vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 1. februar 2009 #1 Skrevet 1. februar 2009 Vi har lyst til å ta 3-4 uker i USA når vi begge har permisjon. Dette vil bli slutten av aug/beg av sept. Tenker i hovedsak å ha base et sted og leie bil for utflukter.. Det er snakk om enten Florida el California. Erfaringer? tips?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Begynnelsen av september bør være bra, da er det ikke så fryktelig varmt men fortsatt fint. Flott å ta en sånn tur da:) God erfaring med det:) Reist flere ganger med en liten en (7mnd første gang). I california MÅ dere ha bil, er så langt mellom alt at det blir håpløst uten. Vi har leid litt forskjellige steder, og alltid bestilt og fått bakovervendt fint bilsete. (De hjelper deg ikke med montering forresten, redde for søksmål:p) Prøv å ikke fly via heathrow, er horder av mennesker, og alltid enorme køer. British airways roter alltid bort bagasjen, så den blir forsinket både der og når du kommer hjem. Hvis du ikke får bassinette på flyet, må barnet sitte på fanget. Kan prøve å skrike dere til et tomt sete mellom dere når dere sjekker inn:-) Vi har alltid blitt godt behandlet med baby på flytur i utlandet. Ellers ammet jeg eller han fikk smokk når vi landet, gikk helt fint det. På så lang flytur er det også mulig å gå litt rundt i midtgangen med babyen for litt avveksling og bæring. Vi hadde med babybjørn til mellomlandingene, var veldig greit det og så hadde jeg et teppe jeg ev kunne legge han ned på. Ellers vet jeg at andre har hatt med seg softbag eller sånn stellematte du kan legge overalt:-) det kan du ev legge de og sove i på flyet. Lurt med våtservietter til baby og antibakterielle servietter til deg til turen, ikke alltid det var like lett å få vasket hendene underveis. Ellers vil de gjerne ha lekene sine ombord da:-) Det er litt tørr luft så kan godt ha med tåteflaske med vann du kan spe på med. Jeg hadde posjonspakker med grøt og så fikk jeg varmt vann av flyvertinnene. Var overhodet ikke noe problem hverken i norge el usa med å ha med barnemat ombord. Hadde med middagsglass, måtte ikke smake på noe av det. Derimot har de konfiskert babyjuice fra oss på gardermoen. Kan være litt kjølig på flyet så ha med godt med klær. Ta ellers med godt med skifte, jeg ble en gang stående på heathrow med body full av bæsj, og måtte improvisere av det jeg hadde på videre reisen:) Ellers gikk det greit å skifte bleie på toalettet på flyet, hadde med et lite stelleunderlag som han lå på. Vår gutt fikk et voldsomt bleieutslett etter å ha brukt pampers og huggies kjøpt i usa:-( huden var helt væskende og illrød, og han hadde så vondt når han tisset, svidde sikkert fryktelig:-( var så ille at sinksalven satt ikke på huden, så jeg måtte smøre den på en mesoft-kompress og legge på huden. Ved senere opphold har jeg derfor pleid å fylle opp tomrom i kofferten med norske bleier. Vil ellers anbefale seventh generation chlorine free diapers (kjøpte på babies r us). De var helt uten tilsetningsstoffer og luktet ingenting. Luktet på pampers kjøpt der borte, stinket av parfymert lotion - huff. Vår tålte det hvertfall ikke. Evt har Albertssons eget merke Baby basics fine bleier:) Jeg pleier å ha med grøtpulver hjemmefra, fant ikke noe jeg likte der borte (usikker på tilsetningsstoffer og han spydde av det ene merket). Har ellers alltid med norsk paracet til han, og febertermometer. Ellers: Ha reiseforsikring!!! Og god tur! (innlegget er delvis satt sammen av mine tidligere innlegg jeg har skrevet om usa-tur og baby, hehe, langt ja).
miramora Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Det høres ut som en herlig reise. USA er helt ypperlig med småbarn/baby og du har i tillegg stort utvalg av klær og tilbehør på de store varekjedene, så som Walmart (se f eks www.walmart.com ) og Target. Når du velger flyselskap er Island Air overlegne. Det er den raskeste turen, betjeningen er serviceminded og hyggelige. Vi er ikke i tvil om hva vi velger til statene neste gang! Vi har prøvd mange flyselskap dit, og skal jeg gi deg et annet råd, så hold deg langt unna Air France! Har ikke vært i Florida eller Californa, men alle sørstatene vil nok være behagelige i September. Muligens at du bør holde deg unna Nevada ettersom det er mest ørken der. Selv holder jeg en knapp på Texas. Det er det og gode "duderancher" dersom du vil unne dere en riktig "Cowboyferie" noen dager. Skal du til USA må du ha bil. Vi har opplevet å få dårlige barneseter ved ankomst - så jeg ville ta med mitt eget dersom det er mulighet. Det kan og være greit for babyen din å sitte i barnesetet på flyet dersom dere får plass foran - det kan være noe plass på gulvet foran stolene. Pass på å gi drikke når flyet er på vei opp og ned så går det gjerne greit. Hjem får dere ta med 2 kofferter hver (ikke babyen). Pass på å ta med så lite som mulig - du får kjøpt alt der borte. Det er veldig dyrt å sende ting hjem - så sats på å få med alt i koffertene. Vi pleie å reise med en koffert - for å ha fire hjem. Kofferter er veldig billig på varehusene. u får tak i all slags leker til en billig penge. Vi kjøpte til og med en sykkel som vi demonterte og la i den ene kofferten hjem. God tur :-)
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2009 Takk for mange gode råd! Har reist mye,også i USA,men aldri med barn så tenker det er greit å forberede seg litt godt for en mest mulig vellykket tur.. Tror vi ender opp med Florida, endel kortere flytid og i september er været stort sett bra. Uten små barn ville jeg reist til California,men det får bli en annen gang :-) Håper og tror det vil bli en bra ferie, på 3-4uker rekker man å gjøre endel uten at det blir stress, for det skal først og fremst være en rolig familieferie hvor vi skal kose oss sammen før begge går tilbake til jobb. Dere som har vært på lignende turer, hvor mye penger har dere sånn ca brukt? Hotell/leilighet?
M og gutta Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 Var i USA (florida) i jula med 3 uker gammel baby. De norske flyselskapene lar deg ikke ha vogn på gaten, men det får du lov til i USA. Vi var heller ikke fornøyd med pampers sine bleier...de ga utslett, tror også de var veldig tette i forhold til de her hjemme. Vi hadde softbag på flyet og bæresjal til flyplassen. Men når vi reiser neste gang (november) er gutten vår nesten et år, så da blir det nok kun bæresjalet også kanskje ei dyne eller noe til reisa. Det var ikke lett på veien hjem å ha han i softbagen, da de i raden foran oss satte setene sine så langt tilbake de bare klarte. Ingen av taxiene har bilsete, dette må man ordne selv. Evnt ta med selv, eller leie sammen med bil. Det koster mellom 3-5 dollar dagen for å leie bilsete, så koster det fra 40 dollar å kjøpe. (k-mart...sears....toys 'r us...) Så er de setene man leier litt så som så. Så skal man leie over mange dager, lønner det seg å kjøpe eget.De billigste sportsvognene lå også fra 40 dollar. Det er greit å sjekke priser på babiesrus.com eller toysrus.com. Vi var der i 3,5 uker med 12 av dagene i Orlando. 19 dager som vi leide bil ca 1200 dollar m/bilforsikring og barnesete. Spiste stort sett frokost og middag på ponderosa. (middagsbuffet fra 10 dollar). Vi bestilte første hotellet her hjemme (3 dager i Miami), deretter bestilte vi fortløpende etterhvert som vi bestemte oss for hvor vi skulle videre og hvor lenge. (søkte etter billige hoteller på finn.no). Regn med 200-500 NOK per natt for et greit hotell. Greit å ha kjøleskap ihvertfall på hotellet. Hotels.com har ofte mye informasjon om hotellene. Ellers er det bare å ta det rolig og ikke stresse.
lure Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Spander noen ekstra kroner på flysete med ekstra benplass ! Ingen forran og jeg fikk god plass til baggen til frøkna på gulvet. Det var 3 barn på gulvet forran 4 seter og de hadde det som plommen i egget. Fikk en haug med tepper og puter av flyvertinnene. Jeg reiste alene og frøkna var 14 måneder, ikke noe problem å få avlastning for do turer ol hehe. Direktefly Oslo- Miami. Vi reiser også til florida i aug/september men da med 2 mellomlandinger, frøkna er blitt 5 år og utfordringene større. Dere er avhengig av bil, og det annbefales og leie det gjennom et reisebyrå her hjemme. Da er alle forsikringer osv i orden, ingen ekstra overaskelser. Ville nokk kjøpt et bilsete der borte, vi tok det med hjem og har brukt det her. Det gjelder barnevogn også. koster ikke stort. Å var ikke noe problem og få med hjem på fly. Baby-bjørn var veldig praktisk inn og ut av fly. Pakk med ekstra av alt og 4 x mat/bleier av hva du tror du bruker på flyet. Plutselig står flyet 1 time ekstra på bakken og da har du allerede brukt 2 bleier.... Vi hadde ikke noe problem med bleiene, men florida er fortsatt ganske "varm" i sept. så ho lå stort sett i bare bleia med brillebukse utenpå. Fikk vann på flaske. Husk at det ikke er lov og amme offentlig ! mme du får kjøpt der er helt ok.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #7 Skrevet 2. juni 2009 Mye fin info, men må korrigere siste innlegger:) 43 stater har lover som tillater amming på hvilket som helst offentlig eller privat sted. Florida er en av disse statene. Florida står også på listen over stater som fritar amming fra "indecency laws". Siterer fra loven som gjelder i florida: ..."irrespective of whether the nipple of the mother's breast is uncovered during or incidental to the breastfeeding." Så du har loven på din side hvis du vil amme, men det gjøres mye mer diskret enn i norge. Det er flere ammerom, feks har store barneutstyrsbutikker ammerom. Mange bruker et sjal som dekker barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå