Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Da kan man heller finne et annet festplagg.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Men man har da sikkert tilknytning til Telemark hvis man sjekker langt nok tilbake i familien sin, lille venn ;-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Hva så?? Pjokkene mine har begge bunader uten tilknytning. Men hva gjør det når jeg synes bunad er det fineste plagget?..Og de er jo bare helt skjønne når de labber rundt i dem. Spiller liten rolle om det har noen geografisk hensikt så lenge jeg liker bunad best spesielt til 17.mai, dåp, osv.
Sivert Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Enig med HI! Jeg er selv fra Telemark, og har vest Telemarkbunad. Utrolig hvor mange telemarkinger som bor i Oslo.....
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #5 Skrevet 1. februar 2009 Jeg hadde ikke villet ha på meg en bunad jeg ikke har noen tilknyttning til. Har Øst-Telemarksbunad. Arvet fra min fars tante, og jeg er fra Telemark. Har en Vestfold bunad. Arvegods fra min oldemor, som ungene skal få etterhvert siden jeg ikke får den på meg lenger. Min mormors familie er fra Vestfold, har hytte der de kom fra og bor nå selv i vestfold. Ungen min har vstfoldsbunader, har en vest-telmarks bunad og n østfoldsbunad som de får ettrhvert. Arvegods fra barnas fars side. Har en bunad jeg ikke helt vet hva er, det er også arvegods som ingen vet hvor langt tilbake er fra. Tror det er min oldemor jeg har bilde av i den, så det er mer minner enn tilknyttning. Prøver å få min mann til å bestemme seg for hvem bunad han vil ha, men han sliter der. Han har bodd ganske mange steder, så han sliter med å finne den han føler mest tilknyttning til. Håper han finner den han vil ha snart, så jeg kan begynne å sy.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #7 Skrevet 1. februar 2009 jeg mener også at det er ingen vits med bunad hvis man ikke har tilknytting til plassen den er fra. i tromsø er nordlandsbunad veldig populært, og når jeg ble konfirmert spurte jeg alle vennene mine om de hadde noen tilknytting til nordland siden de ville ha den bunaden, men det var bare et par som hadde det, resten sa rett ut at det var den dyreste og fineste bunaden, og derfor ville de ha den.. Har selv en folkedrakt fra min bestefars hjemplass hvor jeg har mye tilknytting og gleder opp gjennom årene.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #8 Skrevet 1. februar 2009 Jeg syns bunad er flott uansett jeg !!! Mange har tilknytning gjennom slekninger til flere steder, så de fleste kan vel "forsvare" bunad-valget sitt. Det er også veldig mange som har festdrakter av forskjellige slag som er fryktelig lik bunad. Nei, folk f¨år velge den bunaden de ønsker, så får alle andre mennesker slutte å være "bunad-politi" og heller være glade for at bunaden er så mye brukt som den er...istedenfor å bli glemt som en gammel skikk som vi ikke bruker lengere siden vi er blitt så "kuule"
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #9 Skrevet 1. februar 2009 Enig med HI.. Bunad er jo for og vise hvor man hører hjemme, har slekt og er oppvokst.. (og hvertfall vis man er en utflytter)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #10 Skrevet 1. februar 2009 Ja, ja det var jo også noe å henge seg opp i! Hurra for bunadspolitiet..... Forresten så er dere telemarkinger veldig hovne når det gjelder bunaden deres. Det er faktisk ikke den fineste i landet. Og hvor langt tilbake kan man gå? Hvis jeg begynner å gå tilbake så har jeg forfedre fra veldig mange plasser. Men kanskje de som bare har holdt seg i to daler i 1000 år fremdeles holder litt mer på tradisjonene. Men jeg kan faktisk velge mellom ganske så mange bunader hvis jeg vil. Glad for at genene mine er litt spredt og ikke bare avla i noen få daler på østlandet.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #11 Skrevet 1. februar 2009 MIn mor, mormor, morfar, oldeforeldre, tanter, onkler, kusiner og fettere er fra Telemark. Jeg har likevel valgt en annen bunad fra farsfamilien min. Jeg synes det er pinlig med Oslo 3 bunad. Litt stakkarslig faktisk.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #12 Skrevet 1. februar 2009 Bunadene fra telemark er de flotteste, med det flotteste sølvet. Ingen andre bunader kommer opp mot dem. Jeg har ikke bunad fra telemark selv.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #13 Skrevet 1. februar 2009 Ja, ja det er jo synsing. Jeg synes den er kjedelig og lite kledelig på de fleste over 25 år. Lite heldig kombinasjon.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #14 Skrevet 1. februar 2009 Du synes "den" er kjedelig? Du vet at det er mange forskjellige?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #15 Skrevet 1. februar 2009 Jada, men jeg mener den mest kjente. Den som Martha brukte da hun var i leikarring. Det er jo den dere er mest kjent for, og alle oslofolka til deres irritasjon går med. Jeg er fra en helt annen kant av landet, men regner jo med at veldig mange oslo folk er bønder fra Telemark opprinnelig. Så kan de ikke få lov? Jeg har selv en bunad fra hjemplassen min, som jeg aldri bruker. På grunn av at folk er så strenge og barnslige når det gjelder dette, har jeg mistet all lyst til å ta på meg plagget. Skal en adoptert fra Korea da få lov å ta på seg drakten? Kan ikke alle som synes de har lyst til å pynte seg få lov? Er ikke det viktigste at vi tar vare på tradisjonene og koser oss med at vi føler oss fine?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #16 Skrevet 1. februar 2009 "Valg av bunad er etter individuelt spørsmål. Det viktige er å velge en bunad en liker og føler tilhørighet til. Tilhørighet kan være på ulike måter. Du kan ha slekt i et området, ha oppholdt deg mye i et område eller det område du opprinnelig kommer i fra. Ta rede på hvilke bunader som er aktuelle og velg ut i fra hva som er best for deg!" Dette sier Bunad- og fplkedraktrådet om valg av bunad. Min mann har valgt bunad med bakgrunn i farens hjemsted. Jeg har den lokale bunaden hvor jeg kommer fra (opprinnelig, bor jo på østlandet nå), og min datter skal få samme bunad som min til konfirmasjonen sin (til tross for at hun ikke er vokst opp der). Men hun skal få samme bunad som resten av kvinnene i selkta mi, og det synes jeg er et godt argument. Det viser tilhørighet.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #17 Skrevet 1. februar 2009 Beklager, men det er tre telemarksbunader med omtrent lik utbredelse her. Jeg har ingen anelse om hvilken du refererer til Det har ingenting med tilhørighet å gjøre. Telemarksbunadene er noen av de dyreste med alt sølvet og alle broderiene, det er status å ha dem. Slektskap veldig underordnet.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #18 Skrevet 1. februar 2009 Det her har med tradisjon å gjøre og du vil få like mange delte meninger som på "svart kjole til bryllup debatten" Noen holder fast ved tradisjonene, mens andre beveger seg vekk fra den. Sånn er tida.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #19 Skrevet 1. februar 2009 Er det ikke sånn at ved bunad så skal man velge enten der mors eller fars familien kommer fra eller der man er oppvokst? Har den blå norlandsbunaden jeg, syntes den er kjempefin. foreldrene mine som kjøpte til meg og jeg fikk velge mellom grønn og blå. Der pappa er oppvokst er den grønn , og der mamma er oppvokst er den blå. Selv er jeg oppvokst i østfold så å velge bunad utfra det var ikke aktuelt for meg. :-) Men klart man må jo ikke bevise tilhørlighet når man bestiller bunad så folk gjør jo som de vil. Men hadde vært rart for meg om jeg skulle hatt en bunad jeg ikke har tilhørlighet til. Hadde jeg ikke likt noen av mine valg hadde jeg heller latt være å ha bunad.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #20 Skrevet 1. februar 2009 Ja, ja at det er status å ha dem er jo også dine ord da! Jøje, meg! I Oslo kryr det jo av alle sorter bunader. Har hørt før at de fra Telemark nok er de mest firkantede menneskene (mye innavl). Langt fra sjøen og lite impulser. Men det får være grenser. Og ja, jeg vet at Kragerø er ved sjøen, men jeg tror det er dere fra dalum som er verst i denne tulledebatten. Bare ha den fineste bunaden dere, noe må dere ha når dere har den styggeste dialekta i landet. Pluss utrolig dårlig selvtillit i forhold til Oslo-folk. La Oslo folka kose seg med bunaden deres hvis de vil!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #21 Skrevet 1. februar 2009 Nei, det er igrunnen bærerne av Oslo 3 bunaden sine ord Hvem er "dere"?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #22 Skrevet 1. februar 2009 Den Märtha brukte i leikarringen var en Setesdalsbunad...
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #23 Skrevet 1. februar 2009 jeg har kystdrakten. det er vell kanskje ikke en "ekte" bunad. men hele familien og slekten min er vokst opp på kysten. jeg synes den er kjempefin og valgt og bruke den selv om jeg er oppvokst i trondheim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå