msola Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Vi skal til Spania i juni, og jeg er kjempespent! Småen på snart 2 har aldri flydd før og jeg er spent på alt fra flytur til selve oppholdet på et familievennlig hotell. Regner med at opplegget der er bra. Noen som vil dele tips og erfaringer? Drasser man f.eks. på egen trillevogn, eller kan man som regel leie det der? Noen ting som kan være lurt å ta med i kofferten til den lille?
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Vi var i Kreta når snuppen var 13mnd, (og jeg var 6mnd på vei med nr2...). Flyturen på 4timer var det jeg gruet meg mest til, men det gikk helt fint. Hadde med noen leker, kjeks ol, og drikke. På veien hjem igjen ble det "natt-fly" og det var litt verre.(var litt redd for å måtte sitte i 4timer med en overtrøtt unge på fanget) Men heldigvis var flyet ikke fullt, så vi med unger fikk legge oss bak i flyet og kunne sove=) På hotellet lå hun bare i dobbelsengen med oss. Vi kunne fått låne reiseseng om vi hadde trengt. Hadde med vår egen trille (maclaren techno xt) og den var super å ha med på turen! Og den brukes mer nå i ettertid enn sportsvognen... Har lest her inne at i spania kan man leie "barnepakker" med vogn,seng og bilstol?! Men det er det bare å ringe hotellet/reiseselskapet å høre om. Vi hadde med grøt,frukt,nan,bleier og badebleier til snuppa, men er vel ikke sikkert dere trenger noe av det til en på 2år. Og vi hadde ikke trengt å ta med så mye. De solgte frukt,grøt,nan og bleier i butikkene der og,,,, Det viktigste er nok at du bare gledre deg, og ikke stresser/bekymrer deg for mye,så går nok alt strålende!! God tur=)
Jente23, Nathalie, gullimagen Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Signerer denne:) Lurer på omtrent det samme:) Skulle til å lage en tråd om det selv.. Bare at vi skal til Tenerife med vesla vår på 13 mnd i 2 uker.. Lurer også på om vi skal ta med bleier eller kjøpe der nede, om vi skal ta med middagsglass og hva vi skal pakke osv.. Er mye å tenke på!!
mamman til to gutter Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Bleier har de i alle land, så det får man alltid kjøpt. I Norge er bleier veldig billig, så stort sett er det dyrere dit man skal, men vi har ikke prioritert bleier hvis vi har hatt dårlig plass, kun hatt med til de første dagene for å slippe og løpe ut å kjøpe bleier med en gang vi kommer ned. I Norge er det strenge regler for hva som kan være i barnemat og andre land har ikke alltid de samme reglene, så selvom man kjøper feks Nestle som er et kjent og trygt merke i Norge, så kan det være helt andre ting i det i andre land. Feks er det mange steder det er mye sukker tilsatt i barnegrøten. Trillene man kan låne/leie på hotellene varierer ofte i kvalitet. Noen har ordentlige med gode kalesjer, mens andre har utslitte, med små dårlige hjul uten kalesjer, så hvis dere har en god trille, så ville jeg tatt med den. Man betaler ikke ekstra for å ha med vogn til små barn på flyet. Eneste ulempen er hvis den blir ødelagt, men med en god reiseforsikring, så får man tilbake pengene hvis man er uheldig. Ellers så har ikke små barn egen bagasjekvote, så jeg ville satset på å pakke til dem i samme koffert som foreldrene. Badebleier/badebukse er lurt å ha med så man slipper uhell i bassenget som kan være både ubehagelige og pinlige.
❤lille stjerne❤ Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har vært på 14 timers flytur med mellomlandinger med min lille da hun var 4 mnd og 5 mnd gammel (vi var i Thailand). Det gikk overraskende greit på flyturen både for oss og for andre som var på samme fly med småbarn. Bare ett av de andre barna som gråt en del, men det må man jo regne med at småbarn gjør iblant. Vi hadde pakket veldig lett, bare litt klær og en pakke bleier. Snuppa ble ammet ennå, så vi trengte ikke å tenke på mat i det hele tatt. Bleier fikk vi lett tak i der nede, Huggies. Etter hva jeg har hørt så er bleier ganske dyrt i Spania og Hellas, og det kan være vanskelig å få tak i de større størrelsene da barna der nede nok slutter tidligere/er mindre enn våre norske barn. Kvaliteten på bleiene er også litt varierende. Hvis dere velger å kjøpe bleier der nede så ville jeg spart 2-3 norske bleier til flyreisen hjem i tilfelle de spanske bleiene lekker fortere. Hva man får tak i kommer nok litt an på hvor man er hen, jeg har f.eks vært på Lanzarote og der fikk man tak i både makrell i tomat, geitost og kaviar + Nestlè mat og grøt (dyrt, men for 14 dager går det jo). Ang seng og vogn så signerer jeg de over her, man kan nok få leid på de store barnevennlige hotellene, men det må avtales før avreise. Personlig ville jeg nok valgt å ta med en reisetrille eller evt en brukt vogn hjemmefra, så vet man hva man har og barnet kjenner vogna hjemmefra. Ellers tipser jeg om følgende saker og ting: *Termometer, Pinex, pinsett, plaster og sårrens. Nesedråper. Antibac servietter! Kjempelurt å tørke av fingre før man spiser, smokken som detter i bakken ol ol. Minsker risikoen for oppkast/diarè masse! *Pakk lite og enkelt av klær, det er ikke all verdens som trengs og man får alltids kjøpt ei t-skjorte om det trengs. *Et par små tepper, helsetepper f.eks kan være gode å ha både på hotellet, flyet og i vognen. *Noen leker og bøker hjemmefra. Gjerne noe som ikke er helt uerstattelig og leit å miste. Trengs ikke så mye, man kan jo kjøpe bøtte, spade, ball etc når man kommer fram. *Myggnett og refleks til vogn *Til snuppa mi som er 16 mnd har jeg anskaffet en slags sele. Det er en liten sekk som hun har på ryggen med bånd på som jeg kan holde i. Genial på f.eks flyplasser, ukjente steder ol synes jeg. Så kan hun få komme ut av vognen uten at jeg er redd hun skal bli borte. Kjøpt på www.barneshoppen.no (2-1 harness buddy). De har også noe lignende på enkelte Babyshop butikker. *Hva gjelder mat så er det jo veldig avhengig av barnets alder, hva det er vant med å spise, om det er kresent på nye smaker, hvor man skal bo etc. Det kan nok være lurt å gardere seg og ta med f.eks et par bokser leverpostei og en smøreost. Noe grøt/middagsglass kan også være greit å ta med. Hvis man bor et sted med kjøleskap og kokeplate er det ikke så vanskelig å trikse sammen noe minsten kan spise. Og noe finnes det sikkert på restauranten som minsten liker også. Om de spiser litt lite eller ensidig på en ferietur går helt fint! Flaske eller tutekopp er sikkert greit å ha med seg. *Til flyturen har jeg følgende råd: Prøv å unngå av barnet er sultent eller overtrøtt når flyet går. Ha med forskjellige småsaker som kan underholde og avlede barnet, gjerne et par småting som barnet ikke har sett før, det er spennende. Rosiner, noen kjeks, små bøker, en liten dukke, bil eller lign gjør susen. Og litt vandring i midtgangen hører med! Klesskift og bleie, våtservietter og en pose til å ha evt tilgrisede klær i er lurt! Smokk og reservesmokk i tilfelle den blir borte! La barnet suge på smokken ved take off og landing. Ta det som det kommer, ikke bli stresset selvom barnet skriker litt når flyet tar av. De fleste har forståelse og de som evt ikke har det får bare sitte der og tenke på at de har vært små selv en gang også! Ønsker dere god tur og håper dere får en fin ferie!
Gjest Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Var når mellomste var 1,5 år. Flyturen ned gikk ganske greit (5,5 time), men hjem igjen var det et sant mareritt! Mitt tips er å ikke benytte deg av muligheten å gå først ombord (småbarnsfamilier får jo lov til det), men heller gå aller sist inn, da blir det minst mulig tid i køer og i flyet. Vi skal nå når mini er 20-21 mnd, og da kommer vi ikke til å gå inn før alle andre er på plass i hvertfall. Miniutgave av 4-på-rad var veldig greit å ha, brukte mye tid på å putte nedi og ta ut igjen. Tegnesaker er også ok. Selve oppholdet var greit, men jeg synes det ble utrolig slitsomt å ha med seg et så lite barn, så må innrømme at jeg gruer meg litt til denne turen. Blir sikkert noe annet om man har et barn som sitter mye i ro og liker vognen, men slik er ingen av våres minste, vi måtte jogge etter mellomste i ett kjør og ser for meg mye det samme nå. Tips: Be om å få maten til barna/barnet samtidig med at dere får maten!!! Ellers risikerer dere at ungen får maten opp til 10-20 minutter før dere og er mett innen deres mat kommer og da vil ned for å løpe, dermed blir det enten hyl og skrik, eller en må sluke maten mens den andre jogger etter ungen. Får alle maten på likt så sitter jo ungen også å spiser når dere spiser = mye roligere måltid :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå