Gå til innhold

hjelp noen!!! Noen som har opplevd dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ei mamma til ei som fyller 3 år i mars.

Er helt fortvila å skikkelig engstelig. Altså på lørdagen så bæsja hun litt sånn rød avføring, kunne tydlig se at det var blod. skjedde 3 ganger denne gangen, men siste gangen, så var det som ei stor sørpe bare, skikkelig diare, med helt rød blodaktig avføring og slim. klaget også på at ho hadde veldig vondt i magen. Må også nevne at ho spiste maxboller i tomatsaus dagen før. Jeg ble jo selvsagt engstelig og tok kontakt med legevakt, men der jeg fikk beskjed av legen at dette var helt ufarlig siden hun ikke hadde feber, sikkert en rift mente han. Men I går (søndag),hadde hun ikke avføring i hele tatt. SÅ jeg regnet jo selvsagt dette som rift da, inntil hun kom hjem fra barnehagen i dag, å hadde bæsja blod igjen. ellers frisk og opplagt, leker og koser seg. Men om ho har hatt en rift i endetarmen, kan det komme blod derfra i 3 dager? regner med ikke tomatsausen har holdt seg i tarmen så lenge. i og med at ho har bæsja flere ganger etterpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg vil tro det kan komme blod fra en rift i flere dager. Jeg er slv plaget med rift i endetarmen, som for meg er vanskelig å få til å gro, så der kommer det stadig blod. Så lenge det er friskt rødt blod ville jeg ikke vært bekymret. Men om blodet er mer brunt kommer det nok fra høyere opp i tarmen, og er lurt å få utredet. Hvis hun blir litt hard i magen kan riften lett revne litt på nytt. Gi henne masse væske så hun holder avføringen myk. Men kommer det store mengder blod og hvis det vedvarer ville jeg sikkert kontaktet fastlegen likevel:) men ikke bekymre deg, det er nok helt sikkert en rift:)

Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med fastlegen min med en gang. Synes det var et rart svar å få fra legen på legevakten. Har selv vært plaget med blod i avføringen og min fastlege sa at ved blod i avføringen skal man ALLTID ta seg en tur til legen å få det sjekket. Er jo ikke verre enn at det ikke er noe galt, og at det er en rift (noe det mest sannsynlig er) men hva om det ikke er det? Så jeg hadde krevd å få en legetime til barnet mitt.

Skrevet

Får stort sett beskjed fra leger at, om det ikke vedvarer, er friskt blod nesten alltid fra en rift neders i endetarmen. Hvertfall det vi ble opplært til på medisinstudiet. Men det er jo forskjell på blod - farge, mengde osv.

Er du usikker er det jo bare å få en legetime, men jeg er ikke overrasket over at du fikk den beskjeden på legevakta. Men hold et godt øye med det.

Lykke til.

Skrevet

ville anbefale å drikke mye VANN

(ikke saft, melk osv kun VANN)

for å holde avføringen myk og ikke få flere rifter...

andre drikker kan gi motsat effekt -vanndrivende

las mye om det i spesiel literature...

melk kan gi fordoyelse plager hos mange

anbefaler fiberrikk kost

her i hærheten en liten gutt på 2 år hadde nlod i avføringen

og det viste seg at han fikk E.coli bakterien...

håper ikke dette din tilfelle..

kutte ut helt saft i hvert fall ! mindre melk

god bedring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...