*Novembermor*Sebastian<3 Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Hei:) Har en gutt på snart 2 mnd. Helt siden han var nyfødt har vi slitt med å få han til å sove. I begynnelsen tok jeg det ikke så ille for han er jo en baby,og det er vanskelig å skille mellom dag og natt! Men nå føler jeg det blir vanskeligere og vanskeligere for hver eneste dag. I begynnelsen brukte vi alt fra 20 min-30 min på å få han til å sove,men nå tar det 4 timer. Er såå slitsomt og skikkelig frustrerende. Har prøvd masse triks jeg fikk hos hs,men ingen av de fungerte. Er på randen til å gi opp. Han er verdens nydeligste lillegutt,og gir ikke tegn til smerte osv. Men nå¨gruer jeg meg til hver gang han skal sove fordi jeg vet det er ett mareritt omtrent. Vi har innført også sove rutiner for han,og de følger vi hele tiden. Men han vil altså ikke falle til ro. Noenganger sovner han lett og tungt,men våkner da etter alt fra 5 min- 30 min. Noenandre som har hatt det slik? Går dt over? Synes synd på babyen min som ikke klarer å sove når han er trøtt! P.s Han ligger i egen seng til natta,og vi prøver å unngå å legge han når han er overtrøtt! Lar han gråte også,men tilslutt brekker han seg, Så da må jeg ta han opp. Radio,uro ol. Fungerer heller ikke! Råd mottas med takk:)
Linn og gullet Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Det første som slo meg er, når legger du han? Vet du at han er mett?? Gutten vår hadde store problemer med å sovne, ble gjerne 2-3tiden om natta i de første mnd. Men så begynte jeg å gi flaske om kvelden, pumpet meg og ga han tillegg hvis ikke det var nok, og da sov han mye bedre. Ofte så våknet han etter en stund, men da satt vi ved siden av han og klappet han på hodet forsiktig... Kjenner til det å gråte til de brekker seg, gutten vår kastet opp etter kort tid. Forresten sovner han av seg selv, eller hvordan sovner han??
*Novembermor*Sebastian<3 Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2009 Hei Linn! Tusen takk for svar:) Vi begynner leggingen mellom 20-21. Han får flaske. Han virker mett,for han vil som regel ikke ha mer. Og det hender faktisk at han sovner og da får han ikke rapet ordentlig,men da våkner han som regel igjen etter max 3o min. Og da lys våken! Han sovner ikke av seg selv. Han sovner etter at vi har holdt på han og vugget han. Dette er det eneste som faktisk har fungert. Men nå ser det ut til at det ikke fungerer heller. Jeg ville ikke bysse/vugge han i søvn,men det har rett og slett blitt eneste løsningen. Han får smokk når han gråter i senga,men den flyr rett ut igjen! Er såå sinnsykt frustrende dette her altså. Håper ting blir bedre ved 3 mnd. Men nå har jeg følelsen av at det blir bare verre og verre. Det er vel for tidlig å prøvd med tynn tynn ris velling på kvelden vel? De gjorde jo dette i gamledager! :s Er første gang for meg dette,så er veldig rådvill!
November nurk, i Desember Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Hei. Dette høres så fryktelig kjent ut. Gutten min er 8 uker nå, og skal til manuellterapaut denne uken. Fant ut at han har en låsing i nakken. Vi trodde heller ikke han hadde vondt. Var bare rasende sint. Og jeg bysset og gråt og bysset til tider. Vet ikke ang velling. Men jeg har begynnt å gi mme til natta. Selv om han blir mett på mm egentlig. Men han blir ofte mye roligere av erstatninga. sover i alle fall 2 timer da. i steden for å hyle etter 5-30 som du også nevner. Men sliter da igjen etter han har fått mat på natta. Og i natt holdt vi på i 3 timer! Jeg har også måtte gjort alt jeg har sakt jeg aldri skal gjøre.(innenrimligheten grenser) Masse lykketil
msunicorn Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Hei! Kjenner meg igjen jeg også. Har ei jente på 2 mnd som jeg prøver å innføre leggerutiner på. I det siste har jeg lagt henne kl 21, selv om jeg vet hun ikke sovner før 12-1 om natten. Men nå skal jeg begynne å legge henne kl 20, fordi hun lett blir overtrøtt, og da har vi det gående med hysterisk skriking. Begynte å legge henne 20 først igår. Unngikk den verste hylinga da. Litt skriking, og 100 turer på soverommet for å gi smokken og stryke litt på kinnet ble det, men heller det enn hysterisk gråt. Fikk mat kl 22, fordi hun spiser annenhver time før hun virkelig sovner før natta. (da kan hun sove 3-4 timer i slengen) Hun sovnet ikke før 123 men lå i det minste bare og pludret. Det er klart at man får ikke gjort så mye annet den kvelden da men..det går seg vel til! Gleder meg til hun sovner kl 19 og sover hele natta;) Det høres ikke ut som om gutten din er sulten da, hvis han ikke vil ha mer mener jeg..hvor lenge holder du på med smokken da? Her og flyr smokken rett ut...men jeg stapper den inn igjen. Frustrerende, ja! Men plutselig sovner de er håpet mitt! Og jeg tror og håper at det skal funke. Byssing og bæring har jeg aldri prøvd faktisk.. Er førstegangs jeg og så hadde vel ikke noe godt råd til deg! Men det er ikke lenge siden snuppa mi sovnet kl 5 om morran! Så det fins håp!!
msunicorn Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 haha..sovnet ikke før 123 faktisk..! det skulle være 23!!
*Novembermor*Sebastian<3 Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2009 hvordan fant dere ut av det da? Gutten min har fått mme hele tiden! Det er slitsomt altså! Masse lykke til selv:)
November nurk, i Desember Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 vi fikk henvisning til fysio av legen på HS. Men leste her kiss-kidd.no Og fant mange likhetstrekk. Trenger ikke å være KISS. Men en enkel låsning. Og det er det ikke alltid du kan se det på de heller uten å ha fagkunskapen. Men et klart tegn på låsning er favoritt siden. Altså at han helst snur seg til en side. eller at han tar ett bryst lettere.(men nå ammer jo ikke du da) Begynnte å lese om dette for et par uker siden så har ikke beste kunnskapen da.
FruBoger fødeklar Skrevet 2. februar 2009 #9 Skrevet 2. februar 2009 Han er jo ikke så gammel, kan ikke forvente at han vil sove når du vil han skal:P Her lar vi det skure og gå, har kveldstellet på samme tid hver kveld og slokker lys/lyd dempes.. så hun forstår at nå er det kveld.. men når hun skla sove styrer hun fremdeles selv, nytter ikke å legge henne i senga... Lar henne heller ikke ligge å gråte, de er altfor små til det enda. Min er 2 mnd nå, og sovner bare på fanget i stua enda.. spiser seg god og mett, raper og sovner på armen (klemt inntil meg).. virker som om ho trenger "beskyttelsen" og varmen.. for om ho bare ligger på ammeputa nytter det heller ikke.. og nærmer vi oss soverommet illskriker hun, det forstår ho:P Men du får jo sjekke for kiss-kidd, alt mulig annet rart:) Mulig det bare er det... noen unger er lettere å legge enn andre, sånn er det bare.. Bare glad ho sover mye om natta og våkner opp blid som ei sol:) Så da får "sola" stå opp nå ho vil:P
FruBoger fødeklar Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 Kom på litt mer: -kanskje han er for mett når han legger seg? Stinn? -Kanskje han sover bedre i varmere/kaldere omgivelser? -vi har gitt litt sukkervann om ho illskriker og ingenting hjelper, som regel er hun overtrøtt og har luft i magen.. da pleier hun å sovne etter 15 min.. -smokk? -bygge rede i senga, og varme opp madrassen med varmeflaske? -legge din t-skjorte som "hodepute" Vi starter som sagt alltid med kveldsstellet til samme tid, og da får hun pupp etterpå og tar en bitteliten blund.. men våkner alltid etter fem min, men jeg føler at med tiden vil kanskje den blunden bli til natta:) Så durer det løs noen timer før hun er overtrøtt og sovner... vi står jo opp seint (10-11), så naturlig at natta blir litt senere også.. tror nå jeg:)
Leonella777 Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 Det er nesten umulig å få rutiner på en så liten baby..... Mitt beste råd er bare å la han være våken til han vil sove selv. Glem rutiner foreløpig, det får dere ikke før tidlligst 3-4 mnd! Det er helt normalt
*Novembermor*Sebastian<3 Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 2. februar 2009 I følge hs er vi ikke for tidlig ute. Og jeg legger han ikke til å sove når jeg vil. Han er trøtt,men blir overtrøtt når han hele tiden skriker.. Alle disse rådene du nevner over er fulgt og prøvd:) Eneste frustrasjonen min er at når han er trøtt,tar det opptil 4 timer for oss å legge han. Fordi han ikke klarer/vil sove. Han er for urolig.
FruBoger fødeklar Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Trille litt i vogna da? Går det over trøtthetspunktet og de blir overtrøtte kan man nesten glemme alt:P Det er håpløst:D Til slutt blir de jo hysteriske, stakkars rådløse små Funnet ut at smokk og å stryke mellom øynene fungerer til en viss grad, ellers må hun bare få sovne når hun selv vil... vet det blir lange kvelder her, så jeg prøver å sove med ho på dagen når jeg har muligheten! Nei, lykke til:D Det blir bedre med tiden..heldigvis ikke gått over 0330 her da.. pleier å være kveld rundt 0130... bare prøve å stå opp før og kanskje med tiden legger hun seg før også Null stress
Tulla08 Skrevet 2. februar 2009 #14 Skrevet 2. februar 2009 Her vil hun også sove, men får det ikke til, er urolig slik som du forteller...Og sånn har det stort sett vært siden hun ble født... Hun har KISS... Hadde sjekket ut kiss-kidd var jeg deg! Vår jente gikk fra rimelig grei å legge til mer og mer vanskelig til umulig jo eldre ho ble... Og vi kunne ikke se ho hadde vondt... Du kan ikke se særlig symptomer på dette eller låsning før rundt 3-4 mnd... Noen kan selvfølgelig se det før, men mange ikke...
lizaloo Skrevet 2. februar 2009 #15 Skrevet 2. februar 2009 Hei. Sikkert lurt å få sjekket at det ikke er noe som plager ham, som låsninger o.l . Snuppa hadde det og osteopaten som vi går hos fortalte at for henne å bli lagt ned noen gagner var som å ligge på en glødende plate! Hun er fin nå, men vi måtte virklig ta tak i legging og soving etter ferdig behandling. Det vi oppdaget var at vi styret for mye, med smokk, synging, byssing og lulling og lalling. Noen babyer sliter med å finne søvnen selv og må ofte gråte før de sovner, før det lærer seg at søvnen ikke er farlig, men deilig. Vi brukte en del kvelder hvor vi la henne, tok henne opp når hun skrek, men la henne ned med det samme hun sluttet. Slik holdt vi på i sikkert en uke og gradvis ble tiden kortere og til slutt en kveld vi la henne var det stillt og hun begynte å pludre en god stund før hun sovnet av seg selv. Vi holdt på å få sjokk! Brukte da opp-ned metoden (sovecoach.dk)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 2. februar 2009 #16 Skrevet 2. februar 2009 Har du prøvd med koseklut da *Novembermor*Sebastian<3 ? Det kan gjøre underverker.. En sånn gasklut som mange bruker når de ammer eller gir flaske. La han ha det inntill og litt over ansiktet, gjerne etter bruk så det lukter av deg. Den kluten erstatter litt den nærheten de vil ha av oss. Håper du finner ut av det, om det plager han noe eller om han bare vil være nært mamman sin.
NormaJean Skrevet 2. februar 2009 #17 Skrevet 2. februar 2009 hei. du har sikkert hørt dette før men her er mitt tips: vi surrer lillegutt fast i ett helseteppe slik at han ikke kan veive og sprelle. pakker dynen godt rundt han også. gjør rett og slett slik at han ikke kan røre på seg. vi merket nemlig at grunnen til at han var vanskelig å legge var at han forstyrret seg selv ved å kave og sprelle og dermed ikke fant roen. vi har og montert fjæring på sengebeina, brio bed rocker heter det. da kan vi gjynge lillegutt i søvn hvis han ikke roer seg. når han har sovnet løsner vi på teppet slik at han er fri til å bevege seg. men hva sier helsestasjonen da?
*Novembermor*Sebastian<3 Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 2. februar 2009 Hei alle sammen^^, Dere kommer med mange bra tips,men føler selv at de fleste her er prøvd! Hs sier at noen barn bare er sånn.. Føler at de kommer med veldig mange forskjellige ting. Hu ene sa at jeg fint bare kunne la han ligge å skrike,og hu andre sa det var for tidlig! Så er nok litt rådvill ja:p tihi!.. Men tusen takk for alle svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå