Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vet hvordan du har det, går forbi ostedisken i butikken med lengsel og smerte..... knekkebrød med skikkelig skarp blåmuggost og cherrytomater på toppen...mmmmm. Men jeg tror nok jeg venter. Utrolig hva man kan venne seg til. Hvis du er glad i pålegg med "kvass smak", prøv ruccolasalat og rødløk med skinke og tomat oppå! en god konkurrent til blåmuggen...enn så lenge. Lykke til!

NEI! innlegget over er fullstendig feil. ikke svar på disse spørsmålene om du ikke er sikker på fakta!? det finnes flere unntak fra pasteurisert/upasteurisert-regelen, bl.a. for blåmuggost og brie!

Kvinnen som mistet sine ufødte tvillinger for halvannet år siden hadde spist pasteurisert brie.

Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=187875

Fra matportalen:

Myke og halvmyke oster

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet.

Fersk muggost?? En motsigelse i seg selv....

Lever selv etter litt strenge osteregler, noe som smerter meg, men bedre føre var er mitt motto.

Men så kan man se til andre kulturer da. I frankrike for eksempel så ler de av deg viss du sier at de ikke får lov å spise upasturiserte oster i svangerskapet...

Pizza løsningen har jeg deremot latt meg fristes av, der kan du få både spek og ost bare den er godt nokk stekt=)

Ja, småen09 har nok misforstått, alt må være pasteurisert, ikke upasteurisert. Men det er ikke lov å selge upasteurisert i norge så vidt jeg har forstått. Men muggoster skal man likevel holde seg unna. Brie er visst ok hvis den er fersk, men hvordan vet jeg det? Jeg holder meg unna.

Men sikkert riktig at det er ok hvis det varmebehandles?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...