Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #1 Del Skrevet 2. februar 2009 I barnehagen der jeg har mine barn har vi diskutert maling i flere runder. Styrer i barnehagen mener at de må kunne male når de har lyst - fordi personalet er lei av de trehvite veggene. Selv mener jeg at barn ikke bør utsettes for avgassene fra maling i unødig grad og har derfor valgt ikke å male hjemme for å skåne barna mine. Dette har også sammenheng med at jeg selv er svært allergisk mot maling og får store luftveisproblemer om jeg oppholder meg i nymalte rom for eksempel. Jeg er derfor svært opptatt av at mine barn ikke skal eksponeres for dette. På tross av flere henvendelser til barnehagen valgte de i fjor vinter å male småbarnsavdelingen innendørs - noe jeg var svært kritisk til. Dette ble det for øvrig ikke gitt beskjed om på forhånd - det var blitt malt i helgen og mandag da vi kom i barnehagen var det sterk mallingslukt der. Styrer mener at barnehagen må få bestemme når de skal male og at jeg bare er hysterisk - mens jeg mener at det ikke er barnehagen som skal bestemme i hvilken grad barna mine skal utsettes for avgasser og forringet inneklima. Resultatet av denne malingen ble at foreldrerådet vedtok at maling av barnehagen skulle foregå i sommerhalvåret når ungene er ute i mye større grad og temperaturen er høyere slik at det er lettere å få luftet ut. I tillegg krevde foreldrerådet at det skulle varsles på forhånd dersom det skulle males slik at foreldre kunne velge å planlegge et alternativ for sine barn om ønskelig. Jeg regnet da med at alt skulle være i orden - og ble derfor svært overrasket da jeg kom i barnehagen tirsdag i forrige uke og ennå et rom var nymalt - da var det fortsatt januar og frost - manglende mulighet til utlufting - men et friskluftanlegg som heller sprer malingslukt i hele bygget. Sukk. Jeg sendte et nytt spørsmål til styreren om hvorfor det var blitt malt nå til tross for vedtaket i foreldrerådet og fikk til svar at malingen de hadde brukt var helt ufarlig ag at hun derfor hadde tatt seg den frihet å sette igang dette arbeidet. Dette er ikke en frihet som styrer har! Det er ikke styrer som skal bestemme hvilken risiko hun kan få lov til å utsette mine barn for. Det ble ikke varslet på forhånd og det ble malt midt på vinteren - igjen. Dette oppfatter jeg som uprofesjonelt, unødvendig og fullstendig uakseptabelt. Hva gjør jeg nå? Er det noen der som har gode råd? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139565380-n%C3%A5r-barnehagen-maler-innend%C3%B8rs-om-vinteren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #2 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg synes styrer opptrer arrogant. Det er helt unødvendig å male om vinteren fordi personalet ikke tåler trehvite vegger. Spesielt når du har barn der som kan være spesielt disponert for allergi mot dette. Da grenser det til uansvarlighet. Hvorfor ikke la barna lage store bilder som de henger opp??? Et vedtak i FAU kan ikke styre dette. Da må det i tillegg opp i Samarbeidsutvalget der de ansatte er representert. Først der kan et slikt vedtak fattes. Når det er sagt er det merkelig å ikke etterfølge dette... Jeg ville be om å se dokumentasjon på at malingen ikke er helsefarlig. Jeg ville også funnet ordentlig dokumenasjon på det motsatte om det er tilfelle, og deretter stilt henne til veggs. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139565380-n%C3%A5r-barnehagen-maler-innend%C3%B8rs-om-vinteren/#findComment-139565978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #3 Del Skrevet 2. februar 2009 Skjønner det ikke er lett å bytte bhg, men har du muligheten ville jeg gjort det! Hadde ikke likt at styrer gikk mot foreldrenes ønsker, og ikke respekterte foreldrene. Har ikke styrer respekt for foreldrenes ønsker kan hun jo ta seg den friheten til å bestemme mange ting. F.eks hvis foreldre ber om at "Ola" må sove inne i dag fordi det er så kaldt, og styrer sier til de ansatte at vi legger "Ola" ut alikevel vi, mye lettere å ha alle samlet! Dette var bare et eksempel, og håper virkelig ikke det går så langt der du har barnet ditt. Poenget mitt er at man må kunne stole på at de som jobber i bhg gjør det som er best for barnet, og at de respekterer foreldrenes ønsker for barna, det har ikke styrer i denne bhg gjort. Så hvis du har mulighet til å bytte bhg hadde jeg gjort det, og skrevet at overflytting skjer pga styrers manglende respekt for vedtak i foreldrerådet. Hvis bytting av bhg ikke er et alternativ ville jeg tatt et nytt møte med styrer og foreldre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139565380-n%C3%A5r-barnehagen-maler-innend%C3%B8rs-om-vinteren/#findComment-139566168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #4 Del Skrevet 2. februar 2009 Her er det jo flere behov som må veies mot hverandre. Ikke bare ditt. Det ene er behovet for vedlikehold og oppussing av lokalene for å skape et trivelig miljø for barn og voksne, og det andre er behovet for å ha et inneklima fritt for luftveisirritanter. Jeg kan se styrerens problem når det gjelder dette, men jeg synes at hun i det minste kunne ha varlset dere på forhånd. Når det er sagt, så sprørs det vel om ikke noen hadde reagert om det ble malt på sommeren også... Foreldrerådet har ingen myndighet til å kunne gå inn og _bestemme_ at ting skal skje sånn eller slik i barnehagen. Men de kan legge fram ønsker og sende sakene videre til SU. Om barnahagen nå har malt med Sens maling, så er den fakltisk fri for luftveisirritanter, og burde da gå greit å male med. Jeg har kronisk astma og har malt med denne selv uten å kjenne noe som helst. Spør dem om det er den som er brukt, for i såfall så er det ikke noe å reagere på. Når det er sagt...er du klar over at personalet høyst sannsynlig bruker av sin egen fritid for å pusse opp arbeidsplassen sin, og for å skape et trivelig miljø. Jeg vet ingen barnaheger som har råd til å hyre inn malere eller betale overtid til ansatte for å pusse opp. Så litt hyggelig kan du jo kanskje være med dem? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139565380-n%C3%A5r-barnehagen-maler-innend%C3%B8rs-om-vinteren/#findComment-139566610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #5 Del Skrevet 4. februar 2009 signerer 13:06 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139565380-n%C3%A5r-barnehagen-maler-innend%C3%B8rs-om-vinteren/#findComment-139578545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #6 Del Skrevet 4. februar 2009 foreldre eller FAU kan ikke bestemme eller kreve noe av barnehagen...de kan anbefale..og ønske...men styrer sitter med ansvaret....og kan bestemme nesten hva som helst! Det som dere burde fått vite var kanksje at de hadde malt slik at dere kunne holde barna hjemme... dersom det er et så stort problem for dere. Men barnehagen må få gjøre det de vil , når de har tid og mulighet uten at foreldre henger over skuldren deres og er sure... det er andre en dine barn å ta hensyn til også..og ikke minst arbeidsmiljøet for de voksne. Det virker ikke som du har undersøkt hvilken maling de har brukt eller noe...det er nok helt helt ufarlig. Synes du skla være glad for at de pusser opp og gjør det trivelig jeg..istedet for å gå og lage sur stemning og bruke masse energi på det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139565380-n%C3%A5r-barnehagen-maler-innend%C3%B8rs-om-vinteren/#findComment-139579451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #7 Del Skrevet 4. februar 2009 Dette er nok en frihet styrer har, ja. Foreldrerådet kan ikke fatte vedtak om noe som helst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139565380-n%C3%A5r-barnehagen-maler-innend%C3%B8rs-om-vinteren/#findComment-139581495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
papoyo Skrevet 6. februar 2009 #8 Del Skrevet 6. februar 2009 Synes nok det er unødvendig å male midt på vinteren ja. Burde jo kunne få det til om sommeren. Men det er, som andre sier her, noe styrer har styringsrett på, og ikke noe vedtak i FAU kan bestemme dette. Men det kan vel hende de har brukt maling som er helt uten skadelige avgasser? Dette finnes jo. Dersom dette ikke er tilfelle, ville jeg helt klart tatt det opp, og evt gått videre med det. De bør respektere at dette kan være både ubehagelig og til og med skadelig. Er det en kommunal bhg? I såfall kan du ta kontakt med kommunens bhg-kontor. Er det en privat bhg ville jeg kontaktet eier. Jeg jobber i bhg, og da jeg var høygravid første gang, var det på trappene med maling inne i bhg. Jeg sa klart i fra at jeg ikke ville oppholde meg inne i bhg dersom det ble malt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139565380-n%C3%A5r-barnehagen-maler-innend%C3%B8rs-om-vinteren/#findComment-139597712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå