husmus &2 Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har til nå bare slengt de i maskinen på kaldt, men de bør vel strengt tas bli tatt litt bedre vare på. Hvordan skal de egentlig vaskes?
Lotta med novembergutt Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 Ja, de kan i grunn vaskes på kaldvask i maskinen, men da tror jeg ikke formen holder så lenge... Jeg vasker mine for hånd med en spesialsåpe kjøpt på husfliden. Et såpestykke ... Men nøstebarn har jo egen såpe de også, som sikkert er perfekt Ellers går det jo veldig greit med håndvask og Milo da - tror det viktigste er at de blir vasket for hånd (hurra)
husmus &2 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2009 Takk for svar! Da får jeg bare krype til korset og vaske det for hånd.
LilleBanan blir storebror Skrevet 1. februar 2009 #4 Skrevet 1. februar 2009 På nøstebarn sa de til meg at klærne skullle vaskes så sjelden som mulig å da for hånd! Ulla deres er ubehandlet og dermed selvrensende pga at det fortsatt er lanolin i ulla (hvis jeg husker rett). Kan henges ut til lufting etc, var det de sa til meg da:)
Frøken Freken Skrevet 1. februar 2009 #5 Skrevet 1. februar 2009 Nøstebarnklærne jeg har brukt så langt har ikke hatt så mye fasong, det er snakk om heldresser og pysjer - jeg vasker dem på ullprogram en gang i blandt. Gidder ikke håndvaske med spesialsåpe. Har kjøpt en heldress i alpakkaull fra alpakkasociety også - den skal BÅDE håndvaskes og dampstrykes.
AO3 Skrevet 1. februar 2009 #6 Skrevet 1. februar 2009 Jeg gidder ikke kjøpe Nøstebarnklær, nettopp fordi jeg synes det blir altfor mye styr med vaskinga... Med ett unntak (en Joha-ulldress), går alle ullklærne her i gården i maskina på ullprogram med milo... Jeg har i og for seg vasket den nevnte ulldressen i maskina mange ganger før jeg fant ut at det ikke skulle gjøres, og det også gikk fint. Dessuten synes jeg det høres fishy ut med klær som er "selvrensende" bare man henger dem til lufting. *hehe* Men jeg vet jo mange er kjempefornøyd med Nøstebarnklær...
Lotta med novembergutt Skrevet 1. februar 2009 #7 Skrevet 1. februar 2009 Her i huset bæsjes det utenfor bleia minst en gang om dagen, og da ser jeg ikke helt hvordan nøstebarnklærne skal klare å rense ut den bæsjen på egenhånd. Samme gjelder vel gulp og andre flekker vi måtte påføre de små. Så her blir vi pent nødt til å ta ta en håndvasking av klær minst en gang i uka - urk! Men jeg synes i og for seg det er verdt det. Synes fisen kan bli litt småklam i de andre ullklærne vi har (men mulig jeg bare innbiller meg dette) - dessuten er nøstebarnklærne så fine i str, én størrelse kan jo passe i flere måneder Men nå har jeg akkurat vært og hamstret litt Joha-ull, tenkte gi det en sjanse. Kan fort bli _dyrt_ om alle ullklærne til mini skal komme fra nøstebarn i årene fremover!
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #8 Skrevet 1. februar 2009 Jeg har forresten hørt at ullvaskeprogram på "ny" maskin er mer skånsom enn handvask, uten at jeg husker kilden:) Jeg kjører alle mine nøstebarnklær i vaskemaskin ved uhell som bæsj og mye gulp.
husmus &2 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. februar 2009 Jeg er i utganspunktet helt enig med deg MEG80. Men prompen vokser for fort til andre klær, så de størrelsene til Nøstebarna fungerer veldig fint for oss fordi han kan ha de en stund. Jeg kunne også godt tenke meg å strikke en del av plaggene deres. Når jeg en gang lærer meg strikking!
en liten og en stor! Skrevet 1. februar 2009 #10 Skrevet 1. februar 2009 Nøstebarnklær er i ubehandlet ull og er ikke behandlet slik som andre ullklær.. Det inneholder lanolin (ullfett) - et naturlig middel som bryter ned bakterier. Plagget vaskes derfor sjeldnere enn andre plagg. Etter bruk henges plagget opp til lufting og vaskes når det er flekkete eller ikke virker ”friskt” lenger, oftest etter uker/måneder. Plagget håndvaskes i 30°C med ullvaskemiddel uten parfyme. Kryst plagget forsiktig i vannet (ull skal ikke ligge i bløt). Skyll plagget til vannet er klart (30°C). Mange erfarer at ULLPROGRAM 30°C i maskin med "ullsepe" (fra nøstebarn) går fint.NB! Dette blir på eget ansvar da ullprogrammene varierer fra maskin til maskin. (Alle ullplagg merket maskinvask, er kjemisk behandlet.) For lengre holdbarhet bør plagget strekkes forsiktig inn i fasong og tørke liggende. Etter lang tids bruk kan ny lanolin (naturlig ullfett) tilsettes med "ullkur". Mye av dette er hentet fra Nøstebarns egen side. Blir faktisk litt provosert når jeg leser at folk ikke gidder å vaske ullklærne slik de er anbefalt. Ullklærne mister ikke bare fasong, men ullen mister av sine egenskaper, og da er jo vitsen litt borte. "Dyrere" ullklær som de fra nøstebarn, bør iallefall få spesialbehandling, synes jeg. Og 3 minutter kan du da vel spandere? Selv bruker jeg mye ullklær - og tar meg dessuten tid til å bruek tøybleier også! Uten tørketrommel! Har en på 2,5 mnd og ei på 3 år som er hjemme! :-)
husmus &2 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 1. februar 2009 Kjempebra! Takk, jeg fant ikke dette på sidene deres jeg. Tydeligvis ikke flink til å lete
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #12 Skrevet 1. februar 2009 Våre kle frå nøstebarn blir vaska for hånd (med milo, sidan det var det vi hadde i hus). Dei blir i grunnen skjelden vaska. Kun viss dei er synleg skitne. Er dei våte blir dei hengt til tørk/lufta. Om dei skulle begynne å lukte (som følge av urin o.l. over lengre tid) blir dei vaska og satt inn med ny lanolin.
2 fine små Skrevet 1. februar 2009 #13 Skrevet 1. februar 2009 Det jeg har hørt er at man ikke skal bruke Milo på Nøstebarnull, fordi et er ubehandlet men spesialsåpe som flere indikerer. Det er noe med at Milo passer bedre for ull som også tåler maskin bedre, altså behandlet ull. Lærerikt angående ullkur, det skal jeg jammen teste. Vasker ull på 30 grader ullprogram i vaskemaskin og bruker spesialsåpe fra Nøstebarn og flekkfjernersåpe dersom vi har bæsjeflekker. Vasker ikke ull så ofte, men synes det er mye gulp, litt melkesøl og sånn, så noe vask blir det jo, og det er greit synes jeg, babyklær brukes bare over en periode, så er det finito. Men hyggelig å kunne gi til andre etterpå da, og da er det jo kjekt om ting er litt fine også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå