Gå til innhold

Spise sjøl..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt på snart 1 år har aldri vært så gira på middagsglass.

Så jeg har gledet meg til han kunne begynne å spise det samme som oss.

MEN, han har funnet ut at han skal spise selv...

Jeg setter noen biter på gaffelen, og han plukker av for så å putte i munnen. Putter av og til gaffelen i munnen selv.

Synes det er vanskelig å ha "kontroll" på hvor mye han egentlig får i seg, for mye havner jo på gulvet..!

Hmm, flere som er i denne fasen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, du får veie det før du gir han det, så samle opp det som havner på gulvet og veie det etterpå, så vet du hvor mye han har spist;-)))

Samme her, skal gjøre SELV, så da får hun gjøre det. Har blitt mye flinkere de siste par månedene(er 14 mnd nå), så bare de får øvd seg nok, så blir de flinke til slutt! Her kan man ikke se hvor mye som har havna på gulvet, for alt "svinn" putter hun i gapet på det store, siklende monsteret som sitter trofast på gulvet ved siden av stolen hennes og venter på utdeling til de fattige....

(noen ganger ombestemmer hu seg når det er halvveis på vei ned i gapet hans, så da drar hu ut biten og spiser'n sjøl. Snadder!

Skrevet

Her er snuppa 7mnd (så hører ikke til på dette forumet egentlig), og hun spiser det samme som oss innimellom, eller så får hun en eller annen grøt og grønnsaker jeg har laget (spiser sammen med oss i hvert fall uansett), bare at det er most. Og hun spiser selv også. Bare de får en periode med øvelse og hvor de får lov til å "utfolde seg" med maten, så spiser de nok fint av seg selv etter en stund. hun synes det er gøy å ta tutkoppen og skjea selv, og kjenne på konsistensen på maten og søle litt med den og putte litt i munn og slik. og søl blir det jo, men skal man lære så må man vel forske og finne ut av ting;) Har aldri prøvd middagsglass, men da gir man kanskje maten rett fra glasset og er ikke så lett å få spist av det selv kanskje? han spiser vel til han er mett, er det så viktig akkurat hvor mye det er?

nå leste jeg gjennom det jeg hadde skrevet, og det kunne sikkert virke kritisk, men det var ikke det jeg mente ;) men føler vi er litt i samme fase selv om jenta mi er yngre.

Skrevet

Jeg faar sjelden mate jenta mi. Og idag var middagen kylling med tomatsaus (hakkeke tomater, tomatpure, loek, champignon) - du kan tenke det saa ut her!!! Ga henne dette som kveldsmat siden vi spiste middag kl 18 - er ogsaa veldig usikker paa hvor mye som gikk inn ... Men jeg tenker at hun spiser det hun trenger (saa lenge maten faller noenlunde i smak), og saa faar hun jo melkeflaske til kvelds, saa da spiser hun vel mer av den, om hun ikke er mett av middagen. Men er ikke helt enkelt nei. Hadde vaert veldig enkelt om de spiste glass ...

Skrevet

Leah skal også spise selv, har holdt på med det noen mnd nå. Hun blir jo flinkere og flinkere, men mye gris fortsatt:) Har oppdaget at når hun begynner å bli mett, da har maten en tendens til å havne på gulvet litt mer bevisst. Tror de får i seg den maten de behøver uansett, kanskje spise litt mer til kvelds om det meste av middagen havner på gulvet..det gjorde Leah i kveld:)

Skrevet

hehe samme her, har kjøpt en sånn "heldress" som hun har på seg når hun spiser(den er det bare å skylle etter middag). Hun har blitt riktig så flink og prøver å bruke gaffel og skje!

Mye havner på gulvet eller i gapet hos hunden her også, men hun får nok i seg en del alikevel:)

Hun er 14mnd, og å spise selv er utrolig stas! Hun spiser mye mindre om hun ikke får gjøre det selv, og hvordan skal de ellers lære?

Skrevet

Jo da.. Her spises det selv, og det stort sett med hendene. Jeg pleier å la henne få en gaffel/skje og jeg har en. Så gir jeg henne mat litt innimellom. Hun får i seg en god del, selv om mye blir sølt ut også. Jeg tror det er viktig at de får prøve seg selv, selv om det tar laaang tid og blir endel vask av klær og fjes i løpet av dagen :)

Skrevet

Her spiser snuppa selv, har gjort det siden hun var rundt 7 mnd tenker jeg. Hvis vi har noe til middag som er for grisete til at hun kan spise selv med fingra, får hun middagsglass. Hvis hun spiser selv merker vi fort når hun er mett. Da begynner hun og leke med maten og sleppe den på gulvet. Helt frem til hun gjør det, bare gir vi henne mere mat på fatet.

Du kan nok slappe av. Får han ikke nok mat så sier han nok ifra. ;-)

Skrevet

Jentene våre har fått spist selv siden de var ca 8-9 mnd. Har aldri tenkt over at de ikke får i seg nok ettersom de begge har sagt tydelig fra hvis de er mer sultne:) Og om de er mette...

Eldstejenta har heller aldri sølt noe spesielt med maten. Da er det nok verre med minstejenta:)

Skrevet

Utrolig sprøtt hvor forskjellige disse barna våre er :-) Jenta vår er matvrak, begynte tidlig å spise selv, men det har vært minimalt med grising.. veldig konsentrert på å få alt i munnen. Nå er hun 18 mnd og har spist selv siden hun var rundt 11 mnd, nå søler hun ekstremt sjelden og mest ved uhell. Hvis hun ikke bestemmer seg for at hun vil leke med det hun drikker på da, da blir det fort søl!

Kanskje bare gi gutten din en slik "overall-smekke" og la ham spise med fingrene og prøve seg fram? Manerene kan komme siden! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...