Gå til innhold

Hvor lang permisjon tar dere?

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker på om jeg skal velge 44 uker eller 54 uker permisjon...Vil jo være lengst mulig hjemme med babyen, men jeg skjønner ikke hvordan vi skal klare oss økonomisk med 80 % lønn..verken jeg eller min samboer tjener særlig godt i utganspunktet.

Hva velger dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139564388-hvor-lang-permisjon-tar-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg velger 54 uker med 80%. Har en samboer som støtter dette og vi har ikke allverdens med penger, men velger heller å følge opp barnet litt lenger, enn å sende det i barnehagen når det ikke er ett år engang. Så får vi heller spare penger og bruke litt mindre på oss selv. Så skal det gå i orden ;)

Jeg også tar 54 uker med 80%... vi kommer til å få litt dårligere råd ja, men får heller være litt sparsomme. Tok det samme sist gang og er veldig glad for at vi valgte å være lengst mulig hjemme... For meg blir det alt for tidlig å sende barnet i bhg før det er 1 år...

Hvis alt går etter planen tar jeg 15 mndr permisjon, fordelt på 80% ordningen, ferie og perm uten lønn. Å starte i jobb til sommeren er ikke aktuelt, det er den beste tiden å gå hjemme på, dessuten passer det fint å være hjemme til barnehagestart i august. Dette fungerte fint ved forrige fødsel, selv om det var noen kjedelige par-tre måneder helt uten lønn.

hei jenter, jeg har et lite tips...

dersom dere tar 44 uker med 100% og så ulønnet permisjon i 10 uker (altså tiden hjemme blir lik som om dere tar 54 uker med 80%), så kommer dere bedre ut av det økonomisk sett. det forutsetter da at dere setter av penger slik at de to mndene uten lønn går greit :)

et enkelt regnestykke (velger noen vilkårlige tall så det er greit å regne):

årslønn: 270 000

ukelønn: 5000 (røflig)

44 uker x 5000 x 100% (+10 uker uten lønn) = 220 000 fordelt på 54 uker.

54 uker x 5000 x 80% = 216 000 fordelt på 54 uker

altså 4 "kjappe" tusenlapper! og jo høyere grunnlønn, jo større blir denne forskjellen - det kan jo fort bli 10-15 000 kr! og tiden en er hjemme er akkurat lik! alle har forøvrig rett på 2 års permisjon, hvorav en del da er ulønnet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...