Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vann man skal bruke i grøt og evt mme hvor lenge må man koke vanner? Når kan man bare varme det opp til passe temperatur?

Og når kan de drikke vannet fra springen?

Er så lenge siden jeg hadde baby sist at jeg husker ikke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg surfet rundt etter samme info for noen dager siden, og konklusjonen min ble etter også å ha hørt med noen venninner med flaskebarn ble følgende:

Vannet skal kokes til de er en 6-7 mnd.

De fleste koker vannet i 3-5min og setter kjelen i kjøleskapet i max et døgn.

Jeg koker vannet, fyller opp tåteflaskene med riktig mengde og setter de i kjøleskapdøra (max et døgn). I romtemp max 3-4 timer. Har målt til riktig mengde med mme som jeg har i sterile små glass (urinprøveglass som man får kjøpt på apoteket passer ypperlig). Varmer opp vannet til rett tempratur (ca 40C) og har i pulveret. Til flaksa som skal gis om natta har jeg pulveret i først i det kalde vannet, så varmer opp til rett temp når jeg står opp om natta.

Fra (2) 3 mnd kan de få romtemperert mme.

Vann fra springen fra 7-8mnd. Noen prøver seg før.

(Leste på flaskeposten at WHO mener at mme-pulveret skal blandes i vann som først er kokt og som holder 70C. Dette for å drepe bakterier som kan være i mme-pulveret. Jeg føler ikke at det er gjennomførbart og det var derfor jeg også hørte med mine venninner om hvordan de gjør det. Ingen hadde hørt om dette før og alle har bare fulgt det som står på NAN/Collet -pakka. Håper derfor min lille gutt tåler dette også, og det har gått bra så langt:)

Skrevet

Det sies at det avhenger av vannkvaliteten der du bor. Og at det tryggeste er å spørre helsesøster i din egen kommune. Her fikk vi beskjed om at vi trygt kunne gi fra springen fra hun var nyfødt, men som den hysteriske mora jeg er, så koker vi (mer eller midre) fortsatt, og vesla er 5 1/2 måned. ; ) Har såvidt begynt å gi litt fra springen.

Skrevet

takk for gode svar :) Min er 5mnd. jeg koker både flasker og vann enda, men steriliserer ikke skjeer og skåler jeg bruker til grøten da.

Jeg ammer, men gir flaske av og til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...