Gå til innhold

Noen som har kunnskap om dette med grunnstønad her? HS sa vi hadde rett, nav var mer vag..... Jeg håper virkelig at noen kan hjelpe meg :)

Anbefalte innlegg

Har "krotet" ned på kravet om hjelpestønad nå i kveld. Skal ta det med til legen på sykehuset i morgen. (Jente på 16mnd som er sterkt plaget av astma)

Var på 15mnd kontroll hos hs forrige uke og fortalte en del om tilstanden i heimen.

Bla det med at hun er så veldig kald. Hun fryser veldig lett, og uten grunn. Blir ofte helt blå over hele kroppen (ansikt, mage, lår) er iskald og skjelver.

Slik som er typisk at barn ofte gjør før eller mens de har feber.

For at hun skal ha det bra _må_ hun bruke ren ull hele veien.

Det holder ikke med ullundertøy for så å komme med "vanlig" tøy over slik "alle andre" barn kan. Vi må ha ull som lag nr 2 også. (Altså bukse og genser)

Vi har mange kjempefine joggedresser ol i kommoden som hun ikke kan bruke :((

Ull er jo mye dyrere enn vanlig klær, og dyrere å vaske.

Har vært på shopping på et stort senter i dag etter ulltøy men ikke funnet annet enn undertøy og klær som er beregnet for utendørsbruk. Skal vi få "skikkelig" ulltøy har ikke jeg funnet andre alt. enn janus si bukse og jakke, nøstebarn og lille lam. (Det må være todelt slik at vi kan ta av overdelen om hun skulle bli varm)

Nå sitter jeg med kravet om grunnstønad mellom hendene....

Det at vi må ha ulltøy og ikke kan bruke vanlig tøy står jo ikke som noen av punktene!

Vi kan komme inn under punkt 3G "ekstra utgifter som følge av slitasje på klær og sengetøy"? Hun går jo i bhg, og tøyet blir jo skittent bare etter en dag. Selv om vi prøver å la henne bruke det to ganger, er det sjeldent vi kan la være å skylle det opp hver kveld. Dette medfører jo som kjent stor slitasje på ull. Er dette nok?

Vi må jo i tillegg vaske sengetøyet oftere enn vanlig, siden hun slimer forholdsvis mye.

Videre står det også "hvor store ekstrautgifter har du pga sykdommen/skaden/lytet til dette formålet?"

Det er vell så og si umulig å regne ut eller vise frem konkrete bevis på?

Skal vi fylle garderoben hennes med ulltøy på samme måte som den "minste" typen av en vanlig garderobe vil det vell koste oss ca 3 ganger så mye? En joggedress i bomull koster vell mellom 130 og 250kr alt etter merke, mens med ull må vi ut med minst 250 kr pr del for bukse og genser. Hvordan kan jeg bevise dette da? Utover å legge ved regningen jeg har fra Nøstebarn til snart 1000kr for ei bukse, body og to strømpebukser.

Prøvde å ringe de fra NAV for å få et fornuftig svar fra de etter timen hos hs, men heh..... Får jo aldri et svar ala "hvis det er slik, så har du rett til det under den og den loven". Det var mer et "tja, det skader ikke å prøve". Det virker som om all behandling fra den kanten er tilfeldig etter saksbehandler og tolkning av lovverket!

I morgen har jeg alt to skjema jeg skal ha med til sykehuset - krav om hjelpestønad og utvidet rett ifh omsorgspenger/syktbarn dager.

Vet ikke om jeg orket et 3. skjema bare for et "tja, kanskje du har rett" svar som ender med å bli et "nei, dette kommer ikke under dette i det hele tatt". For meg virker det mer slik da. Samtidig som det er rart at vi ikke skulle få støtte når det er et reelt behov hun har på lik linje som andre har behov for en ekstra og dyrere kost, eller teksttelefon.

Fortsetter under...

Du må ha mellom 900 og 1000 kr i mnd på utgifter for å få grunnstønad.

Lillebror har atopisk eksem, jeg fikk avslag på grunnstønad. Men fikk hjelpestønad.

Det sto begrunnet at jeg måtte ha så mye utgifter pga "vanlige" barn som ikke har denne lidelsen koster ca 330 kr i mnd og dette trekkes fra de utgiftene som du har.

Jeg har 2-3000 i året i apotekutgifter, men siden det ikke er slitasje på klær så hjelper ikke det. Heller ikke det at jeg må ha ull som har bomull på innsiden for å unngå kløe og at nesten alle klærne plutselig måtte byttes ut pga det var knapper på skulderen er nok.

Det er rart, skulle jo tro at man har rett på støtte med så mye utgifter, uansett hva man kaller utgiftene.

Ja, jeg og sliter med dette. Fikk akkurat avslag i dag. Men fikk forhøyet hjelpestønad. Og da er det ink det å skifte bleie på en 5 åring, men fikk ikke støtte til selve bleiekjøpet. Merkelig spør du meg.

Men vi får bare stå på. Lykke til.

Da kan jeg vell anta at vi ikke har krav på grunnstønaden heller....

Vi har vell ikke så mye som tusen kr i utgifter hver mnd. (12 tusen i året for ull)

Men jeg forstod det mer som at minste satsen er på 599kr og vi måtte bevise at vi hadde minst den utgiften ekstra ifh barn ellers?

Nå\ har ikke jeg så veldig mye erfaring med ulltøy siden hun fikk denne plagen først i høst. Men frem til nå har hun rukket å slitt ut en hel del tøy. Går en del kroner da!

Leste gjennom her. Og det med bleier til 5-åring; du skal ha det på blå resept, under inkontinensutstyr, frå barnet er 5 år. Det har vi her.

Ellers så er det berre å søke på grunnstønad. Få HS og/eller lege til å skrive om behovet for spesielle kle og grunnen til dette. Ein veit ikkje om ein får før ein søker.

Men det er i hjelpestønaden pengar ligg. Grunnstønad har mykje lavare satsar.

Annonse

Hvis jeg skjønte kalkisen riktig; har en utgift på 599kr mnd har en krav på sats 1 som tilsvarer 599kr mnd.

Har en utgift på 999kr har en krav på sats 2 som tilsvarer 999kr mnd.

Dette fikk jeg frem ved å legge inn ulike beløp i kalkulatoren.....

Da er spm kommer vi opp i 599kr i gj.snitt i mnd.

Hvor mange skift med tøy er det beregnet at barn skal ha når de er 1,5år gamle?

Her er diagnosa Enurese, og det er det, i alle fall som virkar inn på dette. Har fått bleier på blå resept sidan ungen var 5.

Minimun 2 sett, men ved vanlig bruk. Så da går det vel mer ja.

Har du sett her ?

Det er flere nyttige linker oppe og på siden der og.

Og ein ting til, i følge HS her så er diagnosa Enurese i seg sjølv nok til Grunnstønad, så eg har nettopp søkt om det. Sjølv om bleiene er på blå resept.

Hm.. så jeg får ikke til bleier, men om jeg kutter ut bleiene så kan jeg da kalle det for inkontinens og Enurese.Da dekker der det altså ?

Merkelige regler. Kanskje dette er veien å legge det fram for dem så kan de se hvor firkantet de er ?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...