Gå til innhold

hvor lenge holder kjøttpålegg, leverpostei etc seg etter at pakken er åpnet? det lurer jeg sånn på!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har helt hetta for dårlig mat, lurer på hvor mange/få dager sånt holder seg.

og ikke minst: hvor lenge holder kaviaren seg i åpnet tube?

Fortsetter under...

Skrevet

Alt kjøttpålegg har datostempling. Den gjelder åpnet tilstand.

Samme regner jeg med for kaviar.

Enkelte produkter står det hvor lenge den er holdbar i åpnet tilstand.

Vi spiser opp en kaviar og leverpostei boks på under en uke, så har aldri vært noe problem..

Skrevet

hæ???

kan altså feks kokt skinke holde seg i 14 dager i åpnet tilstand i kjøleskapet???

jeg tørr ikke spise det etter 5 dager jeg MAX.

er det virkelig sånn altså?

Skrevet

Nei, all datostempling er utifra at emballasjen ikke er åpnet. Gjelder også melk, hermetikk mm. Ting som er åpnet vil du kjenne hvis er dårlige (blir sure), men jeg tipper max 1 uke, avhengig av produkt, og hvor godt du pakker det inn igjen. Så 5 dager er nok ikke så dumt.

Skrevet

jeg spiser heller ikke skinke osv når dte har hvetr oppe mer enn 5-6 dager.

kaviar holder seg lenge... bytter ut uben jevnlig da fordi jeg er sær på sånt, hadde sikkert holdt seg lenger.

mn skal vel være mer forsikig med oppskåret kjøttpålegg også....

Skrevet

Stemmer det, datostemplingen tar utgangspunkt i at emballasjen IKKE er åpnet... Med en gang du åpner f.eks. en pakke med skinke, åpner du den beskyttede atmosfæren, og slipper inn vanlig luft og bakterier. Du må nesten stole på øyne og ikke minst nese når det gjelder hvor lenge du kan spise slik mat. Det kan varierer veldig.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...