Gå til innhold

metformin, og vektreduksjon?noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har tatt av en del, og fått regelmessig mens, (og kanskje blitt gravide?)

lurer på om dere gikk mye ned i vekt og hvor lang tid det tok før dere så resultater? jeg er 165 og veier 85 nå. skal begynne på metformin på mandag.

noe spes man skal spise? spise veldig sunt, ikke drikke brus eller noe usunt, eller kan man spise litt usunt og alikevel gå ned i vekt?

hva med trening? må man kombinere trening og spise sunt? hvor ofte skal man trene?

noen som har gått ned i vekt her, som kan gi meg en litt mer detaljert forklaring, for det viker som det er ingen som er så veldig opptatt av å snakke om det :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Low carb er tingen..

Jeg har kuttet ned på sukker og rent hvetemel, fullkorn produkter i stedetfor vanlige produkter osv.

Gikk ned 30 kilo i 2004/2005 og ja spiste usunt av og til :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å kutte ut alle søtede produkter (brus, juice, godteri, mm), maks 1 frukt om dagen, melkeprodukter som melk, Cultura, yoghurt, etc (melkesukker). Spise grove karbohydrater, mye grønnt, men normalt i øvrigt.

Å andre siden så var det omtrent sånn jeg spiste fra førr.. Men, største endring var at jeg spiser nå litt men ofte. Jeg har en grov skive i jakkelomma hvis jeg ska til byen å shoppe for eksempel. Og grønnsaksmatboks med på jobb som snacks. Å spise 6 ganger om gagen er en utfordring i seg selv, synes jeg. Trener også med pulsklokke, fikk beskjed om å trene med puls på 100-130 (det er ikke så masse, så jeg kjør på litt ekstre innemellom).

Gått ned ca 18 kg totalt og er gravid nå.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg var overvektig og veldig syk. Fant ved hjelp av legen paa Lindberg-klinikken at jeg hadde kraftig insulinresistens og PCOS. Jeg brukte metformin, og har spist etter et lavt karbohydrat-prinsipp. Jeg kan anbefale deg siden: www.lavkarbo.no. Der er det MANGE i lik situasjon som har faatt et bedre liv gjennom en slik diett.

Jeg gikk ned 18 kg, og ble helt frisk igjen. Det var ikke meningen aa bli gravid igjen - men etter en "glipp" saa er jeg naa 18 uker paa vei. Lykke til!

Skrevet

tusen takk for gode råd:)

det er flott å se at folk KAN bli gravid selvom de har PCOS. vi har nå prøvd i over 1 år, og jeg hadde masse cyster på eggstokkene, og har råst opp i vekt. men de siste 2 mnd har jeg greid å gå ned 6 kg, så det kommer seg:)

Skrevet

Hvordan går det med deg? merker du noen endring etter oppstart av metformin? Hvilket kosthol har du? Jeg veier 86 kg og er 167 cm. Har pcos. Prøvd mange kurer uten å gå ned. Vurderer metformin jeg også da legenmin har sagt jeg kan få det.

Skrevet

Jeg var 179cm og 99 kilo da jeg fikk metformin.

Metformin alene hjelper ikke så mye, man må forandre kostholdet sitt, men det blir enklere...

Søtsuget minsker, man blir fortere mett og kroppen fungerer bedre.

Jeg merker at hvis jeg f.eks glemmer å ta metformin noen dager, er kroppen min rar og den fungerer ikke slik som den skal.

Er nå 71 kilo...

Skrevet

det er jo kjempe bra at folk går ned så mye i vekt. nei jeg har bare greid å holde meg rundt 82 kg nå, i 2 uker. ser liksom ikke ut som det raser av, men håper og tror det kommer seg.

Jeg trener 2 ganger i uken på svømming. ellers gjør jeg litt husarbeid. men har hatt enorme ryggsmerter i det siste og gått på sterke medisiner, og ikke brukt metformin på 4 dager, så skal begynne igjen i morgen.

de tablettene jeg fikk mot ryggen bare spydde jeg opp igjen. ble så utrolig kvalm av de, så nå er jeg sluttet. var hos en venninne sin venninne i går som er fotterapeut. og jammen hjalp det på for ryggen. jeg greide nesten ikke stå før jeg prøvde det, og nå har jeg bare vondt i ryggen inni mellom.

jeg prøver å spise sunt, man skal jo helst unngå all brød mat, men det går jo ikke. man blir ikke mett av salater.

noen som vet hvilket tilbehør man kan ha til kjøtt når man ikke kan ha ris eller poteter til? jeg liker ikke dressinger eller majones eller sånne ting.

kan jo ha salat til, men det blir jo litt ensformig..

det hadde vært til utrolig stor hjelp hvis noen hadde giddet å skrive ned hva de spiser i løpet av en dag, så jeg kan sette meg litt mer inn i dette. og hva de trener og hvor ofte!! hadde blitt utrolig glad om noen hadde satt av litt tid til det:) på forhånd tuuusen takk

Skrevet

Jeg liker ikke salat, synes det er vemmelig..

Men du kan spise pasta og ris og poteter, men det er visse ting du må passe på:

Potetene MÅ kokes med litt salt i vannet og det du spiser til potetene MÅ inneholde fett. Da blir det ikke så høy glykemisk indeks på poteter.

pasta MÅ være fullkorn pasta

Og ris er det naturris og basmatiris som gjelder...

Hater selv dressinger og majones, har hele tiden spist karbohydrater men mindre mengde og sunnere karbohydrater.

Spiser brød, men kun fullkorn/ grovt brød UTEN sirup.

Skrevet

Ang kvalme

Begyn med en tabelett av metformin og ta den helst til middagen.

Ikke øk mengden før du er kvitt kvalmen over tid, metformin må lures inn i kroppen

• 4 uker senere...
Skrevet

Metformin skal KUN taes til maten.

Tar man det på tom mage, blir man kvalm :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Når jeg gikk på Metformin, ble jeg kjempesyk. (Kvalme, konstant brekninger, diare..) Jeg reagerte veldig på den. Så jeg gikk ned 12 kg på ingen tid uten å gjøre noe for det. legen sa jeg skulle ta en pause da...

Har ikke begynt på den siden (Mai ifjord) og har ikke lagt på meg heller, har istedet gått ned 10 kg til.

Jeg har gjort noen endringer i kostholdet mitt : Jeg har kuttet ut alt som heter hvetemel - byttet ut med spelt. Det har hjulpet meg veldig! (for jeg er veldig avhengig av noe som metter når jeg er sulten) Spiser mer salat til lunsj og sånn.. mindre sukker, fett og karbohydrater. Jeg drikker mye mer vann enn før. Og hvis jg skal drikke brus, så velger jeg pepsi max, cola light eller noe. Te og kaffe er jo helt ok (kan drikkes ubegrenses sies det) Ja! og hvis jeg skal spise pasta og lasagne og sånn, så velger jeg fullkornspasta/fullkornslasagne... veldig genialt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...