Gå til innhold

Når kan man sove på magen og bruke jeans igjen???

Anbefalte innlegg

Hei Jenter!

Lurte på om dere har erfaring med når man kan sove på magen igjen etter ett keisesnitt... lengter sånn etter det...hehe

og evt hvor lang tid det tar før man kan bruke vanlige jeans... pga såret etter operasjonen.

Noen som også har erfaring med å bli flyttet over på pasienthotell etter ett keisersnitt??

Mvh

en som skal snart bli mor

Fortsetter under...

Sove på magen kan du gjøre ganske snart - det vil du selv finne ut av, avhengig av hvor vondt du har. Jeg husker ikke når jeg begynte å sove på magen igjen, men det tok nok flere uker. Mye av dette var fordi babyen MÅTTE sove på magen min om natta de første ukene... *sukk* I begynnelsen skal du uansett ligge på magen for å få livmora til å tømme seg bedre - det GÅR an, selv om du ikke tror det der og da! :) - da vil du vel se litt hvordan det ligger an. Men den første uka vil jeg i alle fall tro det å ligge på magen er uaktuelt - det regulerer seg selv! ;)

Å ha på jeans: Jeg hadde ikke på jeans på ca 1,5-2 måneder, men det var mest fordi ingen av buksene mine passet... Jeg hadde jo lagt på meg endel over rumpe/lår. Dessuten så det IKKE vakkert ut med bukser med lavt liv og den store, dissende magen! *grøss* Jeg kjøpte meg etterhvert et par jeans med høyt liv, og da ble det mye bedre. :) Nå, fire mnd senere, ser magen mye bedre ut, så nå kunne jeg i og for seg gått med bukser med lavt liv... Men vi får se til sommeren. Du vil kjenne det på kroppen selv når du kan begynne å gå med jeans igjen. De første ukene vil du nok ikke ønske å gå med bukser som strammer noe særlig over såret, men det går seg raskt til.

Forresten, på sykehuset hvor jeg fødte, hadde de ikke pasienthotell, så der har jeg ingen erfaringer... Men jeg fant ut at for meg var det høyst nødvendig at barnepleier/jordmor passet barnet om natta, slik at jeg fikk meg litt søvn. Jeg ble bare vekket for å amme, og selv det var det såvidt jeg klarte. Jeg var utslitt og hadde i tillegg spinalhodepine, så barseltiden var ikke spesielt behagelig. Det kan være lurt å holde seg på barsel...!

Jeg fikk ikke lov å velge hvor jeg ville ligge etter ks.

Da skulle man ligge på barsel.

Vi som hadde tatt ks fikk 1. eller 2. mannsrom. Og måtte ligge på sykehuset flere dager enn de som fødte normalt.

Og jeg følte at det tok mye legre tid før magen ble noenlunde normal igjen etter ks i forrhold til vaginal fødsel. Men husker ikke hvor lang tid det tok før jeg tok på meg dongeri igjen.

Gikk med behagelige bukser lang tid etter ks.

• 4 uker senere...

Tror det varierer fra person til person og fra gang til gang.

Etter mitt første KS gikk det mange uker før jeg ligge på magen og ha på jeans.

MEN

Etter mitt andre KS, lå jeg på magen i løpet av første uken, samt at mine jeans passet allerede etter noen dager :o)

Jeg håper selvfølgelig at dette blir tilfellet også denne gangen ... !

Jeg synes heller det var ammingen som stoppet meg i å ligge på magen, lakk så veldig hvis jeg var uheldig å komme meg over på magen i løpet av natten. Synes å huske at jeg ikke lå så mye på magen så lenge jeg ammet. Litt vanskeligere med bukser, tror det tok en stund før jeg orket å ha på stramme bukser.

Jeg lå to dager på to-mannsrom på barsel før vi flyttet over til hotellet på Ullevål. Hun jeg delte rom med lå kun de to dagene på barsel, det var ikke ledig rom på hotellet så da valgte hun heller å dra hjem enn å ligge en natt til på barsel. Jeg synes det var deilig med de to dagene på barsel, det er vanskelig å stelle babyen selv, i hvert fall det første døgnet etter snittet. Jeg kunne også ha babyen ute om natten slik at jeg fikk sovet og hvilt ut litt. Håper det blir på samme måten denne gangen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...