Gå til innhold

Har jeg en bortskjemt mammadalt??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Gutten min på ett år leker veldig fint på gulvet hjemme. Han er stort sett bli og tålmodig.

MEN når vi er på babytreff med andre unger sutrer han nesten hele tiden. Han tåler ikke at de andre barna kommer borti han, da begynner han å gråte og blir fryktelig fornærmet. Når de andre barna tar i fra han leker, prøver han ikke å ta de tilbake, han begynner å gråte. Det skal sies at han er en litt beskjeden type, han må sitte en stund på fanget mitt når vi kommer til nye steder. Han er fortsatt hjemme, tør ikke tenke på hvordan han ville vært i en barnehage....

Er det noen som kjenner seg igjen? Eller har det på samme måte??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars, han virker jo bare litt usikker synes jeg. Da synes jeg at han skal få så mye tid og mammakos han vil. (og trenger) :)

Skrevet

Neida, han er bare ett år, og alle har sine forskjellige personligheter. Han er vel midt i den værste usikkerheten nå og det må han bare få bruke tid på å lære å hanskes med. Ikke press han hvis han ikke tør, det kan muligens føre til at sjenertheten/usikkerheten blir forsterket heller enn at den forsvinner.

Skrevet

Hei hei!

Gutten min var litt forsiktig av seg når han var rundt ett. Var glad i andre barn men hvis de skubbet eller tok fra han leker så godtok han det bare. Ble litt "bekymret" for hvordan det skulle gå med han i barnehage.

Nå er han begynt i barnehage og blitt en skikkelig tøffing, han er akkurat som de andre barna. Tar noen i fra han noe han har så tar han det bare tilbake og om noen skubber eller slår så hyler han og vet at de voksne griper inn. Han er en glad, trygg gutt som stortrives i barnehagen.

Jeg tror at han fort kunne blitt sjenert og forsiktig dersom han ikke hadde fått prøvd seg i barnehagen.

Kanskje dette ville vært løsningen for ditt barn også. Trenger jo ikke gå fulle dager og hver dag. Men jeg tror det er noe med å lære seg sosiale roller uten at mammaene er tilstede og griper inn.

Lykke til!

Skrevet

Er gutten din vant til å leke med andre barn?

Det er veldig vanlig at barn som ikke er vant med å omgås andre barn reagerer på denne måten. De trenger tid...Han venner seg nok til det etter hvert :)

Skrevet

Neida, han virker ikke som en bortskjemt mammadalt. Han er liten ennå og har ikke så mye erfaring. Alle barn er forskjellige, noen er frampå og tar for seg og andre er mer forsiktige.

Det ene dagbarnet mitt var akkurat som du beskriver til å begynne med, men det har gått seg til så fint. Nå er han kjent med de andre barna og har funnet ut av hvordan han skal forholde seg til dem. I begynnelsen var det litt vanskelig, men de lærer veldig fort sånne unge hjerner vet du! Nå vet han at han kan holde fast i den leken han har og jeg har lært ham å si "nei" når andre prøver å ta den fra ham.

Han var også en som ville sitte mye på fanget og lett ble litt skvetten av uventede lyder etc. Det trengtes ikke annet enn at jeg satt mye på gulvet med barna i starten, nå er han ikke sånn lenger i det hele tatt.

Ikke bekymre deg så mye ang fremtidig barnehagestart, det kommer til å gå kjempefint! De er vant til å takle alle typer barn i barnehagen og det finnes sikkert flere der som er litt forsiktige og usikre i starten.

Det beste du kan gjøre for gutten din er å prøve å treffe barn på hans alder jevnlig så han får øve seg. Husk også på at de utvikler seg fort, det han ikke mestrer akkurat nå kan det hende han er verdensmester i om 3 måneder!

Skrevet

Ja, sånn var min gutt også, helt til han begynte i barnehagen, og nå er han like sosial som de andre. Gjorde underverker med sjenertheten.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Godt å høre at andre har vært i samme situasjon, og at ting har ordnet seg! Gutten min treffer andre barn ca to ganger i uka. Og det har vi tenkt å fortsette med. Merket faktisk litt bedring på forrige babytreff, ikke så mye skriking. Og han var mer nyskjerrig på de andre ungene;) Barnehageplass har vi dessverre ikke fått, ser ikke ut til at vi får plass før til høsten. Men jeg skal være flink å la han få være sammen med andre barn.

Han har egentlig vært en litt skvetten type helt siden han var bitteliten, livredd støvsugeren osv...Det har heldigvis gitt seg nå.

Vi får bare øve øve øve;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...