Gå til innhold

Hva tenker dere når dere kommer hjem til folk som ikke har en eneste bokhylle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kan kanskje du opplyse meg om hva som er galt med å bruke ordet "storparten". For jeg er nok ikke så belest at jeg kan se at dette på noen slags måte skal være feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kan ikke huske at jeg har tenkt på at noen ikke har bokhylle. men jeg har tenkt på at folk har det. spesielt de som har bokhyllene sine stående midt i stua. det ser så rotete ut.

jeg har ingen bokhylle, men jeg har noen bøker. kanskje 20 stykker.

det er selvakt ikke represantativt for hvor mange bøker jeg har lest/hørt. leser/hører i gjennomsnitt 2 bøker i uka. men er oppegående nok til å låne de på bibloteket og kjøper bare de som lager spor i sjelen :-)

Skrevet

Hva mener dere med "ikke de skarpeste knivene i skuffen" da? Vi har noen bøker, men ikke mange, men jeg har klart å få meg høyskoleutdanning (3 år), med veldig gode karakterer. Det trenger kanskje ikke å bety noe, men jeg regner meg selv som normalt smart. Eller er jeg ikke det, siden vi ikke har noen bokhylle?:-)

Skrevet

har noen bøkeri nederste hylle på tv bordet, resten på kontoret (som har blitt roterom), men eg har mange mange bøker

Skrevet

Har ikke kommet på å se om mine venner har bokhyller faktisk, jeg har endel bøker som jeg har samlet opp gjennom årene, men etter jeg fikk internett hjemme og på mobilen leser jeg for det meste på nettet.

Skrevet

anonym 23.40:

Vel, de fleste ville nok skrevet "de fleste". Eventuelt kan man skrive "mesteparten" hvis man på død og liv skal ha ett ord, kontra en mer riktig setning.

"Storparten" er bare en bingo måte å skrive "størst del av" på.

Uansett, setningen din hadde en tragisk oppbyggning noe som forundrer meg da du er såååå belest.

Etter 7 års utdanning og utallige timer på lesesal, frister ikke akkurat Stieg Larsson.

Og til dere som mener at vi som ikke leser bøker, ikke er de skarpeste knivene i skuffen.. Jeg leser ikke bøker, men fy faen så skarp jeg er!!! :)

Skrevet

De jeg kjenner som ikke har bøker er mennesker som har veldig høye stillinger i næringslivet.

Men det man kan merke med de er at de vet veldig lite om hva som skjer i verden. Når de først leser så er det Se og Hør og sånne ting etc, og på tv er det såpeserier. Virker som de ikke liker å bruke hode utenfor jobben.

De som er glad i å lese bøker, leser som regel mer enn bare bøker.

Skrevet

Hmm... Oppbevarer bøkene i boden jeg da. Bokhylle blir ikke prioritert..

Men hvorfor er dette egentlig så viktig? Er bohyller blitt et "se og bli sett"-fenomen?

Skrevet

Da tenker jeg at de er egentlig smarte, for bøker samler så utrolig mye støv! Når jeg en gang forhåpentligvis er mer bemidlet enn jeg er nu, så skal jeg ha bokhyller med glassdører. Kjedeligere husarbeid finnes ikke.

Skrevet

Hvem kommer vel på å skikke etter bokhyller når man er på besøk hos noen? Kanskje det kun er dere som leser så voldsomt som legger merke til dette..jeg har iallefall ikke tenkt noe over det. Selv liker jeg ikke så godt å lese andre ting enn nyheter osv, og de eneste bøkene jeg har er vel om svangerskap og barn.

Jeg legger derimot godt merke til dem som har mange bokhyller i stua osv og syns det ser litt kaotisk ut og tenker at dem som bor der må være litt kjedelige eller gammeldagse, men regner med at vi som ikke har bokhyller reagerer på dem som har det, og dem som leser mye og er opptatt av bøker selv, reagerer pål dem som ikke har det.

Skrevet

Har faktisk aldri tenkt tanken når jeg er hos andre, selv har jeg nettopp fått opp en bokhylle etter to-tre år. Men det er skapdører på de for da samler de ikke så mye støv! Hater å tørke mer enn nødvendig. Dessuten har jeg ikke mange bøker med hard perm, for jeg leser mye pocket bøker, siden jeg reiser en del, og det synes jeg ikke er fint å ha på pynt i stua!

Min mor har alltid sagt at man skal ha 5 B'er i et hjem; Bilder, Bøker, Blomster, Barn og en B til som jeg aldri husker. Jeg var veldig sen med å få opp bilder, i forrige leiligheten fikk vi opp bilder da vi skulle selge og er selv så uheldig at jeg ikke har fått noen barn enda!

Men alikevel synes jeg at vi har skapt oss et hjem, selv om det ikke er synlige bøker i vår stue og at barna enda mangler!

Så når jeg kommer hjem til folk, tenker jeg ikke om de har bøker eller ei, synes ikke det skal merkelappe de! De kan være opplyste mennesker selv om de ikke har bøker til utstilling!

Skrevet

HAHAHA jeg forstår tankegangen din - samtidig så skal jeg love deg at jeg har nok bøker til å fylle et helt rom med, derfor har det endt med at jeg har alle bøkene mine i boden, bortsett fra bøkene jeg bruker til å skrive masteroppgaven min:)

Så av og til er det kanskje greit å ikke tenke så nedlatende tanker;) Jeg har noen meget intellektuelle venner og jeg har noen venner som knapt har åpnet en bok - jeg kan ikke si at jeg ser ned på vennene mine som ikke leser bøker? Og hvis man tar en kikk i gjennomsnittsnordmannen sin bokhylle og ser hva de har der - så er jo ikke akkurat leselektyren noe å juble over;)

Skrevet

Tror ikke jeg har vært i ett hjem uten noen bøker.

Ei heller ikke alle som har bøker i oppholdsrom, så det er ikke noe jeg tenker over når jeg er hos noen. De fleste bøkene mine er i kjelleren, skapet på soverommet og har mange i huset hos min bestefar. Slik sett så er det ikke så mange bøker som er synlige i mitt hjem.

De som er her får men hva de vil. Jeg har bare det siste året begynt å lese romaner, syns fakta bøker er mye mer interessange å lese.

Skrevet

Oj, der fikk jeg jo noe nytt å tenke på :)

Tenker du som ikke en eneste bokhylle i hele huset? Eller bare det vi som kommer på besøk kan se?

For det er jo to forskjellige ting.

Hvis jeg kommer på besøk og ikke ser noen bokhylle så tenker jeg ikke noe, for dette har jeg aldri tenkt over.

Men skulle jeg tenkt noe, så er det sikkert noe som at de har gjerne bokhyllen(e) på arbeidsrommet eller soverommet osv.. Så hadde jeg gjerne spurt om de leser boker, kanskje?

Skrevet

Hos oss er stua nesten bare bokhyller... Noe jeg hater, for det ser så rotete ut. SÅ jeg blir jo litt flau over dette.

Men folk so ikke leser syns jeg synd på, ikke noe annet enn det.

Skrevet

MÅ MAN HA BØKER??????????????????

Eneste bøkene jeg har er 3 forskjellige serier jeg leser på. + noen bøker fra skolen, som jeg har tatt vare på.

De har jeg på soverommet!!

Skrevet

Man må vell ikke ha bøker.

Man kan låne på biblioteket :D

Skrevet

Folk har jo bøker hvor som helst i hjemmene sine, men hvis jeg med sikkerhet vet at de ikke har en eneste hylle med bøker, blir jeg rett og slett lei meg på deres vegne. Jeg vokste opp i et hjem uten bøker, og biblioteket ble min "redning". Mange i familien min eier ikke en eneste bok, og det merkes på språket og allmennkunnskapen. Jeg er utrolig glad i dem, og ser ikke ned på dem, men synes synd på dem som ikke har oppdaget litteraturens gleder. Det skal også nevnes at jeg er den eneste i hele slekta med skolegang utover ungdomsskolen, så kanskje det også har noe å si.

Skrevet

Tja...jeg leser utrolig mye, men er da aktiv også. Er mye ute i naturen, jeg, og er slett ikke lat. TV ser jeg derimot lite på, så kanskje jeg leser mens de som ikke leser ser på TV? :-) Har ikke så høye tanker om meg selv heller. Men det var ikke jeg som skrev over her heller, da.

Skrevet

Jeg har i alle fall tid til å lese bøker, prioriterer å holde hjernecellene i aktivitet. Dropper heller TV og slapper av med en god bok når anledningen byr seg. Og leser litt på senga hver dag.

Skrevet

Man merker da på personen selv om de er oppegående eller ikke! Jeg snuser ikke rundt etter bøker for å bekrefte dette! Det er da hva som kommer ut av munnen på de som teller..

Jeg har alltid vært en enorm lesehest og ble kalt for "presten" da jeg var yngre. Kunne til og med finne på å ta med en bok ut når jeg skulle gå til en venninne, for å lese på veien.

Men nå, i voksen alder, foretrekker jeg en minimalistisk stil i hjemmet, og synes bøker ser rotete ut. Så de gjemmes bort i et skap, eller i et annet rom. Og jeg kan ikke ta vare på alle bøker jeg har kjøpt og lest, da ville vi hatt huset fullt fra loft til kjeller. Så jeg gir de vekk hvis de er bra, kaster de hvis jeg ikke synes de var så bra.

Skrevet

Ingen bokhyller på stua? Det tenker jeg aldri over, vi har en hylle på stua med noen FÅ bøker, resten står oppe på kontoret i 2 etasje, der har vi ikke med gjestene siden det er "privaten", med soverommene og arbeidsplassen min.

Skrevet

Tenker at det ser fryktelig rotete ut med bokhyller....Jeg liker ikke den "stilen" i det hele tatt.

Våre bøker er på kontoret, i boden og på loftet. Og der kan ingen se dem. Om folk tenker negativt om at vi ikke har bøker fremme får det bli dems problem.

Skrevet

Har aldri tenkt på å se etter bokhyller hos noen engang, jeg.

Vi har ikke mange skjønnlitterære bøker hos oss, noen få. Har en del barnebøker, og de står på rommet til lillejenta og slengt litt rundt om i huset(hun er 14 mnd) De bøkene vi har står i kjelleren, for synes ikke de er så vakre at de fortjener stueplass, dessuten ville jeg vært redd for at vesla skulle fått bøkene i hue om hu klatra i hylla...

Jeg har overhodet ikke tid til å les på dagen, og på kvelden er det godt å få kobla ut og ikke ha noen ting å tenke på, aller minst ei bok. Har flere år med studier bak meg, og de fleste bøkene du finner hos oss er pensumbøker fra våre studier. Om du synes jeg er dum som ikke leser, så kan du jo komme hit å ta en kikk i pensumet mitt. Jeg kan navnet på hver forbannna minste lille ting i hele kroppen, jeg vet hvordan de funker og hva jeg kan gjøre for å fikse de som ikke funker. Jeg vet hva som forgår oppe i hjernen din når du leser dine prektige litterære verk, og jeg vat at de gjør deg ikke til et bedre menneske enn oss som til nød leser et ukeblad hos legen.

God bedring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...