Kaja med spire Skrevet 31. januar 2009 #1 Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg venter nummer tre i midten av juli, eller dvs terminen er 13.juli. Jeg er rhesus negativ mens far er rhesus positiv. Forrige svangerskap dannet jeg antistoffer mot barnets blod og ble fulgt opp med blodprøver og ultralyd hver 14.dag, deretter hver uke. Ca 2,5 uke før terminen ble fødselen satt i gang pga disse antistoffene. Alt gikk fint og det oppsto ingen komplikasjoner etterpå. Men nå er jeg i uke 18 og danner antistoffer denne gangen også. Har vært på ultralyd to ganger allerede og tar blodprøver hver 14.dag. Forrige ultralyd var på torsdag der de sjekker blodgjennomstrømningene til babyen. Dette for å sjekke om barnet er blodfattig og har tatt skade av antistoffene. Sist ultralyd måtte to leger måle og blodgjennomstrømningene i hodet på babyen er dårlig:( Dette gjør meg innmari redd siden jeg ikke er kommet noe langt i svangerskapet ennå, så noen fødsel i nærmeste fremtid er uaktuelt. Jeg vet de kan gi blodoverføring til babyen i magen men dette varer vel ikke så lenge og det er også en risiko med dette. Nå er jeg så redd for at dette ikke går bra!! Jeg vet at ved et nytt svangerskap etter et svangerskap med antistoffer er veldig risikabelt da kroppen fortere danner antistoffer mot barnet. Legen fortalte meg også at uansett blir jeg å føde 3-4 uker før termin, men selv frykter jeg at det kan gå galt eller at det blir veldig prematurt. Jeg lurer på om det er noen her som er gjennom det samme eller har vært gjennom det som vil dele sine erfaringer med dette? Eller kanskje noen som vet om noen som har vært gjennom dette og vil fortelle litt om det?? Hadde vært godt å fått høre hvordan det har gått for andre. Jeg har bare tenkt på hvordan dette skal gå. Skal på ny ultralyd på torsdag og er redd hva de finner ut da og om jeg blir innlagt eller noe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139556130-rhesusimmunisering/
mamma-brum Skrevet 9. februar 2009 #2 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei Kaja med spire! Jeg skjønner veldig godt din bekymring. Jeg er også rhesusimmunisert, og var på hyppige kontroller på riksen gjennom hele siste svangerskapet. For oss gikk det greit i dette sv.skapet, da det viste seg at gutten også hadde blitt rh-neg. Jeg ser av profilen din at du sokner til St.Olavs som er spesialister på dette området. Det er forøvrig det eneste sykehuset i landet som gir blodoverføring til foster. Mener å huske at de utfører ca 50 blodoverføringer til foster årlig. Jeg håper at det er St.Olavs som har oppfølgingen på deg. Ei venninne av meg vart lagt inn der for blodoverføringer til fosteret. Dette gikk veldig bra, og hun fødte en frisk fin gutt 2-3 uker før termin. Hun har også fortalt flere andre tilfeller med lykkelig utfall, som hun vart kjent med der oppe. Det er også viktig å huske på at det er ikke bare tallverdien med immunstoffer som teller, men det er stigningen av verdien fra gang til gang. Når verdien stiger, dobler den seg. 1-2-4-8-16-32-64-128 osv. En stigning er ikke nødvendig vis farlig, men vedvarende mangedobling skal overvåkes nøye. Jeg opplevde at verdien svingte litt opp og ned, mest opp, og det skulle den ikke gjort siden gutten vart rh-neg. Neste ul, som sikkert nå er overstått, kan blodgjennomstrømmingen ha tatt seg opp igjen. Jeg håper det går bra med deg og barnet, og blodoverføring til fosteret innebærer ikke noen stor risiko. Dette er de veldig flinke til på St.Olavs. Dette går nok bra skal du se!! Håper du skriver et innlegg igjen så jeg får følge med hvordan det går. Lykke til videre!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139556130-rhesusimmunisering/#findComment-139610472
Katsi Skrevet 10. februar 2009 #3 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg har en venninne som de ikke fulgte opp antistoffene på med det resultat at babyen døde i magen i uke 34. Neste svangerskap dannet hun antistoffer enda tidligere og fikk blodoverføring til babyen annenhver uke. Hun fødte en frisk gutt i uke 35 denne gangen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139556130-rhesusimmunisering/#findComment-139615495
mor til 2 prinsesser. Skrevet 17. mars 2009 #4 Del Skrevet 17. mars 2009 Hei! Ser det er en stund siden innlegget ditt. Går det bra med deg? Jeg har også dannet antistoffer og er litt bekymret. Er 35 uker imorgen og blir fulgt opp annenhver uke med ultralyd. Alt ser bra ut foreløbig og jeg krysser fingrene for at barnet ikke blir påvirket. Vi får tenke at det i de aller fleste tilfeller går veldig bra:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139556130-rhesusimmunisering/#findComment-139819495
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå