millica*Stella04.02.08* Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Lurer veldig på hvilke "regler" dere (du og barne har i forhold til alkohol og barn. Syns dere det er greit eller ikke? har mengden noe å si? og alder på barna? Er selv nulltolerant til drikking når barn er tilstede, men det er nok fordi jeg vokste opp med en far med alkoholproblemer. Lurer derfor på hvordan det er i "normale" familier,,,, håper på mange meninger:) takk
Frøken Freken Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har vokst opp i et hjem med normal omgang med alkohol, der foreldrene mine i blandt drakk et par glass vin, en cognac eller lignende - men aldri ble beruset mens vi var til stede. Jeg drakk vin til maten på julaften, og har ikke nulltoleranse for alkohol når barnet mitt er til stede - men det vil være uaktuelt å drikker mer enn en til to enheter. Siden hun legger seg i 19-20-tiden blir det ikke naturlig for meg å drikke når hun er til stede. Drikker forøvrig ikke så mye alkhol da. Andre gang jeg var ute uten henne ble jeg nødt til å reise hjem fordi pappaen ikke klarte å roe henne ned, og da hadde jeg drukket en del halvlitere. SYntes det var veldig ubehagelig å holde en liten baby når jeg var beruset. (Ikke overstadig, men likevel.)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Mener det skal drikkes med måte! Man kan ta seg et glass vin eller øl til maten og kanskje litt annet til kaffen eller et glass til. Men man må jo kjenne sine begrensninger! Vite hva som er moderate mengder for seg liksom.. Det er jo ikke farlig å bli litt brisen, men man skal jo ikke miste kontrollen eller personlighet foran barna sine synes jeg. Mine foreldre og familie har gjort det slik som jeg beskriver ovenfor, og jeg har veldig normalt forhold til alkohol. Det nytes til mat og alene, men som andre ting. Ikke som et misbruk. Synes ikke noe om å drikke seg full foran barna hvertfall! Alderen på barna kan vel ha litt å si, i forhold til at når de begynner å bli konfirmanter så tåler de vel å være med i festlige lag med voksne. Men da tenker jeg på store selskap osv.
Yo&La+spire Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Eg kan ta meg 1-2 glass vin med dattera mi tilstede, men stopper der. Som oftest er hun ikke våken da....men kunne nok gjort det dersom hun var våken også...
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Jeg vokste også opp med en far med alkoholproblemer og har valgt å gjøre det anderledes enn du. Her tar vi gjerne et glass eller to for å vise at alkohol kan nytes i begrensende former, feks til et godt måltid, og at det ikke er forbudt og forferdelig spennede. Mengden har jo klart noe å si. Man skal ikke være verken brisen eller full, eller i ekstra "godt humør".
Helen+LindaSofie Skrevet 1. februar 2009 #6 Skrevet 1. februar 2009 helt greit med vin eller øl til mat osv. MEN syden.,. merker at enkelte nordmenn mener det er greit å drikke mer når de er på sydenferie. Var gravid i tyrkia i fjor sommer. Da la jeg mere til at folk drakk ganske mye. Er det greit? Jeg vokste opp med en stefar som hadde den holdningen til alkohol. "Når man har ferie kan man gjerne drikke fra klokken 11 på formiddagen" Da jeg som 17 åring reiste til han en sommer merket jeg hvor galt det var. Særlig siden lillebroren min på 10 kom seinere den sommeren og drikkevanene hans forble de samme. Da jeg tok det opp med stefarn min ble han sint og sa at jeg ikke hadde noe med hvor mye han drakk.. Har derfor valgt å drikke minst mulig men barna mine er tilstede.
Leonella777 Skrevet 1. februar 2009 #7 Skrevet 1. februar 2009 Vokste opp i alkoholfritt hjem, men da foreldrene mine skillte seg da jeg var 15, ble mamma alkis.... Jeg har selv tendenser til å drikke altfor mye, så jeg for min del har nulltoleranse ang alkohol og barn. Det er GRUSOMT å bli full når barn er tilstede, og det er EGOISTISK å drikke når dte går utover barna. (Nå mener jeg de som drikker for mye altså) Men de som tar maks et glass vin, er vel ok. Men gjør det ikke selv da, bortsett fra om det er noen tilstede som ikke drikker noe i det hele tatt. Om mannen min er hjemme, kan jegta et glass maks. Men alene hjemme med barn; IKKE., Syns man bør være kjørbar, i tilfelle
frk-fryd Skrevet 1. februar 2009 #8 Skrevet 1. februar 2009 Jeg drikker nesten ikke i det hele tatt da. Men jeg synes ikke man skal drikke seg snytt forran ungene. Max et glass vin eller øl. Og synes også at en av foreldrene i huset bør være kjørbar så lenge man har ansvar for ungene, selv om de er lagt for kvelden. Sånn i tilfelle det skjer noe. Man kan jo dra på fest sammen, men da får man ha barnevakt til man er edru.
Leonella777 Skrevet 1. februar 2009 #9 Skrevet 1. februar 2009 Applaus til deg Evetho! Ja man skal ha barnevakt til man er edru! Det er viktig. Barn legger merke til så utrolig mye mer enn vi egentlig innser, og det er veldig skadelig for dem å oppleve foreldrene annerledes enn vanlig. Livet er uforutsigbart, men foreldrene bør være forutsigbare. OG dte skal mindre til enn man tror å svekke dømmekraften.
2 fine små Skrevet 1. februar 2009 #10 Skrevet 1. februar 2009 Jeg synes det er kjempeenkelt, og jeg har vokst opp i et hjem med måtehold og "normalt" forhold - som dere sider - til alkohol: Synlige glass er ok, i begrensede mengder og begrensede anledninger. Endring av atferd hos den voksne er overhodet ikke greit! Det er veldig traumatisk for barn å se at mamma og pappa endrer atferd, selv om det er til det bedre, mer avslappede eller festlige. Dersom vinglaset er som en forlenget kroppsdel - hver eneste dag - hos mamma eller pappa er det alvorlig, med eller uten endret atferd, synes vi da. Det er overhodet ikke innholdet i glasset som er avgjørende (inntil 2-3 små glass) men det er altså atferden. Vi tar gjerne et glass vin eller øl, da får datteren vår eplejuice, i samme lille str glass og det er veldig stas, hun tror nok mange ganger vi drikker det samme, men det det betyr for henne er at vi har blomster på bordet, tenner et lys og henter de bittesmå stettglassene og det er for alle, samme hva man har i dem. Har vi middagsgjester, får alle små barn sånne glass, gjerne med noe festlig oppi, som fruktspyd eller lignende. For oss er det viktig å være ærlige også, og ikke skjule noe, man skal tenke litt på det også, at dersom barna aldri ser man drikker, men kanskje ser det ved et uhell en gang, når de skal opp og tisse og kikker inn i stua og ser glade foreldre med store vinglass som skraller litt ekstra, ja, da tenker de nok litt ekstra på hva som foregår der. Mine foreldre, da jeg var liten, pyntet seg for hverandre hver lørdag, det var rent og litt høytid husker jegt, vi spiste noe godt og (akk herlige 70tallet) så på tv sammen, HAHA......og vi fikk litt brus (den gangen en liten brusflaske kunne vare i en evighet) og foreldrene våre drakk et eller annet "voksent" som det ikke luktet godt av, men jeg forsto at det var en slags markering for dem, litt sånn "nå setter vi oss ned, og drikker dette sakte mens vi koser oss alle sammen, og det er en slags kos sammen med alt annet som står på bordet". Jeg forbinder overhodet ikke denne synligheten av alkohol som noe negativt, tvert i mot var vi samlet, det var litt høytid og mor og far satt nydusjet og litt pyntet (ler av det i dag, for sambo og jeg rocker rundt i koseklær i helgene hehe) og alkoholen var for meg bare et lite element i en koselig setting. Jeg husker venninner av meg som hadde totalt fravær av alkohol hjemme, mye strengere regler rundt ting, anstrengt forhold til alkohol eller traumer, faktisk drakk mer enn meg, da vi ble eldre og skulle småeksperimentere og ut på byen. Jeg visste at jeg alltid kunne ringe faren min, som kom og hentet oss om vi "rotet oss bort" på fest noen km borte hjemmefra, og han kom, og sa "javel, javel, det er godt dere ringer" mens venninner var sørpe dritings og hadde aldri våget å ringe sine foreldre. Min far var på dette tidspunktet avholds når vi var ute i helgene, nettopp grunnet at han ville kunne hente oss om det var aktuelt. Vel, man får gjøre som man best får til og lage god atferd i eget hjem. Vi drikker litt vin og litt øl, men ikke noe sterkere. Noen ganger mens barn er våkne, andre ganger når de sover. Dette er ikke noe stort tema, men vi er forsiktig med å gå rundt og dingle med et glass vin i hånden, og la det være noe viktig som bare "må være med" i enhver anledning. Balanse, balanse og ikke endret atferd, det er det som gjelder. For å teste hva som er endret atferd, kan man drikke hver sin dag, mens den andre ikke drikker og skrive ned litt hva som skjer på enhet 1,2,3, og 4, så kan man ta med i beregningen en 2,3,4,5 eller 6åring sin resonneringsevne, og se hva man får. Man får garantert lyst til å legge vanene sine på et anstendig nivå. Lykke til alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå