Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det er viktig å skille mellom natt og dag for lillegutt (11 uker) når det gjelder søvn.

Jeg legger han sånn hips om haps alt ettersom hva som passer for meg dagtid. Synes egentlig det er veldig greit å ha de to første lurene i senga hans.(Dette er jeg egentlig begynt med de siste par ukene, å legge han inne dagtid.) Vi står opp ganske tidlig, i 0700-tida (JEG skulle veldig gjerne sovet mye lenger, men det vil ikke gutten min). Så da blir lurene før 1200 lagt til senga hans, så kan jeg pusle rundt i huset uten å måtte sjekke til han hele tiden.

Utover formiddag/ettermiddag legger jeg han ut i vogna, må gjerne trilles i søvn da. Ettermiddagen er som regel veldig kranglete, og vanskelig å få han til å sove.

Sånn ca. 2000-2030 legger jeg han for kvelden i senga si. Synger sanger i 5-10 minutter og må inn på rommet et par ganger å putte smokken i munnen. Sover greit hele natta, men må gjerne jobbe med å få han til å sove igjen etter amming i 0400-tida, av og til må vi stå opp og bysse.

MEN tilbake til spørsmålet mitt, er det noe i å skille mellom dag og natt når det gjelder søvn. Dvs. bør søvn dagtid IKKE gjøres i senga?? Blir det liksom kluss med soverutiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker jeg lærte det som du her sier da jeg bodde i NOrge, men etter aa ha hatt barn her hvor det stort sett er for varmt til aa sove ute ser jeg at det er ikke noe problem aa la dem sove i senga paa dagtid ogsaa.

Men den klare fordelen med aa bruke vogna paa dagtid er at de vender seg til vogna slik at de sover godt der de gangene man faktisk skal ut.

Skrevet

Det bør ikke være noe problem å la de sove i sengen på dagtid også. Vet at når jeg var liten så lå jeg alltid i sengen, og det var jo ikke noe problem. Man kan jo evnt ha på lys nå r han sover der på dagtid, og mørkt på natten. Min sover KUN i vognen ute på dagtid. Er jo forsåvidt veldig praktisk, men noen ganger hadde det vært deilig å kunne legge han i sengen sin.

Skrevet

jeg brukte å legge han i vogna som står i gangen. Men etterhvert begynte jeg å legge han i senga si. Fant ut han sov bedre der.

Så nå er han blitt helt merkelig hehe. Triller vi tur kan han sove en liten dubb, max en halvtime. Visst vogna stoper våkner han med engang.

Kan også trille tur, og han er våken hele tiden. Så kan han gnikke øyne rett etter vi kommer hjem, og så legge han i senga si. Så han har tydligvis blitt avhengig av den senga han.

Sover godt når vi kjører bil så lenge den også er i bevegelse hehe.

Og hn har gode soverutiner på natta :) Så han skiller fint melllom dag og natt. Hen er 5 mnd, men vært sånn siden 3 mnd.

Han våkner 1 gang og jeg ammer han, så sover han igjenn

Legger seg halv åtte-åtte. Våkner ca kl 03 på natta og sover til klokka er åtte, noen ganger senere noneganger litt før..varierer litt men mellom 07-09, men vanligvis åtte-halv ni :)

Skrevet

Ofte er det jo sånn at han våkner etter kun kort tid, sånn som nå nettopp. Han sovna ca kl. 0900, og våkna etter 1/2 time. Ville ikke ta smukken igjen. Var tydelig sulten, selv om jeg ammet han rett før han sovnet. Så jeg la oss i senga, og tok han til brystet. Sovnet igjen mens han tømte puppen, så nå ligger han og sover videre i senga mi:)

Dette er verre å gjøre om han ligger ute i vogna. Da er det gjerne sånn at jeg vugger og styrer med å få han til å sovne, må gjerne trille en tur, uten at det nytter. Ikke rart hvis han våkner fordi han vil ha pupp. Og da holder jeg gjerne på så lenge med vogna for å få han til å sove igjen, at han tilslutt er så irritert og våken at han ikke sovner igjen når jeg tar han inn for å amme.

Så sånnsett ser jeg fordelen med å la han sove inne dagtid. Han vil tydeligvis ha seg en puppetår mitt inni sovninga akkurat sånn som natterstid..

Skrevet

da synes jeg du skal la han sove inne :) Han vil skille natt fra dag :)

Min ligger forresten å sover søt i senga si nå han :) Der han liker best å sove. Skal ut å trille en tur etterpå. Sol ute og nydlig vær :)

Skrevet

Ja, skal fortsette m å la han sove inne så lenge det fungerer;) Så skal jeg heller legge han ute når det er mest praktisk. Kanskje jeg tom får vendt han til å sove pent i senga si på ettermiddagen også:)

Så heldig du er med fint vær. Her snør det oppå glattholka, ikke særlig trillevennlig.

Skrevet

Jeg hadde hørt det samme som deg, så jeg hadde snupp sovende i vogna si inne på dagtid. Etterhvert som hun ble eldre (rundt 3 mnd) klarte hun ikke å sove i vogna inne lenger, så jeg begynte å legge henne i senga til dag-duppene. Jeg synes ikke det har gått utover nattesøvnen hennes, så jeg tror nok trygt du kan gjøre det. Kanskje det bare er i starten man skal passe på dette, slik at bebisene kommer inn i en rutine, og lærer hva som er dag og natt...?

Skrevet

Gutten min på 3 mnd tar en av lurene sine mitt på dagen ute i vognen hvis det ikke blåser og er alt for kalt. Da sover han alle lurene inne i springkelsengen sin. Tidligere sov han endel i krybben i stuen, men nå blir han så forstyret av meg og diverse lyder at det ikke går lenger. På dagtid har jeg lys i rommet og gardinene åpne og når jeg legger han for natta i 19-20 tiden så er det mørkt på rommet så han skal skjønne at det er natta=)

På dagtid sover han alt fra 30 min - 3 timer. De lengste lurene har han som oftest i vognen. Noen ganger triller vi, andre ikke, han sovner uansett. Har prøvd meg frem til alt dette og han sover hele natta til ca kl 7 om morgonen så soverutinene hans fungere fint fordi om han bruker senga også på dagtid=)

Skrevet

Samme her, gutten min sov den første tiden i vuggen i stua, men nå er det umulig, han våkner for ingenting. Kjedelig å liste seg rundt..

Ja, det var kanskje lurt å ha gardinene åpne og litt mer lys på soverommet dagtid. Har tenkt tanken selv, men er usikker om han sover lettere når det er lyst??

Nå la jeg han nettopp til å sove igjen i sengen sin, og han slokna med en gang, trakk faktisk gardinene litt opp, så han skal se dagslys om han våkner.. Jeg er så stolt for at han sover så fint i sengen sin på dagen:) Håper det fortsetter!!

Skrevet

Jenta mi vil kun sove ute i vogna,der sovner hun tvert,men finner ikke roen i sengen inne..

Skrevet

Lillegullet vårt sover alltid i vogna si på dagtid, men vi har vogna inne i stua når vi ikke er ute på trilletur. På den måten har hun fast sovested på dagtid, og sengen sin om natten (",) Vi har hus med veranda da, så det er lett å ta vogna inn og ut alt ettersom hva vi skal.

Hun er 12 uker imorgen, sover godt selv om jeg syssler litt rundt. Vi har alltid satt på enten tv eller musikk når hun sover inne på dagtid, slik at hun skulle lære seg å sove selv om det er litt lyder rundt omkring. Funker veldig fint (",)

Skrevet

Her sover snuppa i vogna i gangen om dagen. Sovner av seg selv med tv og radio på. Jeg kan støvsuge rundt henne og hun sover like herlig. Har gjort det helt siden hun var nyfødt, så hun er vant til å finne søvnen selv. Har heller ingen problem med å sovne selv i senga si om kvelden. Er nå snart 7 mnd og sover hele natta. Skulle ønske jeg hadde gjort det sånn forrige gang. Da styra vi fælt med rugge vogna på dagen og rugge sprinkelsenga på kvelden. Og jeg lovte meg selv at jeg aldri skulle gjøre det igjen. Tror noen babyer er mer vare for skillet natt/dag enn andre, så det er vanskelig å svare på. Prøv deg litt fram. Men hadde jeg vært deg hadde jeg jobba litt etterhvert med å få han til å finne søvnen selv. Jeg innbiller meg hvertfall at det har sammenheng med å våkne om natta og sovne igjen uten å bli vekket og bysset i søvn igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...