Gå til innhold

Bør jeg som har fødselsangst,se en fødselsfilm?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri planlagt å bli gravid. Jeg skulle sterilisere meg neste år, men når jeg ble gravid,så er det nok meninga.

Greia mi,er at jeg har vært bestemt hele livet på at jeg aldri skulle bli mor, og derfor holdt meg unna alt som har hatt med graviditet og fødsler å gjøre.

Jeg prøvde å se på litt av Birth stories på Zone reality, men jeg turte ikke. Når jeg så hu ene dama puste og pruste til hun ble mørkelilla i ansiktet,ble det for mye.

Jeg er vettskremt for fødselen, alt jeg hører gjør det bare skumlere. Samtidig,så vil jeg ikke ha epidural,etter det jeg har lest. Helst så lite smertestillende som mulig. Det er ikke selve smerten som skremmer meg, tror jeg, det er alt det jeg ikke vet.

Mens jeg er redd for å se en fødselsfilm,og se ting som gjør meg enda mer redd..

Hva i all verden skal jeg gjøre??

Fortsetter under...

Jeg anbefaler at du ikke ser på en fødselsfilm helt enda, men heller snakk med en jordmor om angsten din. Hvis jordmor mener at det er greit, så kan du selvfølgelig se en fødselsfilm. Men, som sagt, snakk med noen som kan dette. Ellers finnes det flere sykehus som har egne team for de med fødselsangst, kanskje du kan finne ut om sykehuset ditt har det. Lykke til, det går nok bra!

Jeg synes ikke du skal se en fødselsfilm alene, uten å ha noe støtteapparat å diskutere opplevelsen med etterpå.

For min egen del (har født 3, straks 4 ganger) synes jeg de filmene alltid virker mer dramatiske enn jeg selv har opplevd mine barns fødsler.

Du bør isteden ta kontakt med sykehuset der du har fødeplass og be om ekstra støtte og oppfølging i forhold til angsten din.

Anbefaler svangerskapskurs, helst et som heter Aktiv fødsel med Judith Meadow, hun holder til i Oslo mener jeg. Da blir du klar for fødsel, uten fødselsfilm. Film er egentlig litt ubrukelig, fødselskurs eller svangerskapskurs er helt fantastisk, det er min erfaring ihvertfall :-) Nå som jeg har født to ganger koser jeg meg med å se på "jordmødrene" på NRK og sånn, men før jeg fikk førstemann var sånn filmer mest av alt skremmende... Kurs er mitt råd!

Jeg har ikke fødselsangst, men så på film før jeg psykisk var moden og innstillt på fødsel og det skremte vett av meg. Syntes det hele var animalsk og rett og slett litt ekkelt. Jeg har derimot de beste minnene om min egen fødsel og synes dette var en flott opplevelse. Gled deg!Det kommer til å gå kjempefint. Og snakk med jordmor om dette. :))

et annet råd er - les og lær mest mulig om svangerskapet og fødselen. Når du har nok kunnskap og til enhver tid skjønner hva og hvorvor dette skjer kroppen din, blir alt mye lettere å takle og du kan nyte svangeskapet ditt og faktisk også fødselen.

Annonse

Har du kommet langt i svangerskapet?

Før jeg ble gravid var jeg livredd for å føde. Begynte å grine hver gang jeg så en film om noen som fødte, og lovte meg selv at jeg SKULLE ha keisersnitt når jeg en gang skulle ha barn.

I løpet av svangerskapet har derimot tanken på fødselen blitt mindre skummel for hver dag som har gått. Nå gleder jeg meg faktisk! :) Har lest masse, gått på svangerskapskurs og snakket med andre som har født - i tillegg til å prate med jordmor.

Jordmoren min sa forresten at hun syntes en fødsel alltid virket mer dramatisk på video enn det er i virkeligheten. Så det har jeg unngått med vilje!

Så er det utrolig hvor motivert man kan bli når man er stor, tung og lei! Ikke minst blir man utrolig utålmodig og vil gjerne se og holde babyen sin. For jeg vet jo stort sett alltid når barnet er våkent/sover, hikker, er urolig osv. Da er det rett og slett frustrerende og ikke få treffe han enda. Da virker fødselen mindre og mindre skremmende synes nå jeg. :)

Slutt å les! Det fikk jeg beskjed om;) ....som førstegangs sluker man gjerne alt av informasjon.

Jeg ville ikke se fødsler,jeg ville ikke en gang se en fødestue i forveien. Ville ta det som det kom når fødselen var i gang. Det er jeg glad for. Da hadde jeg ikke den bekjymringen ihvertfall. Lykke,lykke til,dettte klarer du! :)

Du er ganske lik meg .Vil absolutt ikke føde vaginalt og er redd for unerlivsskader og defekter og plager etterpå .Om du liker bedre tanken på keisersnitt - som er en smerte FRI forløsningsmetode som også beskytter bekkenet og bekkenbunnen og evt. fødselsskader . Vell - du trenger ikke føde vaginalt - selv om du er blitt gravid . Vi lever i år 2009 og det er fult mulig å ta keisersnitt enten på ditt sykehus eller dersom de nekter deg KS tross fødselsangst . Så kan du reise utenlands å ta et planlagt keisersnitt på privatklinikk . F. eks i London finns 3 slike ks - klinikker ( private ) . Koster ca 120 000 Norske kr . Men mange syns nok en keisersnitt er verdt de pengene , samt få eget rom du slipper dele med fremmede og privatliv de 3 dagene etter KS .En føder tross allt ikke barn hver dag heldigvis-så hvorfor ikke unne seg selv extra trygg og god oppfølging på privatklinikk istede ? : ) Så da er jo ikke kostnadene så ille - kontra alle fordeler en har med keisersnitt - kontra de som har født vaginalt helsemessig .

Du bør undersøke mulighetene og hvor du ønsker å føde .Og metode .Hvis du ikke engang orker å se en fødselsfilm uten å bli dårlig - er neppe vaginal fødsel noe for deg uansett . Hva med å se en KS - Film istede på youtube .com ? Ser himmelsk mye bedre ut for pasienten i hvertfall .Ingen skrik og brøl og unødvendige smerter under oprasjon kontra naturlig vaginal forløsning som KAN bli dramatisk .

Nei se KS film og krev KS pga høy alder og fødselsangst .Du burde få dette innvilget syns jeg .Du er neppe så ung .Og vi vet at kvinner over 30 år som føder barn har større sjangs for å få bekkenbunnsplager i ettertid om de føder vaginalt .Derfor er KS å anbefale når en er eldre ( over 30 år ) og førstegangs . Er mitt personlige syn etter å ha lest om all EXTRA risiko eldre mødre løper over 30 år - som større sjangs for svangerskapsdiabetes og stort barn , større risiko for tang og sugekoppforløsning desverre - ja Derfor bør eldre damer lese litt om KS sine fordeler og ikke tro vaginal fødsel er eneste riktige løsning .Spesielt ikke for eldre førstegangs mødre .

Noe helsepersonell liker å innbille alle kvinner uansett alder nærmest - men da som baktanker å spare sykehuset for extra utgifter og resursbruk ved keisersnitt oprasjon . -Derfor anbefales alltid vaginal fødsel først . Du må nok kjempe litt hardt med sykehuset for å få innvilget KS og stå på ditt ønske . Men blir du nektet - har du mulighet til å bestille KS på privatklinikkene i eks London i god tid . Krev svar raskt ! Så du har tid å bestille behandling en annen plass - om de ikke gir deg god og ønsket fødselshjelp der du bor .Lykke til ! Du finner nok ut hvor du kan få trygg og god fødselsomsorg og aller BEST behandling til slutt : ) Trygghet er viktig .Og det å bli HØRT og respektert ang ønsker om sin egen fødsel og kropp . Vurderer derfor selv privatklinikk i London om jeg planlegger barn i fremtiden .

Syns hele opplegget med barselopphold og fødsel hjemme i Norge er lite fristende og tilfredsstillende da man ikke har innflytelse eller medbestemmelsesrett over egen kropp og fødsel i Norge i dag ( Eks ønske om planlagt KS ) .Og å måtte dele rom og toalett med masse fremmede folk og ha o privatliv og hvile etterpå - er jo en extra belastning også for mange . Så har bestemt at den luxusen som privat ks fødsel skal jeg unne meg selv .Jeg bestemmer da selv over egen kropp - er da en selvfølge at jeg skal ..Om jeg selv skal ha barn .Ingen skal i hvertfall få tvinge meg til vaginal fødsel - er for voksen og har for mye kunnskaper nå i min alder til å la meg overtale til noe slikt i høy alder ! Og min alder taler ikke til min fordel heller for vaginal forløsning .Så KS vil være beste løsning uansett .- Men legene motsier vitenskapen - og prøver å manipulere / presse selv 35 - 40 år gamle førstegangsmødre til vanlig fødsel i dette landet . Fødselsomsorgen i Norge er helt på RÆVA desverre .... Og respekten for kvinner likeså .

Nei så gammel er jeg nok ikke - men er godt voksen !

Hva er så sykt med å opplyse denne kvinnen at hun bestemmer selv fødselsmetode som voksen kvinne og at der finnes andre valgmuligheter i dag og behandlingstilbud - enn det hennes sykehus kanskje vil tilby henne som kanskje ikke er det riktige for henne ?

Innlegget ovenfor tar jeg som at dette er en kvinne som ikke liker at andre kvinner skal få det lettere en hun selv hadde det da hun fødte barn og hun liker ikke at andre kvinner får valgmuligheter .Hva med å se på dine egne gammeldagse holdninger kvinne og se at verden er gått fremover de siste 20 år ? .Er så typisk andre kvinner å være sjalue på reurssterke kvinnene som selv bestemmer over egen kropp og tar full kontroll over egen livssituasjon og valg her i livet -mens de andre var selv for lite reflekterte ,svake og uvitende til å kunne gjøre det - og sitter bittre og angrer i ettertid ( de finnes de og ) .Og ikke lar seg overkjøre av hva andre måtte mene er riktig .Hvilken fødselsmetode man ønsker -er et personlig valg ingen andre har noe med å kritisere nemlig ! Det som virkelig er sykt i dette landet er at kvinner eks med extrem fødselsangst ikke blir tatt alvorlig og manipulert og tvingt til vaginal fødsel imot sin egen frie vilje og ofte blir nektet å få keisersnitt .DET får de overhodet ingen god opplevelse av - vil man ikke ha lykkelige trygge mødre med god psykisk helse her til lands ? Ikke alle kvinner tåler å bli fullstendig overkjørt og ikke hørt eller bli tatt hensyn til . Ethvert menneske bør få bestemme selv over egen kropp - burde være en selvfølge i et land som liksom er likestilt og ikke diskriminerer kvinners rettigheter og valgmuligheter .Men det er jo ikke helt sant .Kvinner i Norge møter fortsatt liten respekt for ønsket om å bestemme over egen kropp ang fødselsmetode pga økonomiske spare-hensyn ) og må kjempe steinhardt for å bli hørt . Derfor er det viktig å informere uvitende fortvilte kvinner om at der finnes masse privatklinikker i Europa som kan bestilles selvbestemt KS på uten medisinske grunner -så de får øynene opp for at kvinner i dag har VALGMULIGHETER over egen fødselsopplevelse / kropp . Noe våre mødre ikke hadde desverre .Finns en rekke kvinner som i dag angrer på at de fødte vaginalt - og i ettertid ville valgt keisersnitt faktisk .Da de endte opp med uønskede endringer og plager i ettertid .

Syns enhver må få velge det som gjør livet lettest for dem og lykkelig .Skulle være helt unødvendig for gravide å måtte gjennomføre uvillig vaginal fødsel - når det er fult mulig å velge keisersnitt som et mye bedre alternativ for mange .Sier ikke at det er rett for alle - men for mange andre som overhodet ikke ønsker vaginal fødsel - men likevell ønsker barn . Kvinner som støtter et gammeldags system som diskriminerer kvinners mulighet til å få bestemme over egen kropp og gi dem valgmuligheter - er kvinnefiendtlige og ødeleggende for ny generasjon kvinners frihet og likestilling .Dere andre kvinner burde heller støtte at kvinner skal få full bestemmelsesrett over egen kropp .Er ikke godt nok å kunn ha rett til abort og prevensjon . Mulighet til å bestemme over egen fødsel og gis valgmuligheter til keisersnitt - ville fremmet kvinners fysiske og psykiske helse positivt . Slik at retten til god helse og et godt liv blir mer likelig fordelt mellom kjønnene .I dag er kvinner diskriminert .Vi kan ikke beskytte oss mot eks fødselsskader - annet enn ved å unngå å bli gravid .Men er det ønskelig for alle ? Neppe .Derfor er det VIKTIG å opplyse om at der finnes privat klinikker - som gir muligheter til å velge selv ønsket fødselsmetode .Burde vært en selvfølge her i Norge også - som i alle andre engelskspråklige land som har mange flere tilbud til kvinner .Hvorfor skal ikke Norge være på høyde i tilbud og kvalitet innen helse på linje med UK , USA , Australia osv ? Hvorfor skal lille Norge forbli et underutviklet gammeldags land med lavere leve og helsestandard for kvinner og nekte å modernisere seg og følge utviklingen som resten av verden gjør ? Er ikke no kult å leve i et så underutviklet land full av gammeldagse holdninger og løsninger . Nesten flaut at så rikt land som Norge er fortsatt så gammeldags på alle måter .

Jeg hadde en fantastisk fødsel og hadde følt meg snytt om jeg ikke hadde fått oppleve dette. Du har helt rett i at alle kvinner bør selv få bestemme forløsningsmetode, men for meg høres det ut som om du prøver å overbevise deg selv om at keisersnitt er det eneste riktige. Hvorfor ellers nødvendig med så lange innlegg. Blir nesten svimmell av det :))

Annonse

Jada, helt enig i at kvinner i prinisipp bør bestemme over sin egen kropp og greit å opplyse om at det finnes slike klinikker.

Det virker jo som om du er godt informert om alle plagene man kan få ved vaginal fødsel.

MEN en av grunnene til at man er restriktiv med KS er jo det at det er best for barnet å bli født når det er klart for å bli født. Har jobbet på intensiv nyfødt avdeling og det er større fare for at babyen blir veldig syk etter KS enn etter vaginal fødsel.

Kan godt skjønne at de som har ekstrem angst (slik det virker som om du har), foretrekker KS og som oftest går det jo bra.

Men det er jo viktig å tenke på hva som er best for ungen også.

Til HI: Tror ikke jeg ville anbefalt fødselsfilm. Men snakk med jm og se om du kan få ekstra oppfølging. Hvis du blir mere stressa av å lese - slutt å les. Hvis du føler deg mere forberedt av å lese - les. Hvis du ønsker å se en fødselsfilm så rådfør deg med jm om hvilken du skal se.

Og hvis du følger rådet til Anonym og bestiller KS: jeg skjønner godt at du vil gå den veien og regner med at du kan veie argumenter for og imot selv (men du sier jo selv at du vil ha en så natrulig fødsel som mulig, uten epidural).

Dine innlegg vitner om tydelig fødselsangst ja, blir helt svimmel jeg...

1. Norge er med sine NATURLIGE metoder ledende i verden når det gjelder fødselshjelp.

2. Kvinner med alvorlig fødselsangst FÅR, som rett er, planlagt KS ved sitt lokale eller ønskede sykehus. For de dette gjelder handler det ikke om å VELGE, tvert imot føler de at de ikke har noe valg!

3. Du skriver: "Mulighet til å bestemme over egen fødsel og gis valgmuligheter til keisersnitt - ville fremmet kvinners fysiske og psykiske helse positivt . Slik at retten til god helse og et godt liv blir mer likelig fordelt mellom kjønnene"

Hva med BARNETS HELSE??? Det har ikke valgt å bli født, det er våre egoistiske behov som gjør at vi ønsker barn. Skal jeg f.eks si at jeg vil fortsette å røyke 20 om dagen og ta en flaske vin eller to hver helg mens jeg er gravid fordi det er MIN kropp og JEG må ha valget?!?!? Man bør da sannelig gjøre det man VET er best for barnet...

Det er IKKE alltid best for barnet å bli født vaginalt -ofte skades barnet på tur ut . Det er faktisk en hard påkjenning for barnet å bli klemt nærmest så hodeskallen og ansikt er helt deformert etterpå . Pluss mange barn kommer ut med knekt kragebein og armer etter vaginal fødsel og må rett i gips - hvordan kan du påstå vaginal fødsel er det tryggeste og beste for barnet ? Amerikanske gyn.eksperter mener i 2009 at fødende må få bestemme selv om de vil ha KS - da dette også er faktisk tryggere forløsning for barnet enn vanlig fødsel er .Og i verste fall kan barnet KVELES OG DØ av navlestrengen om den surrer seg fast og stopper blod og oksygentilførsel .Så jeg tenker faktisk på barnet når jeg velger keisersnitt . Jeg tenker ikke bare på meg selv .Jeg gidder ikke gå igjennom 9 mnd svangerskap og masse bekymringer - for så å få et dødt barn forde legene var for SENE med å ta keisersnitt ! Eks - spedbarnet som døde nettopp i Kirkenes ! Kan skje på hvilket som helst sykehus i Norge - forde de ALLE er like restriktive med KS her i Norge . De er for trege til å fatte beslutning om KS når ting går i langdrag og ingen fremgang skjer .De venter helt til liv står virkelig i FARE - før de gjør noe . MANGE barn dør på den måten i Norge pga lignende sykehustabber . Det skal i hvertfall ikke jeg risikere skjer - velger derfor KS på forhånd - for å være på den trygge siden og unngå uforutsette fødselskomplikasjoner som OFTE skjer under naturlig fødsel .Unngå å få en grønnsak unge som kanskje er hjerneskadd etter langvarig fødsel .Det skjer også - alvorlige hjerneskader . Så kom ikke å fortell at vaginal fødsel er tryggere enn KS . Det er noe helsevesen ØNSKER folk skal tro - så folk ikke krever KS - slik at sykehusene sparer resurser og penger .Er så mye billigere at kvinner trykker ut ungen for egen maskin og uten noe hjelp - kontra å sette i gang et helt oprasjonsteam for å utføre et keisersnitt !!! Tenker dere ikke at propagandaen kan være nokså FALSK og usannferdig ovenfor gravide - av økonomihensyn i Norge - at de amerikanske fødselsspesialistene har rett egentlig når de skriver på internett at keisersnitt ER TRYGGERE en vanlig fødsel for barnet ! Og ikke av hensyn til pasientene som er en UTGIFTSPOST for et offentlig sykehus som skal nedskjære og spare stadig mer og mer penger til behandling ! - Dermed velger og oppfordrer sykehus til billigst mulig behandlingsmetode - ALLTID ! Er neppe hensynet til pasientene som er deres 1 prioritet ! Er nå naivt å tro det syns jeg !

Sorry - men verden er kynisk og økonomi hensyn går foran folks helse ....desverre ! Derfor - jeg SKAL benytte privatklinikk og betale privat selvvalgt fødsel ( planlagt KS ) - selv om det koster mye - bryr meg ikke , bare jeg føler meg i trygge hender er prisen 2 . prioritet faktisk . .Fremfor 2 . rangs komfor og behandling i Norge ...med utolig liten innflytelse eller medbestemmelsesrett over egen kropp .Er skremmende å ikke ha noen innflytelse selv eller rett til å BESTEMME over egen fødsel - og bare håpe en er heldig å får hensynsfulle leger / jordmødre- rene lotto .Vet jo aldri hva slags mennesker en havner bortti under en fødsel .Kan jo være noen helt udugelige vikar leger eller leger på 75 år he he / jordmødre folk på vakt akkurat da ....Nei - føler ikke norsk helsevesen er trygt jeg . Vil føle meg mye bedre ivaretatt på privatklinikk . Er en grunn til at velstående folk ofte betaler egen privat fødsel og ofte velger keisersnitt ...Offentlig tilbud kan IKKE konkurrere hverken i servise eller komfort desverre med privat helsetilbud / klinikker : )

Herregud... Ser du ikke at du prøver å overbevise alle om at det ikke finnes noe annet alternativ enne keisersnitt?

Jeg er førstegangsfødende og 31 år. Utdannet innen helsefag og har vært med på både vaginale fødsler og keisersnitt. Det at man anbefaler vaginale fødsler er ikke forankret i penger og ressurser. Det er begrunnet i lavere komplikasjonsrate hos både mor og barn.

Jeg frykter også å revne skikkelig under fødsel og at man slipper jo dette problemet med keisersnitt. Men dette er så langt jeg kan se eneste fordel med keisersnitt.

Keisersnitt gir større risiko for blødning og infeksjon hos mor. Større risiko for komplikasjoner ved senere graviditeter. Hyppigere behov for pustehjelp for den nyfødte siden lungene inneholder mer væske enn etter en vaginal fødsel. Mer smerter og immobilisering etter fødselen. Riktignok er komplikasjonsraten liten i vestlige land, men jeg synes keisersnitt blir en for lettvint løsning dersom det ikke fines noen andre medisinske grunner eller svært alvorlig, behandlingsrefraktær fødselsangst.

Og innlegget til HI gjelder om det er tilrådelig å se fødselsfilm. Hun ber ikke om å bli overbevist om å ta keisersnitt.

Og en ting til ! I Norge får en IKKE erstatning selv om sykehusene innrømmer feilbehandling var årsak til eks en dødfødsel ...Er i hvertfall utrolig vanskelig i det hele tatt å få lege / jordmor til å INNRØMME feilbehandling i det hele tatt etterpå etc

På privatklinikk tør de stå til ansvar for den jobben de utfører og hver pasient er godt forsikret . Der kan selveste Legen som gjør feilbehandling bli personlig saksøkt og måtte betale erstatning til sine egne pasienter .ULIKT NORSK SYSTEM . Tror nok de gjør sitt BESTE for å unngå erstatningssøksmål der - kontra i Norge- og dermed LYTTER til pasientenes ønsker , hvor leger har nærmest ubegrenset stor tabbekvote og våger derfor utsette pasienter for større risikoer - uten at de selv må stå til ansvar eller kan saksøkes i ettertid - OM det går galt . Bare det er en stor forskjell . Leger som ikke er personlig ansvarlig for den jobben de gjør - stoler ikke jeg på gjør en like god jobb som utenlandske leger ansatt på privatklinikk . De Norske legene er umulig å klandre -og er så utrolig beskyttet i Norge - uansett hvor grove feil de gjør og hvor stor unødvendig risiko evt. lidelser de utsetter pasientene for .Men likevel skal de ha all makt til å bestemme behandlingen til pasienten -og det ofte uten å lytte til pasientens ønsker for behandling ? Blir jo feil - når de selv ikke er ansvarlige om ting går galt....faktisk .Da unskylder de seg med at det var et uhell og sykehuset ikke kan klandres osv .... og de får alltid medhold i pasientskade erstatningsnemda . Nei - det systemet stoler jeg ikke på er RETTFERDIG ovenfor pasientene .Derfor har 0 tillitt til yrkesutøvere som selv ikke holdes ansvarlige for sine egne feilvurderinger og handlinger - alltså norske leger ! Hull i hodet at disse skal få lov å ta avgjørelser over hodet på pasienten - når de ikke vil ta ansvar - mener jeg ! Ingen yrkesgrupper er vell mer beskyttet mot søksmål - enn legene er i Norge ? Vet bare at gjør jeg en liten feil i mitt yrke - så må jeg selv rette det opp og er selv 100 % ansvarlig for at kunde er fornøyd . Slik bør det være for leger også ! Er tross allt mitt liv og kropp de leker med - når jeg er pasienten dems . Det har legene visst glemt . HVEM - som må leve med konsekvensene etterpå om deres behandlingstilbud går galt ...og den i tillegg var uønsket på forhånd . Men ble påtvunget pasienten . UFF

At folk blir overbevist om at KS er bedre og mer humant ( smertefri forløsning ) alternativ enn vanlig gammeldags fødsel - kan du ikke gi meg ansvaret for . Kan ikke folk tenke og vurdere selv tror du ulemper og fordeler ? Er flere innlegg som anbefaler henne å ikke se film av vaginal fødsel - forde det bare vil bli for sterk kost og skremmende for henne .- Hvordan kan dere da påstå vaginal fødsel er det riktige og beste for henne da ? - om hun bør unngå å se real life " virkeligheten " ? Jeg tror mange tenker det samme som meg selv ... Det man ikke orker se på film - har en neppe godt av uansett : ) Du har planlagt flere barn enn 1 - derfor du tenker på fremtidige svangerskapskomplikasjoner om de tar ks og ønsker derfor vaginal fødsel - så neste svangerskap blir mindre risikoer ved .Men jeg skal bare ha 1 , er nok for gammel til å få flere uansett , orker neppe en gang til - trenger derfor ikke bekymre meg for flere svangerskap jeg .KS er da beste valg - hvorfor utsette underlivet sitt for så mye strekk og skader og permanente nerveskader i underlivet også - dårlig sexliv i kanskje 10 - 20 år fremover - når man ikke ser for seg en karriere som fødemaskin likevel - og å føde barn ikke er ENESTE GLEDENE i livet uansett ? For bare 1 unge - orker jeg ikke de kroppslige konsekvensene i ettertid ( slapp og svak bekkenbunn osv ) .For konsekvenser har det - uansett metode .DET - skal man også være obs på ! Men planlegger dere 3 - 4 barn - storfamilie så er såklart vanlig fødsel å foretrekke ! Jeg prioriterer det som er viktig for meg i livet-deriblant beholde et godt sexliv og parforhold ikke minst - er jo vant til det - ettersom man er ganske så voksen i dag !

Andre kvinner prioriterer det å få mange mange barn , og sexlivet er kanskje 2 prioritet ? Eller siste prioritet kanskje for noen kvinner i livet ? - som sin form for selvrealisering kanskje - det å få mange barn ? Jeg har karriere og andre ting - så vil ikke ha noen storfamilie - verken tid eller lyst til det ! Så for meg passer KS da strålende ! Er et valg jeg og min partner kommer til å bli fornøyd med senere ... tror nok det ja !

Ja ja ! Du er utdannet selv innen helsefag og har selv sett både KS og vanlig fødsel og gjordt opp din egen vurdering og mening . Du er 31 år og voksen - så da vet du jo hva du går til ? Og valget er opp til deg .

Til Anonym:

Anbefaler deg å se dokumentaren "The business of beeing born" før du går ut med flere så sterke anbefalinger for KS, spesielt siden du viser til amerikanske eksperter. For du har helt rett når det gjelder en ting: Økonomi går foran alt annet - hos amerikanske sykehus! Og det er mye bedre butikk for sykehusene der å foreta KS enn å vente på en naturlig fødsel...

I USA blir nesten hvert tredje barn forløst med KS, og hvis dette er så bra som du påstår, hvordan kan det da ha seg at de ligger blant VERDENSTOPPEN når det gjelder dødelighet ved fødsler, både hos mor og barn??????

I hele resten av den vestlige verden (les: europa, skandinavia, australia etc.etc.) tilsier erfaringene at vaginal fødsel uten medisinske inngrep er det som er best både for mor og barn der alt er "normalt". Så vær så snill: Skaff deg litt mer kunnskap, før du skremmer vannet av flere gravide kvinner!!!

Og til slutt til HI:

Det aller beste du kan gjøre, er å skaffe deg mest mulig kunnskap!

Kunnskap gir trygghet og ofte bedre selvtillit! De beste fødslene er dem du selv føler du har kontroll over!

Hilsen gravid mamma over 30 år!!

Og Scandinaviske land med Norge øverst oppe på lista ligger i verdenstoppen når det gjelder invalidiserende SFINKTERRUPTUR hos mor - som kan føre til utlagt tarm i værste fall ( Stomi ).

Er det virkelig så mye bedre ? Er det ikke litt lettere å leve med komplikasjoner etter et KS enn etter en fødsel tross alt ? Det mener faktisk mange . Og er utrolig sjelden folk dør under KS ,for en skremselspropaganda du kommer med .... herlighet, KS er jo verdens mest vanlige opr - og veldig trygt i dag - i såfall må jeg minne deg om at 500 000 kvinner dør også hvert år i verden under naturlig fødsel hvor KS ikke er mulighet å få . Hvert eneste år ! Så naturlig fødsel er fortsatt skyld i langt flere dødsfall enn KS på verdensbasis ! Og ofte er de som får KS fra før i meget dårlig form eller har svangerskapskomplikasjoner som eks alvorlig svangerskapsforgiftning etc - KS har berget langt flere liv enn det har tatt liv .Hvorfor er det så vanskelig for deg å innse fakta ?

Vil bare si ifra,at babyen hadde ikke snudd seg sist jeg var hos jordmor,så da begynte vi å snakke om KS. KS i seg selv er greit,men bedøvelsen i ryggen er mye mye skumlere for meg enn en fødsel noengang kan bli.

Nå som babyen har snudd seg rett vei,og det mest sannsynlig blir vanlig fødsel på meg likevel, så kan jeg bare si at jeg er helt utrolig letta.

Så jeg har visst blitt kurert for fødselsangsten min,tror jeg.

Ville bare si takk for råd og sånt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...