Frøken Freken Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Hei - hadde tenkt å sende deg en pm, men du har visst ikke profil, så da blir det tråd istedenfor:) Hvor har du det fra at det er anbefalt med grøt fra 4 mnd på mmebabyer, og hva skal gevinsten være med det? Dette har blitt skrevet flere ganger på dib, men da jeg spurte flaskeposten.org fikk jeg til svar at det verken er anbefalt eller frarådet å gi grøt til barn som får mme fra 4 måneder.
KarinB Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 hei der:) Det var helsesøster som sa det til meg iallefall. har også hørt andre som gir mme som sier det. Det står også i boken som heter mat for spedbarn fra sosial og helsedirektoratet : "Det anbefales at brysternærte barn som har behov for tilleggsnæring, får fast føde fremfor mme fra firemånedsalder" jeg har også lest i en bok jeg fikk fra helsestasjonen eller sykehuset at det anbefales fra 4 mnd alder. Finner ikke den boke nå. Men der stod det iallefall at det anbefales at barn som kun får mm, anbefales å begynne med grøt ved 4 mnd alder. Men det er jo en anbefaling, og ikke et påbud. Du ser jo selv:)
KarinB Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 kom på det nå, grunnen! Det var fordi at det er så mye næring i mme,og den endrer seg ikke slik mm gjør- dermed kan de små bli unødvendig gode og runde hvis de kun får mme i den alderen og utover. ikke noe værre enn det:)
Thumper Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Er det ikke sånn at om et barn som fullammes på MM ikke legger på seg så mye som ønskelig bør man gi MME i tillegg, MEN det er når barnet er under 4. mnd. Etter 4 mnd er det bare tullete å introdusere MME til barnet så de får ennå en ny ting å venne seg til, da er det bedre med grøt. Ergo tolker jeg det dit hen at MME barn kan begynne med grøt i tillegg om de ikke legger på seg så mye rundt 3 mnds alder...
husmus &2 Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Jeg leste, var det i "fødselsboken" fra Sandvik, at hvis barnet spiser over 1 liter mme i døgnet kan det være hensiktsmessig å introdusere grøt som supplelement. Siden de helst ikke skal spise over 1 liter pga nyrene. Jeg VET jeg har lest det...
Frøken Freken Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2009 Hm. Snuppelure er ikke rund og drikker ikke opp mot 1l mme i døgnet. Jeg trodde at det var mer næring i grøt enn mme, fikk inntrykk av at jeg burde gi grøt dersom snuppelure la lite på seg da jeg var på 3mndskontroll. Tolker det dithen da at anbefalingen ikke har noe med om barnet drikker mme å gjøre, men heller om barnet legger for mye på seg/ trenger mye mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå