Gå til innhold

Førstegangskontroll og ultralyd

Lykkeliten_81

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for første gang og er nå i åttende uke :) Jeg er veldig spent og har mange spørsmål om alt som skal skje! Jeg har nettopp vært til min fastlege på førstegangkontroll. Der tok jeg blodprøve og urinprøve for å se at jeg er frisk. Når jeg spurte om jeg skulle ta en graviditetstest der, sa han at legens prøver ikke er noe bedre enn hjemmetestene! Det var overraskende for meg, siden jeg håpet på et "bevis" fra legen også :) Er det andre som har blitt overrasket over dette på første kontroll? Legen satt opp neste time fem uker frem i tid. Han sa også at det var opp til meg når jeg ville kontakte jordmor, men at det er vanlig å vente til etter uke 12, siden fosteret er mest sårbart før den uka. Når tok dere kontakt med jordmor og i hvilken uke tok dere ultralyd? Jeg leser mange innlegg her om jenter som f.eks venter tvillinger i september eller oktober. Dere må jo ha tatt ultralyd veldig tidlig siden dere vet hva dere venter? Fint hvis noen kan dele sine erfarginer førstegangskontroll og ultralyd med meg! :)

Fortsetter under...

jeg var på førstegangskontroll i uke 12. Da ble det søkt om fødeplass og ultralyd. Tok en masse obligatoriske prøver, bla. hiv-test og de fant ut hvilken blodtype jeg hadde. Tror ultralyden var i uke 18 hvis jeg ikke husker feil. fikk innkalling til ultralyd og fødeplass i samme brevet. var hos jordmor vel en måned senere... ca uke 16 tror jeg... Men hvis du vil kan du bare kontakte en gynekolog, så får du ultralyd og undersøkelse når du måtte ønske det, vel og merke hos gynekolog som har ultralyd da...

Jeg var vel ca 3-4 uker da jeg vr hos legen første gangen, da sa jeg at jeg hadde tatt 4-5 positive tester og ble ikke testet noe mer. Tokk blodprøver å div bare

Da jeg var i uke 13/14 ble jeg måtl, veid på nytt, og fikk høre fosterlyden

Men siden jeg og legen trodde jeg var lenger på vei var jeg på UL i uke 13, fikk ny time og var da i uke 19 ved neste UL.

Jordmor har jeg vært suuuper treg med å kontakte, legen maser hver gang jeg har vært der..må få ringt

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...