Gå til innhold

Antibiotika under graviditeten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen?

Jeg har fått streptokokker og eneste jeg tåler av medesiner er antibiotika.

Legen sa jeg ikke kunne gå på det siden jeg var gravid.. Har sykt vondt og paracet hjelper ikke for halsen.. ikke får jeg i meg noe mat heller..

Han legen jeg gikk hos nå er bare vikar for min lege og han virker så rar:S

Jeg er sikker på man kan fint ta antibitika under graviditeten.. Noen som har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk antibiotika pga en urinveisinfeksjon!

Skrevet

Man kan fint ta enkelte typer men slettes ikke alle.. Om du har fått påvist streptokokker i halsen og trenger behandling synes jeg det var rart at han ikke ga deg det.. Ta kontakt med legekontoret pånytt og få ny time og ny vurdering. Må bare i tillegg si at jeg lo litt når du skrev at det eneste du tåler av medisiner er antibiotika.. Som oftest er det jo akkurat enkelte typer antibiotika folk IKKE tåler.. Hehe.. Antibiotika er jo heller ikke EN medisin men maaange forskjellige typer som virker mot forskjellige bakterier og infeksjoner.. God bedring!

Skrevet

Her må det ha skjedd en misforståelse.. ta kontakt med legen på nytt for å få situasjonen avklart.

Skrevet

Jeg fikk antibiotika for halsbetennelse tidlig i svaangerskapet...ingen problem det. Apocillin tror jeg det var...

Skrevet

Heisann:D

TAkk for svar.. mente jeg tåler kun rein antibiotika ,en type som heter erymax:P hehe

Skal være med mann og barn til legen etterpå så skal snakke med han legen da..Jeg er ganske sikker på jeg fikk erymax i sist svangerskap..Denne legen gutta mine skal til er den gamle gode legen min så han forstår sikkert mer en han jeg var hos igår.. Han snakka ikke norsk og baare surra..

Skrevet

Apocillin får man vanligvis mot streptokokker om man tåler pencelin og antibiotika.. men den tåler ikke jeg.

Gud for en teit lege.. snakka med tanta mi nå som jobber som sykepleier å ifølge henne kan jeg også ta antibiotika av den slags jeg tåler..

Får nok litt mere ut av han legen jeg skal til idag. hehe

Skrevet

Nå kan det jo være at legen mener at ery-max ikke er rett medisin mot streptokokker da.. Uansett skal ery-max KUN brukes i graviditet dersom det er helt nødvendig...

sakset fra felleskatalogen :

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Epidemiologiske studier tyder på en økt risiko for hjerte/kar-misdannelser etter eksponering for makrolidantibiotika tidlig i graviditeten (i hovedsak basert på data for erytromycin). Det finnes ikke reproduksjonstoksikologiske dyrestudier med erytromycin, men i studier av andre makrolider, er det sett embryodød og misdannelser (bl.a. hjerte/kar-defekter og ganespalte). Potente blokkere av hERG-kanalen (f.eks. erytromycin), forårsaker hjerte/kar-defekter og embryodød ved å fremkalle arytmi hos fosteret. Skal ikke brukes av kvinner som planlegger graviditet eller som er gravide, hvis ikke strengt nødvendig

Skrevet

Veit.. men ganske sikker på det var det jeg fikk sist svangerskap.. tåler jo ikke noe annet så må være det.

Har kun fått det to ganger før, å andre gang var når jeg var gravid med lillegutt for da hadde jeg UI.

Det er det jeg leste igår at det ikke skal tas i første trimester pgr det du fant der. Men er jo ikke i første trimester...

Får høre hva legen sier.. noe må jeg få mot smertene for dette er virkelig vondt å paracet funker ikke.. mat klarer jeg heller ikke spise.. å er jo ikke bra for babyen min å ikke få bra nok næring på flere dager.

Skrevet

Jeg har en gjenstridig ørebetennelse og er nå på min pencillinkur nr to... pocilin funka ikke så nå tar jeg keflex, som er sterkere. Rådførte meg med to leger og begge sa det gikk greit. Det er jo ikke noe kult å ta når man er gravid, men når det ikke gir seg på egen hånd har man jo ikke mye valg.

Lykke til og god bedring! :)

Skrevet

fikk selexid for uvi jeg...er noen typer du kan ta.tror legen din er ltit vel overhysterisk.

Skrevet

Antibiotika er en samlebetegnelse for alle typer medisiner som fungerer mot bakterier. Penicillin er det mest smalspektrede man kan bruke, og fungerer best mot streptokokker (f.eks. Apocillin). Hvis man er allergisk mot penicillin, brukes ofte Ery Max (erytromycin), men som du ser over her, er man tilbakeholden med å bruke dette under graviditet. Jeg ville ikke gjort det. Derimot kunne du prøvd Keflex, som også virker mot streptokokker. Ca 10% av de som er allergiske mot penicillin vil også kunne reagere på Keflex, men dette er et tryggere middel å bruke under graviditet.

Når det gjelder antibiotika mot halsbetennelse, er det ikke dokumentert at dette gjør at man blir fortere frisk. Men det kan være med å forhindre andre komplikasjoner som streptokokkinfeksjoner kan føre til.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...