Aggie Bird Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Er det noen her som har hatt baby med trøske? Jeg mistenker at sønnen min på 13 dager har det. Har litt hvitt bakerst på tunga. Har lest litt rundt, at dette er noe som kan gå over av seg selv? Har noen erfart det, eller bør jeg oppsøke lege?
Vitamin Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Min datter hadde trøske. Da hun var på 6 ukerskontroll på helsestasjon, snakket jeg med barnelegen der. Han mente at det vil går over av seg selv. Det er sant, etter ca. 3 uker var trøske borte. Men hvis du har batterie på dine brystvorter må du få antibiotika og det må du snakket med din fastlegen. Spebarn har ikke noen vondt av å ha trøske. Men obs, trøske kan komme tilbake etter en kur med antibiotika. Allikevel, lykke til :-)
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Nei, det går ikke over av seg selv. Du må til legen og få resept på Mykostatin til å pensle i munnen på mini, også må du smøre deg med Canesten på brystvortene. Begge deler i minst 14 dager... Les mer her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31 God bedring til både deg og mini
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Så at innlegget mitt så ut som svar på Vitamin sitt. Det var ikke meningen. Utfra det jeg hadde hørt går det ikke over av seg selv, men der tok jeg visst feil... Utfra hva det står på ammehjelpen ville jeg tatt en tur til lege, skader jo ikke å høre med dem...
KarinB Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 GÅ TIL LEGE!!!!! Jeg slet med lite melk fra før av da, men jeg måtte slutte å amme grunnet dette. Mini fikk trøske da han var rundt 4 uker, jeg hadde hørt at det gikk over og ikke var så farli etc. MEN, jeg hadde jo sår på brystvortene mine siden jeg ammet hver time. Mini sin trøske smittet da over på mine bryst og gjennom såret og inn i selve brystene mine. Det gjorde SYKT vondt, såre bryster INGENTING i forhold. Smerten var som om man stakk glødenes pinner inn i brystene og ut gjennom ryggen og dro de frem og tilbake. Når jeg ammet gjorde det vont og så gjorde det vondere og vondere i samme amming, helt til det ble helt uutholdelig. Jeg besvimte av smertene! Eller så hylte jeg, og mini ble skremt og hylgråt. I tillegg så varte smertene i ca 3 kvarter 1 time etter at jeg var ferdig med å amme, og da skulle jeg jo amme på nytt! Klarte ikke mere til slutt. Tar noen dager med behandling før smerten er borte. jeg gikk til lege ALTFOR sent. Hadde bare noe fortalt meg om dette litt tidligere så hadde jeg kanskje full ammet mye lengre. Måtte slutte helt i 2-3 dager, og da jeg skulle begynne igjen var det så lite melk at jeg bare klarte å del-amme. Gjorde det frem til han var 2 mnd, og da var det tomt hos ho mor! Så, ta min lærdom, og GÅ til lege med en gang. Les på amehjelpen sin nettside om forhåndsreglene du må ta ang hygiene. Neste gang jeg får baby skal jeg ha mycostantin i huset for å si det sånn! Lyke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå