Gå til innhold

Har dere satt makstid for soving i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere laget noen regel for hvor lenge barnet deres har lov til å sove i barnehagen? Jeg har ikke gjort det foreløpig, men vurderer det. Men så sier noen at det ikke er sammenheng mellom soving på dagen og natta, og at det er dumt å vekke barnet hvis det har behov for mer søvn. Sønnen vår er grei å legge, men han kan ofte ligge våken ei god stund før han sovner. Og jeg lurer på om det er fordi han har sovet for mye på dagen? Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring med søvn og barn -både egne og fra jobb i barnehage- er at dagsøvnen for de aller fleste må etter hvert tilpasses. Selv har min sønn på 19mnd maxtid på 1t15min, noe som er rikelig for ham. Han sliter med søvnen i perioder, men sover for det meste 19 til 6-7(-8), sovner på 2min om kvelden. Er akkurat passe trøtt før legging.

(I perioder hvor søvnen fungerer dårligere innebærer dette at han våkner ved 5-tiden om morgenen og blir altfor trøtt, da sier jeg bare i b.hg om morgenen at de ikke trenger vekke han.)

Skrevet

Kan ikke forstå hvordan det kan påståes at dagsoving og legging om kvelden ikke har sammenheng :)

De fleste i vår(e) bhg har tilpasset søvn når de bikker 2 år.. Enkelte sover bare 30minutter og andre 2 timer. Selv har vi ikke begynt å tilpasse søvn, men jeg merker at frøken ligger lenge og tuller før hun sovner nå om dagene.. Hun får sove så mye hun vil så lenge hun ikke sover lenger enn til klokka 15.30 (hun legger seg som regel før 12, så sover aldri så lenge)

Skrevet

Vår lille er 20 mnd, og for noen uker siden ba vi dem i barnehagen vekke henne etter 1,5 time hvis hun sov så lenge. Før det sleit vi med å få henne til å sove før 20.30, nå går legginga mye bedre - starter ca kl 19. Så for vår lilles del var det iallefall positivt!

Skrevet

Sover de godt om dagen sover det godt om natta. Det har flere "fagfolk" sagt.

Vi har ingen begrensning i sovetid i bhg, for han sover mellom 1 og 2 timer. Han er 20 mnd og er fulle dager i bhg siden både jeg og pappan jobber fullt. Da er det greit at han sover det han trenger =) Aldri noe problem å legge han kl 19-19.30 likevel, han legger seg ca kl 12 +/-(både i bhg og hjemme)

Jeg kommer ikke til å sette noen sovetid i bhg sålenge han sover.

Skrevet

Det gjelds å treffe riktig når det gjelder soving. Både for mye soving og for lite soving på dagtid kan gi leggevansker og dårlig søvn om natten. Et overtrøtt og slitent barn sover like dårlig som et som har sovet for lenge om dagen.

Like viktig er det at ikke sovingen er for sent på dagen. Jeg syntes det hørtes sent ut å sove fram til 15.30, da synes jeg ikke det er så rart om leggingen blir vanskelig om kvelden.

De barnehagene jeg har jobbet i har hatt soving enten 11.30-13.30 eller 12.00-14-00. Noe særlig senere enn kl 14 bør ikke en som er over 1 år sove hvis de skal være trøtte nok igjen i 19 tida.

Min egen jente har fra 1 års alder hatt en sovestund pr dag og den har vært fra 11.30 til max 13.30, altså 2 timer. Dette fungerer veldig godt, og hun er akkurat passe trøtt og sovner lett kl 19 om kvelden.

En ting som er minst like viktig som at de ikke sover for lenge i barnehagen er å unngå at de sovner i bilen på vei hjem, i butikken eller i stua mens mor og far lager middag. 10-15 minutters søvn i bilen kl 16.30 kan virke som en power nap og gi et energi kick som varer til langt utpå kvelden. Det kan noen ganger være vanskelig å hindre at de dupper av på hjemveien, men prøv. Sovner de stadig på veien hjem så er det kanskje bedre at de heller sover 30 min lenger om formiddagen og er våkne på veien hjem.

Noen ganger kan det være litt vanskelig å finne det perfekte sovesystemet og alle barn er litt forskjellige. Men rådene mine er veldig gode og har virket for veeeeldig mange små!

Skrevet

Vi har blitt enige med bhg om at han skal vekkes, hvis han ikke har våknet av seg selv, når de har fruktmåltid kl.14. Da har han sovet i 2t 15 min, så det holder. Men normalt så sover han 1,5-2 timer. Vi har aldri hatt problemer med å legge han om kvelden, så det er egentlig måltidet som har gjort at vi regulerer dagsovingen hans.

Skrevet

Takk for nyttige svar alle sammen! Jeg ser at det er litt delte meninger, men jeg heller nok mot å prøve å begrense sovingen på dagtid. Han er 20 måneder, og i natt sov han faktisk hele natta til kvart på seks (han pleier å våkne i 4-5 tida, men sovner igjen når han får komme inn til oss, det har blitt en dårlig vane). I går hadde han sovet 1,5 time i barnehagen, og kanskje var han passe trøtt da. Jeg tror vi skal prøve oss litt fram.

Skrevet

Vår gutt på snart 20 mnd har en tendens til lang soving i barnehagen. Det har hendt de nettopp hadde vekket han ved 3-tiden når han ble hentet, og da hadde han sovet i tre timer, og ikke fått med seg det siste frukt/yoghurt måltidet. Vi måtte be dem ta han etter maks to sovetider, og han trenger avsolutt de måltidene han kan få i løpet av en dag.

Han legger seg fint ved 19-tiden om kvelden, men er dessverre våken mellom 05:00-06:00 både ukedager og helger. Gudskjelov at pappaen er grei og står opp med han enn så lenge..

Skrevet

maks to sovetimer...

Skrevet

Har dere prøvd å legge han tidligere på formiddagen og la han sove ut?? Vi gjør det med enkelte unger om foreldrene forteller om problemer med å legge de små (får selvfølgelig tillatelse av foreldrene først). Ikke alltid like enkelt å vekke små barn som sover, tar ofte en gooood stund før de er såpass oppegående at de faktisk kan leke på egen hånd og ikke bare sitte på fanget og halvsove :)

Skrevet

Nei vi har ikke sagt noe.

Han sover heller for lite for han våkner av storesøster, hosting, eller andre ting på morgenen, så han trenger et par timer på dagtid.

Skrevet

Vi har ikke begrenset sovinga. Vi har egentlig erfaring med at søvn avler søvn. Sover hun lite sover hun dårlig på natten.

Vi har også den erfaringen at hun sover mindre i bhg enn hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...