikke finner årsaken til problemet - uten at det nødvendigvis er noe mer problematisk enn alternativet (men jeg skjønner at det som oftest er godt å vite om årsaken til at ting skjer/ikke skjer). Det finnes behandlingsalternativer også for de av oss som er uforklarlig barnløse.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...