enern Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Hva gjør dere? Hos oss var det stress, mas og suttring mellom henting i barnehage og middag. Så innførte vi TVtitting i denne tiden i steden for etter middag. Det var supert! Men i jula glei dette ut, og vår gutt på 3,5 oppdaget at det var mye gøy på TV etter middag også. Nå er det hyl og skrik om TV støtt. Hva gjør dere, og har dere noen råd til oss?
Smellkyss Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Du er ikke alene om det problemet....Hos oss er det ikke så mye stress siden jeg er i permisjon med minstemann, men tiden mellom barnehage og legging er skikkelig slitsomt! Sutring,grining,"liker ikke"det vi skal ha til middag og bare uhygge. Innimellom tar vi oss en tur på kjøpesenter og det hjelper litt. Prøver å leke sammen alle sammen, bading, barne-tv. Det er ikke mange timene det er snakk om, men det er ordentlig pes! Skjønner at gutten vår er sliten etter barnehagen, men allikevel......
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Ungene og eventuelt en av oss voksne leker mens middagen tilberedes. Pleier stort sett å fungere - av og til litt sutring fra minstemann (særlig når vi er bare en voksen hjemme), men da får han være med å lage maten og dekke på bordet. Eldste leker alltid greit. Her ser de kun på barne-tv kl 18. Vi har bestemt at det er slik og da hjelper det ikke å prøve å skrike seg til noe annet. Tror man av og til bare må ta noen slike kamper - vise hvem som bestemmer.
Viva_oslo Skrevet 8. februar 2009 #4 Skrevet 8. februar 2009 Kjenner problemet... Her i huset er vi en mamma og ett barn (4 år). Må tilstå at jeg mange dager lar henne se på tv mens jeg lager middag. Har da hentet henne litt over fire, men før vi kommer oss ut av barnehagen og så har gått et kvarters tid hjem, evt innom butikken, er klokka mellom halv fem og fem. Hun er sliten etter over åtte timer i barnehagen, jeg etter jobb, og etter så mange timer sosial lek tenker jeg at det ikke er så farlig om hun ser litt passivt på tv. Det hender hun bare ser tv før middag, og at vi da dropper barne-tv, men noen ganger blir det begge deler. Det som irriterer meg litt, er at barne-tv varer for lenge! Og siden det nå er satt sammen som ett helt program med Margrethe eller hvem det nå er, kan man ikke skru av etter første tegnefilm... Skal hun sove klokka åtte, må vi begynne med kveldsstellet klokka sju - det tar fort en time hvis hun finner ut at hun skal ha kveldsmat, og så skal vi pusse tenner og ha på nattdrakt og lese og synge.... Så da blir det bare en snau halvtime mellom barne-tv og legging til å leke sammen! Men jeg merker at det begynner å bli lettere nå. Hun er ikke alltid like sliten etter barne-tv, og det fungerer bedre at hun kan sitte ved kjøkkenbordet og tegne eller pusle med noe mens jeg ordner middag, eller kanskje hjelpe til litt med middagen. Det siste er jo så pedagogisk og Anna Wahlgren-riktig, men som utålmodig sliten mamma som ikke liker å lage mat er det en aktivitet jeg har lettere for å sette i gang i helgene.... I det siste har hun holdt på med dokkene sine så mye at hun begynner med det straks hun kommer hjem, og ingenting er vel bedre enn frivillig og fri lek! Jeg tror nok dette er lettere når de blir litt eldre. Ellers må man vel bare bli enige om tv-grenser. Jeg sier noen ganger at hun kan få se på en film når hun kommer hjem, men at da blir det ikke noe barne-tv, og da er det som regel greit. Ungene skjønner jo slike grenser, men man må lage et system som er enkelt og greit. Går jo an å ha et timeglass, en stoppeklokkesak e.l. som viser hvor lang tid de får lov å se på en ettermiddag f eks...
Camber Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Enig i den, ungene har faktisk vært i aktivitet hele dagen og trenger de å få slappe av de også. De er jo små mennesker de og, det tror jeg noen har lett for å glemme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå