Gå til innhold

Hard i magen og masse luft..

Anbefalte innlegg

Jeg har fått så hard mage i løpet av svangerskapet. er nå i uke 16+ 4. Jeg sliter med forstoppelse, og det kan gå flere dager (to tre fire) mellom hver "tømming". Dette blir jeg selvfølgelig veldig oppblåst og ubekvem av. Prøver å spise riktig, drikke vann, og være i aktivitet... Det er akkurat som det jeg spiser setter seg fast øverst i magen og ikke kommer ned... Jeg tror dette er vanlige plager...eller?? Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139575004-hard-i-magen-og-masse-luft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var også kjempeplaga med rein forstoppelse etter uke 12.. Det var utrolig ubehagelig og til tider kjempevondt. Men legen sa jeg skulle kjøpe noe som de har på apoteket som heter Lactulose. Dette er på en måte flytende fiber som man tar 15-30 ml for dag av for å smøre tarmene og innholdet. Dette er ikke noe medikament så heller ikke farlig foor fosteret og mildt mot magen.

Begynn med 30ml for dag, (15 morgen og kveld) til du kjenner at dette er for mye. At avføringen blir for blaut eller noe, så går du ned til kanskje 15-10ml. Dette kjenner du på kroppen selv.

Jeg gikk på dette i nesten 3 uker, men nå er jeg sluttet. Når kroppen fikk et system på fordøyelsen igjen hadde jeg ikke behov for lactulose.

Jeg oppdaget også at kaffe hjelper. Vet at man kanskje ikke skal drikke så mye kaffe under svangerskapet da. Derfor sluttet jeg med det da jeg fant ut at jeg var gravid. Men legen sa til meg at kaffe var i utgangspunktet ikke farlig for fosteret, kunne være ubehagelig for deg hvis du var mye kvalm osv. Eneste måten det påvirket fosteret er at det blir mer aktivit, som igjen kan bli en "plage" når ungen blir stor. legen sa hvertfall at inntil 9 kopper om dagen (som egentlig er ganske mye) var ikke skadelig.

jeg drikker en til to kopper om morgenen og da må jeg somregel på do før jeg skal avgårde på jobb:)

Bare noen tips:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...