monca*84*j12 Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Er det noen som har lange menstrasjoner? Jeg har hatt mensen siden nyttårsaften.. Kjenner jeg begynner og bli fryktelig motløs og lei nå.. Jeg har startet utredning, men venter på time på a-hus.. Nå skal jeg til legen igjen på fredag, så kanksje han kan få fart på tingene.. Jeg er så sliten og lei meg, kjenner dette begynner og virkelig ta på.. Håper alt er i rute til vi starter med prøvingen i slutten av April igjen.. Vet det er mange som sliter med at de ikke får mensen i det hele tatt, men skal si dere det ikke er no stas med og ha mensen så mye heller!
lioness* Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 I hele 2009?? Det var da fryktelig lenge. Håper legen kan hjelpe deg med å få system i sysakene
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Jeg blør alltid uansett i minst 2uker, noen ganger har jeg blødd 3 uker og denne gangen blødde jeg i nesten 4 uker. Hos meg skyldes det mest sannsynlig mangel på østrogen. Altså, det kommer av en liten del av diagnosen min. å Ja, jeg kan skrive under på at det er forferdelig å lø så mye:( Hvordan har du blødd før?
monca*84*j12 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2009 Ja det er leeenge!!! Tryne: Jeg har egentlig lurt på å skrive til deg mange ganger, for jeg har noe av det samme som deg trur jeg.. Jeg ble diagnosert som 15åring med et "syndrom" på eggstokkene.. Dette gjør at jeg slipper flere egg en vanlig og derfor får lengre menstrasjoner.. (Hvertfall sånn jeg husker det ble forklart..) Det ble sagt den gangen at jeg burde ta ut egg, for det var en viss fare for tidlig overgangsalder.. Men jeg var 15 og NEKTET.. Ble satt på p-piller, og dette skulle da hindre eggløsning og spare eggene mine.. Det har funket i alle år.. Men så har man lyst på barn da.. Men det er ikke enkelt.. Man sku jo tru at det skjedde fort og at det var fare for flerlinger i motsetning til resultatfri prøving i ett år.. Jeg begynnte med normale blødninger etter pille slutt, men har siden variert mellom 3 og 4 uker.. Så bestemte vi oss for og ta en pause i prøvingen frem til tidlig sommer.. Litt fordi jeg ikke ønsker julebarn, og for og spare egg + slippe menstrasjon (mistet den helt på pilla sist.) Dro til legen og hurra fikk piller.. Men blør enda.. Er snart ferdig med et brett nå, så skulle jo gitt seg.. men NEI... Skal til legen på Fredag, håper han kan make noe skje.. Venter på time på A-hus men det tar jo en del tid kan man si... ble langt dette, men tenkte kanskje du hadde litt interesse av historien min=)
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Hmm, høres ut som utfallet kan bli det samme for meg og dei. Men vi har nå to ulike ståsteder. Du har mange egg men slipper også mange. Jeg har lite egg, men slipper HELDIGVIS ett egg hver mnd i stede for ingen. Men vet du hva. jeg synes faktisk at du skal hoppe av alt som har med hormoner å jøre for så å vente ca 3 mnd før man tar blodprøve. Synes det er viktig at du fått tatt en FSH og østradiol. Da kan man se hvordan det står til med eggreserven din.Jeg har aldri hatt en normal verdi på disse, tok de første da jeg var 18 år. Jeg sjønner så utrolig godt din frustrasjon, men dette er viktig. Bit tenna sammen å hold ut de mnd du evt har mensen nesten hele tiden. Det kan hjelpe deg å finne veien videre. Masse lykke til. Berre ta kontakt om det skulle være noe
monca*84*j12 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. februar 2009 Utfallet for oss blir bebbiser skal du nok se=) Skal du prøve deg på et 3 IVF? Jeg var hos legen for en mnd siden og da ble det tatt masse prøver av meg, så kanskje det ble tatt noe av det du snakket om.. Skal tilbake på fredag for og få reultater + snakke om veien videre... Håper han sier at jeg har masse vitamin mangel osv, for jeg er konstant trett og sliten...tenker jern mangel eller no.. Jeg skal bite tenna sammen! Men må prate med lege før jeg slutter på pilla igjen, som forresten bare er mini pilla.. så hormoner skal være ute etter kort tid.. (ikke helt korttenkt heller.. hehe) Men jeg går på piller som krever prevansjon, så får se hva vi finner ut av.. er ikke helt fan av kondomer heller.. hehe Men tross alt bedre enn det ikke eksisterende sexlivet jeg har nå... Tusen takk for fine ord.. Det ordner seg for snille piker sier mamma.. så da satser jeg på at det stemmer... klæm
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Gi meg en lyd når du har fptt svar på prøvene. hadde vert interessant for min del å fått konkrete nummer på prøvene østradiol, FSH, LG og progesteron:) Så hvis du er der, spør om du kan få det ut skriftlig. Jeg håper du finner ut hva det er, å en liten trøst er at de aller fleste blir mor en gang, men for noen tar det lengre tid enn andre. Når det gjelder meg så har jeg nå nylig bestemmt meg for å ikke ta flere IVF forsøk med mindre han sier han har stor tro på at det skal gå da. Problemet er at jeg får skyhøye doser som ikke er bra i det hele tatt (får de største dosene man kan då). Jeg blir deprimert under stimulering og syklusen er helt tullete i over ett halvt år etterpå. Men det er mulig jeg skal gjøre IVM. Men først av alt skal jeg ta en test for å finne ut hvor problemet mitt egentlig ligger
monca*84*j12 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. februar 2009 jeg skal spørre etter resultatene, men vet jo ikke om det er det han tok prøver for da.. Men om han ikke gjorde det skal vel de prøvene taes senere, så da skal du få resultatet..=) Ja håper jeg også, og at jeg får muligheten til og få barn.. Det verste er at jeg egentlig kunne tenke meg en skokk.. hehe.. men får jeg en eller to skal jeg være fornøyd! Jeg kan skjønne det.. slitsomt og gå igjenom så mye også skjer det ikke noe... det kan jeg virkelig forså!!! Hva er IVM? Håper du også finner ut av det!! Jeg heier virkelig på deg!! Jeg er ikke noe spåer eller noe, men jeg føler at det er meningen at du skal ha et barn til, en gutt.. Bare ville si det..
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 håper det er det han har tatt prøver av. Må le litt av deg, du høres ut som meg. Du sier du vil ha en stokk, det er det jeg også vil, en hel hau for å si det sånn. Men som du så sier jeg meg fornøyd med to (om jeg er så heldig). IVM er litt på samme måte som IVF. Ved IVF modner de eggene innvendig. men siden jeg har høye FSH verdier så må jeg ha høye doser med hormoner, til og med da er det vanskelig å modne eggene. Ved IV; tar de noen få egg ut av kroppen på ett tidlig stadie. Da monder de eggene utenfor kroppen. På den måten slipper de høye FSH verdiene mine å være en hindring i tillegg til at jeg slipper å proppe meg full av hormoner. Men jeg synes det er litt moromt at du sier at du føler det er meningen jeg skal ha ett til, en gutt. Det er dette jeg også ser for meg (eller håper på). Og hvis det blir ett barn til så ser jeg liksom for meg at det blir en gutt. Navnet er klart både på en jente og en gutt. Så vi får håpe det går i oppfyllelse
monca*84*j12 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 4. februar 2009 Det er ikke noe godt og være glad i barn og ikke kunne masse produsere... Men jeg trur kanskje samboer syntes det er like greit,,, hehe.. Trur han ser for seg to.. Ok, det hørtes jo kjempe mye bedre ut da.. Og slippe de hormonene osv... Jeg fikk høre at Pergo kanskje kunne hjelpe meg på tross av at jeg har el osv, det kunne også være med og stabilisere.. Men jeg er litt redd for mye hormoner osv.. Men hva gjør man vel ikke for en spire? Trur jeg ville gjort ganske så mye!!! Ja jeg trur det.. Jeg er også helt sikker på gutt på meg selv.. Jeg kommer til og få sjokk om noen kommer og forteller meg at jeg skal få jente.. Kommer ikke til og tru på det før jeg har tittet mellom beina på ungen.. hehe Vi har også navn klare.. for lenge siden!!! Hvilke navn har dere plukket ut da? Jeg elsker navn.. hehe Jeg må jo si jeg er glad fot at vi startet såpass tidlig.. Jeg har vært klar lenge.. Men ventet på min kjære.. Og den dagen jeg sa jeg ville ha barn fikk han sjokk.. han så ikke den komme.. Mannfolk.. hehe... Jeg er 25 om noen mnd, men min kjære er 8år eldre.. Heldigvis er jeg den som er yngst..
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 Pergotime var det som hjalp meg å få jenten min. Ble gravid i første pause mnd. Var veldig sjokket for det skulle ikke være mulig. Jeg har også eggløsning av meg selv. Jeg ble så gla at pusten nesten datt ut av meg. men som du er også jeg redd hormoner, dette er en av grunnene til at jeg ønsker flere IVF forsøk. det er flere som kjenner meg her, derfor ønsker jeg ikke å si navnene her. Men kan si at det er to bibelske navn som har mye betydning innenfor det å være barnløs;) Jenta mi har også bibelsk navn. jeg er veldig glad vi startet tidlig jeg også, vi blir 23 år i år.
monca*84*j12 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 4. februar 2009 oi så spennende.. Jeg håper jeg får pergo altså... I forhold til El så trudde jeg lenge at jeg ikke hadde det for det slo aldri ut på el.tester.. Men begynnte og tempe.. så fant jeg ut at jeg hadde det likevel... det var jo godt.. Men når man tenker seg om må jeg jo ha el med all den blødningen min... rart hva man kan få seg til og tro.. Så morro da, og finne navn med sånn betydning.. Jeg har peila meg inn på familie navn jeg da.. Bare det å føre navn i slekten videre + at jeg tenker litt sånn at navn kanskje fører med seg litt "energi" fra den personen som heter det. Sånn som at om jeg bruker farmor sitt navn så håper jeg at det jeg forbinner med navnet blir overført til barnet.. Litt vanskelig og forklare... Du er heldig som startet så tidlig!!!!!!!! Skulle ønske jeg var enda tidligere ute.. men men..
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 man trenger ikke ha EL selv om man får mensen for å si det sånn. Men at du temper er bra, jeg har ca gjort det i 4 år nå, funker bra. Heldivis for deg så er du ung, så du har vertfall god tid på deg får man håpe. Men det er en liten trøst når man ønsker ett barn NÅ!!!!! Jeg vet ikke hvor lenge jeg har mulighet for å få ett barn, det er ingen som vet noe om min diagnose. Eneste jeg vet nå er at jeg har 1% sjanse for å klare det. det er vel ikke så mye å skryte av
monca*84*j12 Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 6. februar 2009 heihei du.. da har jeg vært hos legen og det er deilig og ha overstått.. Han sa alt så bra ut=) Jeg fikk utskriften fra nivaene mine.. De sier ikke meg noe, men du må gjerne komentere dem! progrest: 3, han sa at dette var lavt med skyldtes nok at prøven ble tatt tidlig i syklusen... fsh:4 Lg, ser jeg ikke.. kan det hete noe annet? So far so good i think
monca*84*j12 Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 6. februar 2009 østradiol glemte jeg, den var på 0.31
monca*84*j12 Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 8. februar 2009 Kanskje det var LH du mente? Er spent på hva du får ut av disse tallene.. de sier ikke meg noe desverre...
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 8. februar 2009 #17 Skrevet 8. februar 2009 først av alt lurer jeg på når i syklusen de er tatt. Min tolkning nå går ut i fra at de er tatt alt fra dag 2-4 i syklusen. FSH er normal. Så du er ikke i overgangsalderen for å si det sånn;) Progesteron på 3 er helt notmalt i starten av en syklus. Etter eggløsning skal den være fra 25-100. Østradiol er også helt notmalt:) Forstår jeg det rett så har du ikke tatt LH??? Uansett, hvis de som sagt er tatt på rundt dag 2-4 så er dette veldig bra
monca*84*j12 Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 8. februar 2009 de er vel tatt en uke ut i syklusen ca, men jeg blør jo så lenge og det var før jeg begynnte på pilla!! Så legen mente at det var veldig tidlig i syklusen for meg... Jo de tok LH... Den var på 7, Noen andre verdier du lurer på? Har en hel smørbrød liste.. hehe Godt og høre at alt er normalt så langt.. Da har p-pilla hjulpet meg og stabilisert utslippet av egg.. Da er det bare og se hva gyn sier da, når jeg er så heldig og få time...
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 8. februar 2009 #19 Skrevet 8. februar 2009 LH er også normal ja:) Du har ikke tatt TSH, FT4 og FT3?? Håper de finner ut av deg snart:)
monca*84*j12 Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #20 Skrevet 8. februar 2009 TSH på 0.97 FT4 på 14.5 Men ikke FT3.. Hva er dette? Håper de finner ut av ting jeg også... Men virkelig godt og høre at jeg har egg nok liksom.. Det har jo vært min største frykt.. hehe
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 8. februar 2009 #21 Skrevet 8. februar 2009 De er normale ja. disse to er stoffskifte prøver, det samme er FT3. Den siste nevnte tar de som oftest dersom de to andre viser at du har problem med stoffskifte. Du er jo normal du;)
monca*84*j12 Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #22 Skrevet 8. februar 2009 Intet annet er bedre nyheter.. Da er det vel kanskje egglederne eller noe liknene som kanskje er på tur.. Kanksje samboer har slitne svømmere.. hmmm... Finner vel ut av det tenker jeg... Jeg fikk piller av legen da til og stoppe mensen.. Er ca ferdig i kveld, hvertfall i morgen... guuuuuud jeg gleder meg!!!!!!!!! Tusen tusen takk for hjelp til og forstå prøver! Du må skrive til meg en gang i ny og ned da, så får jeg høre hvordan det går med deg.. Håper så inderlig at det ordner seg for deg, og lille gutt kommer=) Det gjør nok det trur jeg... plutselig...
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 9. februar 2009 #23 Skrevet 9. februar 2009 Håper dere finner ut av det snart så dere slipper å vente så lenge Om det skulle være noe som fører til IVF, så ikek fortvil. da har dere vertfall rett behandling, noe som fører til mye større sjanse til å klare det:) Men hvem vet, kanskje er det ikke den store feilen de finner:) Forstår godt du gleder deg til å kvitte deg med mensen:) Jeg sa til mannen min i går at jeg har lyst til å drite i hele babylaginga og begynne leve livet, føler at 4 av disse årene har livet vårt vert en stpr pause Problemet er at jeg får ikek hodet og hjerte mitt med på ideen. jeg klarer liksom ikek fullt å helt å drite i det heller, for jeg ønsker så innderlig å få ett barn til før det er forsent. Men jeg lurer vertfall på å ta opp dansen som jeg la på hylla for 5 år siden. jeg la den på hylla pga at jeg kunen jo ikke danse når jeg skulle gå gravid Å her sitter jeg, jeg er ikek gravid men jeg danser ikek heller. Så nå tror jeg at jeg skal gå inn for hardtrening
monca*84*j12 Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #24 Skrevet 9. februar 2009 Jeg håper ikke IVF eller liknene er nødvendig.. Ikke for det at det er verdens undergang, men da kommer ting til og ta enda lengre tid.. Jeg er ikke akkuratt det man ville karaktirisere som tynn.. Og det er vel no vekt begrensninger på IVF og liknene? Jeg vet jo at det kan være derfor jeg ikke blir gravid også.. Men legen mente på at det burde ikke være pga vekten min.. + at jeg ligger virkelig i selene for og gå ned i vekt også.. Men blir det ivf må jeg jo ned til et visst tall og da kjenner jeg presset litt mye... Det er derfor også at jeg har prøve pause nå, for og gå ned i vekt- har fått reductil som skal hjelpe meg og da må man gå på prevansjon.. Jeg kan så inderlig forstå at du føler at livet har vært på vent de siste årene!!! Jeg har bare vært i denne situasjonen i 1år og føler det allerede.. Merket på gubben at han ble mye mer oppmerksom og kjælen så fort jeg var på pilla igjen.. trur nok han har hatt litt prestasjons angst ja... Syntes absolutt du skal ta opp dansingen din ja!!!!! Kanskje det hjelper og normalisere livet litt? Synd du er for ung til adopsjon da... Men hva med surrogat mor? Er det lov i norge? Sikkert ikke... typisk konservative norge.. hehe.. Ta opp dansingen og livet ditt!!!! Det syntes jeg du virkelig fortjener.. Og husk, du har jo lille snuppa di og kose deg med! Dere har klart det en gang, så sansynligheten er jo på deres side for og klare det igjen!!!!
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 9. februar 2009 #25 Skrevet 9. februar 2009 Selvfølgelig håper du ikek at du må ha IVF, og forhåpentligvis trenger du ikke det, det er mye annet som skal prøves før dere når så langt;) Når det gjelder vekten din så tror jeg kanskje det kan være til hinder hos noen i det offentlige, men i det private blir man som oftest godkjennt (hvis det er en trøst). Jeg sliter andre veien, jeg sliter med å holde på det lille fettet jeg har, å det er IKKE noe gøy det heller. Fortsett å jobb med deg selv så når du nok målet å gå ned i vekt:) Nå har jeg bestillt 4 dansefilmer, så nå skal jeg jammen meg starte igjen tror jeg. Jeg elsker å dANSE, DET ER HELST HIP HOP SÅ LIGGER PÅ MITT HJERTE FOR Å SI DET SÅNN. OJ, store bokstaver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå