LilleTrilleMille Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Jeg må bare få takke dere her inne som har snakket så varmt om Oreokaka og spesielt takk til "Smitt og Smule" som la ut en enkel og knallgod oppskrift på kokeboken. I går laget jeg Oreokake for første gang og det var kjempesuksess! Den var lett å lage og kjempegod! Absolutt å anbefale til alle som ikke er flinke på kjøkkenet ;-) ...som meg.
Vinden blåser Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 lyst til å legge ut oppskriften her?
*vips* Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Hva slags kake er det? Oppskrift, ja takk:-D
LilleTrilleMille Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2009 OREO KAKE Dette trenger du: Ca. 450 g Oreo Cookies 100 g smeltet smør 2 pk. Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet 2,5 dl melis (160 gram) ca 3,5 dl piska krem 2,5 spiseskjeer sukker 1 pose sjokolademousse Toro 3 dl melk til moussen 1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Ta restene av kjeksen og putt i en pose, og smuldre de opp til veldig små biter! Smelt smør, og hell det over kakesmulene i en bolle og bland det godt til det kan smøres ut i en form. Bruk en 24 cm rund form. Mix kremosten med melis med en mixer så det blir en luftig og kremete masse. Mix krem med sukker, og bruk ca halvparten av den stivpiskete kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til side. Sett i kjøleskap 30 minutter. Mix opp sjokolademoussen i henhold til pakningen. Rør inn de siste kakebitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap ytterligere 1 time. Legg et lag med krem på toppen til slutt, og pynt eventuelt med flere kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus! La kaken stå avkjølt ytterligere noen timer. (Kopiert fra Smitt og Smule sitt innlegg i kokeboken)
LilleTrilleMille Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2009 Nå ligger det bildet av kaka på albumet mitt under navnet "Kake". Jeg vet selv at jeg liker godt å se det ferdige produktet før jeg starter å lage noe, så tok derfor bildet til dere som ønsker å se.
LilleTrilleMille Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2009 Hehe, hvis dere ikke har forstått det så er jeg kjempestolt over å endelig ha klart å lage en kake som faktisk ser ut som kake og smaker kake :-)
Meg + 2 prinsesser Skrevet 31. januar 2009 #8 Skrevet 31. januar 2009 Den er helt super! Flrste gang jeg laget den så jeg på denne bloggen http://ingvildtelle.blogg.no/1178746182_oreokake.html Veldig kjekt å se bilder steg for steg første gang;)
Piken på landet Skrevet 1. februar 2009 #9 Skrevet 1. februar 2009 Hehe, så bra den fallt i smak da :-)
LilleTrilleMille Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2009 Nå skal det ligge link til bildet på profilen min.
LilleTrilleMille Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 1. februar 2009 Har aldri vært så fornøyd med en kake noen gang. Kan absolutt anbefales på det sterkeste for alle som ikke er flinke å lage kaker. Må bare advare om at kaka er farlig god, mektig og søt...nam nam.
turbotassen Skrevet 1. februar 2009 #12 Skrevet 1. februar 2009 Jeg har også laget denne og den ble god nam nam. Men er det noen som har oppskriften på den de selger på dolly dimpel og peppes? Den er jo litt annerledes med veldig god....
Hvalrosskreppa Skrevet 1. februar 2009 #13 Skrevet 1. februar 2009 Jeg har bare et tips til denne oppskriften: Om man vil ha den ekstra mektig og "full pupp" så kan man smelte en plate med hvit kokesjokolade og blande sammen med kremen som skal på toppen. Det blir sjokolade på sjokolade på sjokolade, men det er utrolig godt. Jeg fant denne oppskriften før "alle" begynte å lage oreokaken (jeg er definitivt ikke den første som har laget den:P), men da var denne hvite sjokolade med i oppskriften. ...jeg tror jeg skal lage denne kaken til bursdagen til svigermor og invitere meg selv:P
LilleTrilleMille Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 1. februar 2009 Tusen takk for tipset, skal prøve å blande hvit kokesjokolade med kremen neste gang. Det hørtes spennende ut. Bare et lite spørsmål: hvordan blir konsistensen på kremen når den er blandet med sjokolade? blir det klumper av sjokolade i den eller blir den stiv som sjokolade?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå