Gå til innhold

Gravid og student:)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg skal ha barn rundt 20 september, og avslutter min tre årige utdanning nå våren. Min store fortvilelse nå er hvordan gå frem slik at jeg kan få fødsels penger ved lånekassen. Ettersom jeg har forstått og lest i andre innlegg så skjønner jeg at jeg må søke meg videre på et fulltids studium til høst/våren? Må jeg søke for et helt år? kan jeg søke på både årsstudier og bacheloor? men noen skriver at en er pliktet til å gå på det valgte studiet året etter en har søkt permisjon?stemmer det? jeg tenker at de kan jo ikke forplikte en til å få mer gjeld, som det vil bli ettersom hvis jeg må gå studiet og ta opp lån/stipend.kan igrunn da bare rett og slett ikke søke på stipend/lån hos lånekassen det året "en egentlig skal gå på skole"?fordi det er jo kun når du mottar støtte fra dem at de har innsyn i din studie situasjon. Nå ble det mange spørsmål, men håper noen kan svare meg. Mvh en som har mye å tenke på nå:)

Fortsetter under...

du må ihvertfall søke årstudium (fullt) hvis du skal ha fødselstipend i et år ( el. 10 mnd da...) du kan søke deg inn på alle slags studier: bachelor, master...spiller ingen rolle.

du trenger nok ikke å fullføre studiet etter fødselspermisjonen.

står ingenting om i reglene at du kan risikere å måtte tilbakebetale stipendet, om du velger å ikke fullføre.

men tror det kan være lurt å skrive en mail til lånekassen ang. dette. veldig greit med mail, for da har du svaret skriftlig.

Og skriv gjerne i mailen at du vil ha svar fra en saksbehandler, og ikke en kundebehandler. Jeg har selv for det meste god erfaring med lånekassen, men har møtt på et par kundebehandlere som tydeligvis misforstod relativt enke spørsmål- men når jeg fikk snakke med saksbehandler så ordnet alt seg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...