Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer fælt på hva en har krav på??

Feks. kan jeg ta ferie ifb med permisjon og når må en søke?

Hvor lenge kan jeg søke permisjon om?

Hvor mye får en i foreldrepenger? Begrenset eller det samme som lønna?

Hva har Far krav på?

Jeg er i fast jobb og er førstegangs gravid. Dette er så nytt og har fostått at jeg må søke i god tid. (jeg er i uke 16 nå..)

Noen som kan fortelle om sine erfaring på dette området? Jeg aner absolutt INGENTING! Er helt blank og aner ikke hva jeg skal gjøre.

Hadde tenkt å ringe nav.. men det bor i en liten kommune og "nyheten" er ikke sluppet enda...

Så spør her først=)

Håper noen kan gi meg svar. På forhånd tuuuusen takk!

Fortsetter under...

Du bør sende inn søknaden ca.2 mnd før du skal gå ut i permisjon.

Søknaden finner du enten på nav sine sider på nett eller du kan få de fra ditt lokale nav kontor.

Du kan enten velge 44 uker med 100% lønn eller 45 uker med 80% lønn. Som er begrenset opp til 6G. Disse ukene inkluderer fedrekvoten.

Om det er greit for arbeidsgiveren din kan du både velge å ta ut ferien i permisjonstiden(stoppe og starte permisjonen når du vil etter at de første 6 ukene er over) eller du kan ta den i etterkant av permisjonen. Om du tar ut ferien midt i permisjonen skriver du ned disse datoene på søknaden.

Jeg og mannen dro på lang ferie til utlandet da vi fikk første ungen(han fedrekvote og jeg freie) og en ikke fult så lang da vi fikk nr.2. Deilig:o)

Om du lurer på noe mer er det bare å spørre.

Du kan ta ut ferien før permisjonen starter( permisjonen starter 3 uker før UL termin).

Noen arbeidsgivere sier det er greit å overføre all ferien til neste år(men det er egentlig ikke lov) og jeg ville ikke stolt på det om jeg ikke fikk dette skriftlig.

Min jobb ville ikke gi meg det skriftlig så da tok jeg heller ut ukene enn å risikere å miste de.

Du kan ta ut ferien etter de første 6 ukene etter fødsel er overstått. Så du kan stoppe permisjone ta ut ferien og starte den igjen både under ferien i år og den for neste år. Eller du kan ta ferien for neste år på slutten av permisjonen eller spare den til litt senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...