Gå til innhold

Operere for og innlegge dren i orene på 4 åring. Noen m/erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 4 har akkurat vært og fått konstantert at hun FREMDELES har væske på mellomoret på begge sider. Var hos ore, nese, hals for 3 mnd side - fikk dette konstantert. var tilbake nå for og se om det hadde forsvunnet - NEI, fremdeles der! Så må man jo da legge til den tiden hun evt. har g9tt med det for den tid.

Vi har blitt bedt om vurdere hvilket eller ikke vi vil at hun skal opereres for dette og legge inn dren. legen ville ikke si noen anbefalling den ene eller andre veien. Vi synes dette er veldig vanskelig. blir kvalm av tanken på min lille 4 årige datter i sykesengen, med syke skjortel under full narkose og alt dette...Er jo mange ting som kan skje under narkose. Vi fikk også fortalt at det er en mulighet for at noen barn får et permenent hull i tromhinnen etter og ha hatt dren. Andre med erfaringer, fordeler/ulemper ved innlagt dren hos barn???

veldig interrst i allle synspunkter og erfaringer, takk!

Fortsetter under...

Skrevet

dytter;

ingen som har hatt innlagt dren på barna sine?

Skrevet

Hei!

Sønnen vår fikk operert inn dren da han var 1,5 år, på begge ørene. Men da hadde han vært så og si konstant syk siden han var 5 mnd, og han fjernet polypper også, så for oss var det som å komme til himmelen etter inngrepet.

Først måtte han faste fra midnatt og ble ikke trillet inn før rundt kl 11. Men det gikk greit.

Fikk et likeglad-middel før de trillet han inn og han ble bare utrolig morsom :) Det hjalp meg.

Måtte ha på meg sykehustøy for å bli med inn på operasjonsstuen. Og holdt han i hånda da han fikk narkose. Dette var litt kjipt, men hadde hatt han i fanget en annen gang han fikk narkose og det var mye verre (datt bare sammen i fanget mitt, forferdelig).

Inngrepet var ganske fort gjort.

Det som var kjipt var: etter inngrep er det vanlig at man vekker pasientene, og så faller de i søvn igjen. Sønnen vår falt derimot ikke i søvn igjen og vi ble bedt om å komme for å roe han ned. Jeg har jobbet på sykehus selv og greide faktisk å holde meg helt iskald mens jeg hadde han i fanget og prøvde å roe han. Fikk det ikke til og de måtte gi han morfin. (Knakk sammen etterpå, for jeg "kjente han ikke helt igjen" og det så ikke ut som om han kjente meg...). Men dette tror jeg IKKE er vanlig og det gikk jo helt fint.

Hørselen ble jo bedre etter dette, for ikke å snakke om hvor frisk han har vært i ettertid, men vet ikke om det var pga av drenene eller polyppene.

Plages hun ikke med dårlig hørsel da? Og prater hun helt fint? Leker hun evt med barn som er yngre enn henne pga at hun ikke prater like bra som jevnaldrende?

Ble kanskje ikke klokere av dette, men ville bare dele min erfaring.

Lykke til med valget!

Skrevet

synes det er rart at ikke dattern deres har fått dren når hun er 4 år!

blir bare gående frem og tilbake hos legen for å se om hun fortsatt har vann i mellomørene hmm...

vi var hos spes 19 januar og vi har fått time til Sander 12 febr da skal han få dren i begge ørene...heldigvis så gjør legen det privat slik at vi slipper å gjøre det på sykehuset...er bare på legekontoret noen timer...

de tar 3 barn i timen så det er gjort på 15-20 minutter :)

ikke får han kanyle i armen heller, bare maske + at narkoselegen setter akupunktur i hånden i noen min (for kvalme)

hvorfor vi har fått time så fort er pga Sander ikke snakker så mye, han har aldri sagt en setning, og kan max 20 ord! og han blir 3 år nå i mars...håper og regner med at vi får en helt "ny" gutt etter at han får dren i ørene....+ at han begynner å prate mere :)

Skrevet

Vår eldste hadde også væske i mellomøret, vi gikk til kontroll lenge. Siden han ikke hadde vondt i ørene, og hadde godt språk, så ville hverken vi eller øre/nese/hals-spesialisten legge inn dren. Han får fortsatt væske i ørene ved forkjølelse, dette tar litt lang tid før det forsvinner. Dersom barnet ditt ikke er plaget av væsken, ville jeg nok ventet til sommerhalvåret før jeg bestemte meg, det tørker lettere opp inni ørene da.

Skrevet

Tusen takk for svar;

Datteren vå har ikke f9tt dren enda fordi vi bare har hatt henne inn 2 ganger for dette. Forste gangen for 3 mnd siden. Da ble vi bedt om og komme tilbake om 3 mnd. Antar de ville se om det forsvant av seg selv. Det hender visst at det gjor det. MEN, det hadde det da ikke gjort, så nå vurderer vi dren. Vi fikk valget. Vet ikke helt hvorfor egentlig?? Hun er en gald og aktiv jente. Leker dagen lang. Har vi hatt kommunikasjons problemer med henne? - JA. Har vi hatt mye sinnetokter osv.? - JA. men, vi flyttet også fra Florida til Norge når hun var 2 1/2 år. Da stoppet hun plutselig opp og snakke for noen mnd'er. Så begynte hun igjen og da kom det både englesk og norsk, men en sakte framgang. Fikk fortalt at dette var veldig vanlig m/2 språkelige barn. Hun har ikke helle vært mye syk og plaget med orebetennelse tidligere, så vi er veldig usikre. Er det slik at man ikke kan bade osv. med dren? Så Spania turen vår må evt. avbestilles...? Hmmmm

Annonse

Skrevet

OK - Takk Kajsa. Det var nettop dette jeg trang og hore. Denne legen var veldig vag og defus på dette. jeg synes det var veldig merkelig at han ikke insisterte på og legge dren, eller anbefallte det ene eller andre!?! Kanskje var det fordi hun tilsynelatende hadde god allmentillstanf og leker og prater 'ok'? Hun har sagt en eller to ganger at hun har 'pipelyd' i orene, men 2 sek senere er hun i full fart og leker. Er ikke plaget på natten eller noe slikt. Så det var derfor jeg var så usikker.

Skrevet

Her var også nettene greie. Jeg hadde mye vondt i ørene som barn, og det blir jo mye vondere når man legger seg flatt. Vår sønns spesialist sa hele tiden at vi kunne bestemme om barnet skulle ha dren, men han sa hele tiden at han mente det var unødvendig. Han var av den oppfatning at for mange fikk dren. Klart at hvis barnet plages av betennelser og dårlig språk, så trenger de jo dren.

Tror vi var på kontroll hver 3. mnd i halvannet år. Var tørrest om sommeren. Hadde oftedt væske ellers, men vi fikk hvertfall funnet ut at når det var lenge siden forkjølelse, så ordnet kroppen opp til slutt, og drenerte væsken bort.

De tok også en hørseltest ved å måle svingningene i trommehinnen hans, da de mente han var litt for liten de til vanlig hørseltest. Det var nesten ikke bevegelse i trommehinnen, såpass mye væske var det. Men språket var likevel helt greit.

Lykke til :)

Skrevet

Kajsa; - veldig glad for dine tilbakemeldinger for vår situasjon hores veldig lik ut. Hun har som sagt også greie netter. ingen problemer der. Er ikke tilsynelatende syk heller. Leker - er glad og aktiv. Har en eller to ganger sagt at hun hadde vondt i oret og at det piper, men det ser ikke ut til at det plage henne. Hun har ok språk - litt problemer har vi hatt, men som sagt over så har vi også bare bodd i Norge i 1 1/2 år og hun er tospråkelig. Vi snakker englesk hjemme og snakket så si KUN englesk de forste 2 1/2 årene av sitt liv. Så litt vanskleig og si om språket er litt tilbake pga det eller ore situasjonen. Men, hun har aldri blitt pµvisst og ha væske på mellomoret under legesjekk tidligere, og vi har da bare hatt 2 visitter med 3 mnd. mellomrom. Så da er det kanskje ikke noen skade for henne og vente til sommeren og se om dette forsvinner av seg selv? Kommer det tilbake til neste host/vinter kan vi knaskje ta affere da? Hores ut som din lege var litt mer konkret. Hadde vel egenltig folelsen av at spes. vi så mente det samme som din, men han var som sagt veldig vag i utalelsene sine. Hvor gammel var ditt barn under dette?

Skrevet

Én ting til... Vi fikk beskjed om å være forsiktig med sydenbassenger, de var bakteriebomber, og kunne utløse en kjempeørebetennelse hos barn med væske i mellomøret. Vil tro barn med dren må være forsiktige med det også.

Skrevet

oi.....godt og vite. Hvordan skal vi unngå det da tro? Må passe på at hun ikke dukker hodet under da. Eller ha på svommehatt. Hmmm....hun elsker jo og bade. Vi hadde svommebasseng i haven i FL og hun svommer som en fisk....dette kan bli vanskelig.

Skrevet

Vår gutt er nå 4 år, og har ikke vært til kontroll på 10 mnd. Det ble oppdaget tilfeldig da han var under to år, var hos legen pga hoste.

Når han blir forkjølet sier han "hæ" hele tiden, så da skjønner jeg jo at væsken er tilbake. Men slik jeg forsto det på vår sønns spesialist, så gjør det ingenting at det kommer tilbake ved forkjølelser. Så lenge kroppen har vist at det kan tørke opp innimellom.

Vi fikk beskjed om å ta kontakt igjen hvis vi ikke var fornøyde med hørselen hans, og hvis han får ørebetennelser.

Skrevet

Finnes jo propper til å sette i ørene for å unngå at det kommer mye vann inni der. Kanskje det hadde vært noe. Ellers er jo sjø et godt alternativ, dersom det er kjekk strand i nærheten.

Annonse

Skrevet

Hun får ikke sykekjortel på seg;-)

Men om hun har så lite væske at dere har et valg, så ville jeg ikke operert henne med mindre hun har et reelt hørselstap - ligger etter i utviklingen - har hyppige ørebetennelser - ubehag/smerter.

Min gutt fikk dren på begge ørene da han var 2.5 år og det var ikke snakk om noe valg. Han ble operert neste virkedag fordi han var mer eller mindre døv.

(Ikke at drenene hjalp på hørselen, men ørebetennelsene er mye bedre med dren!:)

Skrevet

Ja, kanskje stranden er bedre da. Merkelig hvordan barna synes det er så mye mer stas med basseng..!?! Synes selv strand og sjovann er mye finere, men, men. Propper er en god ide. Har liksom aldri måttet deale med dette for. ingen med oreproblemer i fam. fra for. Tusen takk for råd!!!

Forresten, så nevnte vår spes. at noen barn kunne også få et permanent hull i trommhinnen etter og ha lagt inn dren. Også var det jo dette med narksosen da...synes det er vanskelig. Historier som hun over her fortalte, ahh - vet ikke om jeg hadde taklet bra og se jenta mi falle om i narkose. Men må man så må man selvsagt. Man vet jo heller aldri hvordan barna vil reagere på narkose.

Skrevet

De gjorde en slik horsel test som Kajsa forteller om. Hun var for liten til den standard testen, men de målte horsel og ble sagt at hun ikke var under normalen, men at spes. trodde at horselen var litt redusert...??? Vet ikke akkurat hvor mye eller lite væske hun hadde egentlig. Men, så spurte han meg om hun reagerte når vi ropte fra et annet rom osv. - og det gjor hun for det meste. Ikke alltid, men det gjor ikke min eldste datter heller og hun har ingen væske på mellomoret, bare engasjert i leken eller rett og slett ikke gidder og svare! Så det er vanskelig og si synes jeg. Huff, for en bestemmelse og måtte ta....

Skrevet

Trykkurven i øret gir en veldig god pekepinn på væsken, på min gutt var kurven helt flat.

Det er et bittelite instrument som blåser såvidt i øret, det tar to sekunder.

Noen hørselstest fikk de ikke gjennomført på gutten min, da han ikke var samarbeidsvillig... hehehe... han kastet klossene på legen i stedet da han ble så frustrer fordi han ikke skjønte hva han skulle gjøre.

Er sårpkutviklingen hennes normal? Plages hun av støy?

Feks; om det er mange mennesker i samme rom, trekker hun seg bort, eller går det fint?

Skrevet

De gjorde en slik trykkkurve. Den var ikke flat. Han viste den til meg - den hadde en kurve...er det et dårlig tegn? Skal den være flat kanskje..? Ahh - det irriterer meg skikkelig at han ikke kunne være mer konkret. Hvis hun BURDE ha dren - så skulle han vel sagt det? Han er jo en ore, nese, hals spes.!!! Foler meg skikkelig satt ut over dette. Synes det er fryktelig vanskelig og ta en slik bestemmelse selv.

Hun horer tilsynelatende bra. trekker seg ikke unna. Hun er en liten 'entertainer' og liker sokelyset. MEN, ja hun har hatt en del komm. prob. og leker med yngre barn. Men igjen - rep. hva jeg skrev over om 2pråkelig osv. Så...ikke vet jeg....Huff...

Skrevet

Den skal ikke være flat, vår sønns kurve var så godt som helt flat.

Skrevet

Ok - så det er faktisk et godt tegn at den gikk litt opp og ned???

Skrevet

En kurve er et godt tegn, gutten min hadde helt flat kurve, det er ikke så bra.

Om hun ligger litt bak språkmessig, så kan det tyde på at hun ikke hører alt som blir sagt, kanskje noen stavelser faller ut eller at ordlyden kan bli vanskelig å få fatt i.

Og det er ikke en stor operasjon heller, det er over ganske fort. Dere er på sykehuset max 2 timer totalt.

Og siden hun er så stor så kan dere snakke om dette og hun kan velge ut en gave hun kan få etterpå.

Det er ikke noe å bekymre seg over.

Min sønn er 3 år og skal snart i narkose andre gangen. Jeg kan ikke si at jeg gleder meg, men fokusere på at det er til hans beste. Tross alt, litt ubehag en dag er bedre enn mye ubehag alle dager.

Skrevet

Ok - hun hadde definitivt en liten kurve begge gangene vi var der. Husker han viste meg det, men hva han mumlet om det fikk jeg ikke med meg. Dårlig spes. virkelig. Sikkert ikke faglig dårlig, men kommunikasjonsdelen med pasientene/foreldere.

Ang. språkutviklingen - ja - jo - men se over ang.2 språkelige utfordrninger. Er vanskelig og si hva som forårsaker at hun er litt tilbakesatt med språk. Men, hun skravler som en foss da....

Tror kanskje vi tar en 'Kajsa' (he-he) og velger og vente litt og se det an om det forsvinner til sommeren. Evt. operere hvis det ikke forsvinner til våren/sommeren el kommer tilbake neste host/vinter.

Setter stor pris på tilbakemeldinger jenter! Takk!

Skrevet

Min eldstejente har hatt denne operasjonen flere ganger.

Hun var veldig mye forkjølet da hun var liten,nesen randt konstant..i tilegg var hun treg i språket,snakket nesten ikke et forståelig ord da hun var 2 år. Hun "snakket" masse men det var gresk for oss andre..

Etter mange runder med forskjellige leger havnet vi til slutt hos ønh.Ble konstantert væske i mellomøret,og at hun hadde hatt masse ørebetenndelser.Uten at vi faktisk hadde været klar over det.

Hun ble operert første gang da hun var nesten 2 1/2 år. Språket kom umidelbart og vi var svært fornøyde.

Etter et år var vi på kontroll,drenene hadde falt ut og ørene var væskefult igjen.I og med at hun fremdeles var snørrete og snorket om natten tok de besluttningen om og fjerne polypper og falsk mandel i tilegg til nye dren i ørene.

Ble mye bedre når det gjelt snorking og snørr,men hun ble veldig nasal i språket sitt.

Når hun var 5 år var vi på sydenferie og hun pådra seg en kjempe ørebetennelse pga.svært forurenset badevann.

Dette slet vi med i et halvt år,med illeluktende vark som rant ut av øret.

Tok tilslutt en tredje dren operasjon...

I dag er hun 11 år og har dårlig hørsel spesielt på høyere øre,der betennelsen satt.Hun er fremdeles veldig nasal.

Dette er vår erfaring fra denne type operasjon.Jeg vil ikke anbefalle så mange operasjoner,da arrdannelsen inni øret blir stor.

Syntes nå i ettertid at de burde sett det litt ann etter første operasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...