Gå til innhold

Svangerskapspenger aldesles IKKE et godt alternativ isteden for sykemelding!!!!!1

Anbefalte innlegg

Okay hør her... ikke la dere lure av lettvint måte å få seg tid fra jobben på... er du syk - psykisk eller fysisk har du rett på sykemelding som gir deg sykepenger..

Går du ut med svangerskapspenger før du virkelig er i permisjon.. ? Du blir lurt trill rundt...

er du klar over at du bruker opp en del av de 8 mnd dine du ville ellers hatt vanlig permisjon med betaling? Hvorfor i alle dager mener noen dette er et godt alternativ , istedenfor sykemeldings penger...

er du syk.. SÅ er du syk... da er sykpenger tingen... for all del ikke bruk opp permisjonstiden din...

snakkte med en jurist her om dagen som ga meg det rådet her:)

Fortsetter under...

Kanskje litt lurt å sette seg inn i hva svangerskapspenger er før du legger ut et så idiotisk innlegg som dette??? Den juristen du snakket med kan ikke ha skjønt hva du snakket om ellers er det en særdeles dårlig jurist...

Sakset fra nav :

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

arbeid med kjemiske stoffer

fysisk slitsomt arbeid

arbeid med stressbelastning

psykososial forhold

Du må ha vært i arbeid i minst fire uker.

For at du skal ha rett til svangerskapspenger må inntekten din på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før forventet fødsel. Etter det får du foreldrepenger, hvis du har opptjent rett til det.

Hvis du kan redusere arbeidstiden, og fortsatt være i jobb, kan du få graderte svangerskapspenger. Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger.

Er man syk skal man uansett ha sykepenger, men kan man ikke jobbe pga jobben er farlig for babyen og jobben ikke kan tilrettelegge skal man ha svangerskapspenger. Dette er en stønad man får i svangerskapet som tilsvarer den lønnen man har til vanlig, og man bruker IKKE opp av permisjonstiden da dette er to helt forskjellige ytelser..

Henger meg på Lille M +st.hans gutten her.

Du har nok snakket med en jurist som har latt være å lese til eksamen ;)

Sykepenger, svangerskapspenger og foreldrepenger er tre helt forskjellige ytelser.

Og skulle man kunne "velge" mellom svangerskapspenger og sykepenger er jo svangerskapspenger mer gunstig. De krever ikke like strenge krav til opptjening og man vil ikke bruke av dager til maks dato på sykepenger.

Jeg mottar svangerskapspenger, og er ikke syk. Har derimot en veldig tung jobb fysisk og psykisk, og det forrige sv.skapet mitt tilsier at jeg ikke bør ta noen sjanser denne gangen. Det er ingen mulighet til at jeg skulle fått sykepenger, derfor er sv.sk.penger et flott alternativ, og jeg taper INGENTING på å motta denne støtten i mnd før fødselen.

Du må tenke på foreldrepenger eller fødselspenger..?

• 3 uker senere...

Jeg har gått på yrkesrettet attføring, men har begynt å jobbe for ca tre mnd siden. Dette går ikke bra, sliter med ryggsmerter og begynnende bekkenløsning. (Er 21+6 uker på vei). Noen som vet om jeg har rett på sykemelding? Mener å ha hørt at man må ha jobbet i seks mnd før du kan få sykepenger når man har gått på attføringspenger.

Håper noen kan svare:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...