Gå til innhold

Er det virkelig et must med barneforsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og funderer på om jeg skal tegne forsikring på småen, eller heller sette pengene inn på en konto til ham istedenfor. Det er jo snakk om en god del penger dersom man sparer dette beløpet hver mnd. Hva har dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har uføreforsikring på jenta mi, fordi det kan bli økonomisk tungt hvis hun skulle bli varig syk. Livsforsikring på barn har jeg aldri skjønt, for hva hjelper det vel med penger hvis de går bort? Ikke får man flere utgifter med det heller. Det er jo derfor jeg og mannen min har livsforsikring, og uføreforsikring på hverandre, for å kunne beholde leilighet og bil selv om noe ille skulle skje med en av oss slik at inntektene gikk ned.

Skrevet

Vi har ikke og har ikke tenkt å skaffe heller.

De tok det opp i et forbrukerprogram for en tid tilbake, før jul. Det var ikke nødvendig for en fikk dekket det grunnleggende av det offentlige om noe skulle skje. F.eks ungen blir sittende i rullestol så får en tilrettelagt huset.

Skrevet

Jeg jobber med funksjonshemmede barn, og det stemmer IKKE at alt nødvendig dekkes av det offfentlige. Riktignok får man hjelpemidler. Men max 20000 til tilrettelegging. Resten får man som lån. Noen boliger går heller ikke å tilrettelegge, og da må man kanskje kjøpe annet eller bygge nytt. og man får likevel det samme tilskuddet, resten er lån.

Et annet problem er at noen sykdommer eller skader gjør at man bør, eller ønsker å være mer hjemme sammen med barnet selv for å pleie det. Pleiepenger (tilsvarer 100% lønn) får man bare hvis det er behov for pleie av livstruende sykdommer. Man kan kanskje bruke sykemelding? Jo, men man får bare sykepenger i 1 år, og hvis man da blir syk, er man uten penger. Omsorgslønn da? Jo, men selv med stort pleiebehov vil omsorgslønn aldri nærme seg vanlig lønn, for det gis ikke for antall timer du bruker på barnet, men regnes etter hva som ansees som særlig tyngende, som andre ikke må gjøre for barna sine, og så får man betalt for en prosentdel av den tiden. Og hvis kommunen din synes at det er bedre for barnet at det pleies av hjemmetjeneste, barnebolig el.l., så kan de la vær å innvilge omsorgslønn.

Var ikke meningen å være reklame for uføreforsikring for barn, men man skal være klar over at det ofte innebærer betydelig inntektstap hvis man vil ta seg av barnet mest mulig selv. Derfor velger jeg å forsikre slik at jeg kan velge med hjertet og ikke av økonomisk nødvendighet, hvis vi skulle være uheldig.

Skrevet

jeg har forsikret mine. Er greit å få en sum utb visst et av barna mine blir ufør og jeg må evt bygge om huset. Man vet aldri.

Som ei anna sa hun hadde bare ulykkesforsikring, for hva hjelper det visst ungen dør. Sant det, men jeg får utb visst de dør også, men det er fordi forsikringa er slik. Visste ikke man kun kunne bare ulykkesforsikre de. Valgte ei forsikring som jeg tok igjennom banken. De har IF.

Jeg hadde nok ikke greid å brukt pengene selv som jeg hadde fått utb ved død. Da hadde det gått til begravelsen evt og så delt det på søskenene heller. Uff for en ekkel tanke :S

Skrevet

Vi velger også å forsikre, av de samme grunnene som Evetho nevner. Og slik at vi har muligheten til å velge privat sykehus/lege om det skulle være nødvendig. Er ofte lange ventelister osv. på offentlige sykehus...

Om først noe (gud forby) skulle skje, er det greit å slippe å tenke på penger iallefall... Men er viktig å sette seg inn i hva forsikringen dekker og ikke, sjekke ut flere selskaper slik at en får det en er ute etter og ikke finner ut når man trenger den, at den ikke dekker det man trodde...

Skrevet

Vi har forsikret alle våre.

Min mann aket på en bil og slo ut en tann og mange ble blå. Han fikk dekt den biligeste behandling til han ble 18år.

Tann protesen datt ut pga de tennene den var limt fast i smuldret opp. Får ikke rett til å få dekt for å fiskse på det pga han ikke var forsikret selv om skaden oppstod da han aket på bilen var ca 7år.

Skrevet

Hvis man forsikrer barnet, kan foreldrene da bruke utbetalingen fra forsikringsselskapet som de vil? Det er jo ikke foreldrenes penger, men barnets. Var det ikke en sak på dette i nyhetene - om foreldre som ikke fikk bruke forsikringspengene til å bygge om sitt eget hus?

Skrevet

Jeg jobber som finansrådgiver, og tilbyr også barneforsikring.

En ting er at det kan være greit med en utbetaling til ombygging av hus etc dersom noe skulle skje med barnet, en annen; og i min verden viktigere ting, er at dersom barnet blir varig arbeidsufør, vil det faktisk bli minstepensjonist resten av livet.. Idag tilsvarer det rundt 180 000 i året tror jeg, er iallefall ikke mye å skulle leve av et helt liv.. Derfor synes jeg det er kjempeviktig med en uføreforsikring på barna, som sikrer at de får litt mer å leve av dersom en skulle være maks uheldig.. (finnes kominasjoner med både engangsutbetalinger og månedlige utbetalinger). Disse pengene tilfaller barnet, og overformynderiet vil komme på banen for å sikre barnets økonomiske interesser, så det vil ikke være mulig for foreldrene å bruke disse midlene på hva som helst.

Det viktige er å velge en forsikring som dekker uførhet etter BÅDE sykdom og ulykke... Endel forsikringer gjelder bare etter ulykke, men de fleste barn blir uføre som følge av sykdom..

(",)

Skrevet

Vi hadde planer om å forsikre gutten vår. Så en artikkel i gravid to dager før riene begynte, der man kunne få en forsikring fra fødselen startet, bare sende en melding, men jeg tok den ikke, og har angret siden! Gutten vår var alvorlig hjertesyk, og vi har vært mye på sykehus i året som har gått. Hadde vi valgt den forsikringen ville vi fått utbetalt mye penger i støtte, men gjort er gjort. Nå kan vi ikke forsikre gutten vår, da han har så alvorlig sykdom, at det ikke ville lønne seg for oss..

Men har skadeforsikring på han da..

Skrevet

hvilken forsikring har man da..?

Skrevet

Helt enig i at det er dette man bør fokusere på når man forsikrer barna!

Skrevet

Takk for mange nyttige innspill! Ser jeg må sette meg bedre inn i dette ja. Hadde egentlig nesten bare bestemt meg for et selskap jeg som tilbydde barneforsikring, men ser jo nå at det er flere ting man bør vurdere før man tegner forsikring et sted:)

Skrevet

Vil bare si at vi betaler ca 1400 kr pr år pr barn, og det synes jeg ikke er mye i hele tatt, de er jo det viktigste vi har!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...